וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרקל: ישראל מפספסת הזדמנות היסטורית לשלום

יהושע בריינר

1.2.2011 / 16:12

לאחר שקיבלה תואר ד"ר לשם כבוד באוניברסיטת תל אביב, דיברה הקנצלרית בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי. מרקל אמרה על המהומות במצרים כי "אנו נמצאים במצב של שינוי במדינה"

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, נשאה היום (שלישי) דברים בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי בתל אביב. מרקל התייחסה בדבריה לנושא המשא ומתן עם הפלסטיניים, למהומות במצרים ולנושא הגרעין האירני.

מרקל אמרה על המהומות במצרים כי היא "מקווה שהדברים יסתדרו. אני שמחה שהצבא מאפשר לתושבים להפגין ואין לי אלא לקוות שהדברים יסתדרו בשלום". היא הוסיפה וציינה כי "אנו נמצאים במצב של שינוי שמתרחש במדינה. כולנו מכירים את מובארק ואת היחס המתון של ההנהגה לשלום עם ישראל, ועל כן איננו מפנים לו עורף. עם זאת, צריך לקחת בחשבון שישנן הפגנות שאי אפשר להקל בהן ראש. אני יכולה לומר שזו זכותם הלגיטימית של האזרחים לבטא את אי שביעות רצונם מהממשל. על כן, לצד ההערכה שלי למובארק, לא עלינו לחוות דעה על מה שהיינו רוצים שיקרה במצרים. כמובן שאני מודאגת מהאפשרות של עליית האחים המוסלמים לשלטון, הם גורם מדאיג ולא מרגיע. שוחחתי עם מובארק וביקשתי ממנו למצוא פתרון לשיח בין האזרחים".

על אף התייחסותה הנרחבת למהומות במצרים, מרקל התעקשה שאין פירושו של דבר שהמשא ומתן עם הפלסטינים יוכל לחכות: "המצב במצרים לא יכול להוות תירוץ להפסקת המשא ומתן עם הפלסטינים. דווקא היום עליכם לאפשר מו"מ, מכיוון שמצב של קיפאון מדיני אינו מתקבל על הדעת. הקיפאון לא משרת איש, ובוודאי לא את ביטחונה של ישראל. יש לפעול למען שתי מדינות לשני העמים". בהמשך האשימה את ממשל נתניהו ואמרה כי "אתם מפספסים הזדמנות וההיסטוריה לא סולחת על פספוס הזדמנויות. עליכם לדעת שינקוט בצעדים כואבים כמו פינוי התנחלויות, אבל היתרונות בכך גדולים על החסרונות".

לסיום, התייחסה הקנצלרית גם לסוגיה האירנית, ואמרה כי היא "לא מוציאה מכלל אפשרות הטלה של סנקציות נוספות על אירן. ברור לנו שהסכנה האירנית חמורה עבור ישראל פי כמה, אך הטילים האירניים מאיימים גם על אירופה. השיחות מול אירן באיסטנבול היו מאכזבות מאוד וכרגע אין שינוי. הסנקציות הן בעלות משמעות בעיקר אם רוסיה וסין יפעלו בנידון, ולכן הצעד הבא הוא לדבר עם סין ורוסיה על מנת שיצטרפו לסנקציות, וחשוב שהעניין יהיה מתואם, כלומר שלא יקרה מצב שבו מדינות מסוימות בפועל דווקא יתקרבו לאירן". בהמשך הוסיפה מרקל כי "אני דוגלת באופציה הדיפלומטית ומאמינה שהיא תפתור את הסכסוך עם אירן".

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully