וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 30 שנה: הספינקס מקהיר נכנע

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

2.2.2011 / 8:38

הודעתו הדרמטית של מובארק כי יפרוש לאחר הבחירות בספטמבר מסמנת את סופו של המאבק האחרון של מנהיג שלחם עד הסוף המר. כעת נותר לקוות שירד מהבמה בכבוד המגיע לו

מובארק הודיע שלא יתמודד בבחירות. רויטרס
הבין את מה שכולם הבינו. חוסני מובארק/רויטרס

בתוך תוכו נשאר נשיא מצרים חוסני מובארק חייל שנלחם בשדה הקרב. בימים האחרונים ראה אותו העולם נאבק בעור-שיניו נגד המפגינים המצרים, נגד תנועות האופוזיציה, נגד קללות, נגד תמונות שהשוו אותו להיטלר, נגד בכירים במשטרו שהפנו לו עורף, נגד נשיא ארה"ב ברק אובמה שתקע לו סכין בגב. מובארק – שועל-קרבות ותיק – לא ויתר. הוא נלחם ונלחם עד שהבין אחרון מה שהבינו כולם: עליו ללכת הביתה.

בימים האחרונים היה לעיתים נדמה שמובארק אינו מבין את חומרת מצבו. הוא חשב שאם ינקוט בצעד כזה או אחר, הוא יפייס את ההמונים והכל יחזור אל מסלולו. זה התחיל עם ההחלטה לפטר את כל הממשלה ולמנות תחתיה ממשלה חדשה, והמשיך במינויו של ראש המודיעין עומאר סלימאן לסגנו. ההחלטות הללו זכו לבוז עמוק מצד תנועות האופוזיציה, שטענו כי האישים המוחלפים הם אנשיו של מובארק וחזרו על דרישתן המרכזית: סילוק הנשיא עצמו. רק אתמול בערב נפל למובארק האסימון. "לא אתמודד בבחירות הבאות ב-2011", אמר בעיניים כבויות.

למרות שזכה לא פעם לכינוי "הספינקס" מקהיר, פניו של מובארק בימים האחרונים אמרו הכל. הוא נראה עצוב, כועס, כבוי, נבגד ומותש. נוגע ללב היה לראות אותו מנסה לפייס את המוני המפגינים באמצעות ההחלטות הללו, בעוד שכולם ידעו שהן לא ישפיעו ולו במעט. נדמה שהכרזתו שלא יתמודד בבחירות בספטמבר 2011 שינתה אצלו משהו במצב הרוח. ניתן היה להבחין שהוקל לו.

אילוסטרציה. GettyImages
היה נדמה שהוקל לו אחרי ההודעה. חוסני מובארק/GettyImages

ההיסטוריה תשפוט

ההודעה לפיה לא יתמודד בבחירות הבאות היא מבחינת מובארק מוצא מכובד למשבר. כבודו חשוב לו, ולכן הוא לא יכול להרשות לעצמו להסתלק בבושת פנים באמצע הכהונה, בשל דרישת המפגינים, כמו נשיא טוניסיה הנמלט זיין אל-עאבדין בן עלי. קשה להעריך אם המפגינים יסכימו עכשיו לעזוב את כיכר תחריר בחזרה לבתיהם. בינתיים מרביתם דורשים לסלק את מובארק "עכשיו", אך אפשר להעריך שרבים מהם יסכים להמתין עד ספטמבר. ואם לא, אפשר להניח שיוסכם עם מובארק להקדים את הבחירות.

למרות שרבים העריכו, עוד לפני הפגנות המחאה במצרים, שמובארק יכריז כי אין בכוונתו להתמודד בבחירות הבאות, יש תחושה של סוף עידן. מובארק, השולט כבר שלושים שנה במצרים, הוא אחד המנהיגים הוותיקים ביותר בעולם. הוא ביצע טעויות רבות כמנהיג, אך לזכותו ייאמר שהוא אהב את ארצו ופעל למענה כל חייו. תוך חודשים ספורים ייבחר נשיא חדש במצרים. בשכנתנו הדרומית גאים בהווה וחוששים מהעתיד. ומובארק? הוא חושש רק מאללה ומספרי ההיסטוריה. "רק ההיסטוריה תשפוט אותי לחובה או לזכות", אמר בסיום נאומו ההיסטורי שסיכם 30 שנות שלטון.

לפניות לכתבנו לענייני ערבים: nir_yah@walla.com

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully