וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההמונים בכיכר תחריר: "מובארק, זה יומך האחרון"

נדב נויהוז, שליח וואלה! חדשות לקהיר

1.2.2011 / 14:20

שליחו וואלה! מדווח מקהיר: מאות אלפים כבר נאספו במרכז בירת מצרים, ובכיכר שוררת תחושת אחדות ואופטימיות. אותה דרישה נשמעת שוב ושוב: "מובארק, לך הביתה. אנחנו שונאים אותך"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

אווירה של אופטימיות עצומה שוררת בשעות הצהריים (שלישי) בכיכר תחריר במרכז קהיר, שם הצטברו כבר מאות אלפי מפגינים, לקראת "צעדת המיליון". קהל עצום ממשיך לזרום, והכיכר כבר לא מצליחה להכיל את ההמונים, שזורמים ברובם ברגל, היות שהצבא חסם את הרחובות המובילים לכיכר לתנועת כלי רכב. ברשת "אל-ג'זירה" נטען כי שני מיליון בני אדם כבר מפגינים, אך לא ניתן לאמת נתון זה.

האנשים מגיעים לא רק מקהיר, אלא מרחבי מצרים - מסואץ, מאלכסנדריה ומערים נוספות, אף שהצבא חסם גם את כבישי הגישה העיקריים לקהיר ותנועת הרכבות הופסקה. "מובארק, היום יומך האחרון" - זו הקריאה הבולטת הנשמעת היום מתוך הקהל. המפגינים, רובם צעירים, כועסים גם על העדר ההתייחסות מצדו שלהנשיא למחאתם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
מפגינים בכיכר תחריר בקהיר – "צעדת המיליון". רויטרס
מפגינים בכיכר. "אין יותר פחד"/רויטרס

האווירה בכיכר היא של שמחה, התרגשות ואחדות - אנשים מסתובבים, מחלקים תמרים אוכל ושתייה. המחאה תופסת גם אופי יותר ויותר מאורגן, ושלטי המחאה מוכנים בעמדות רבות ברחבי הכיכר, כדי שלכל אחד יהיה מה להניף. בשעה 12:00 הייתה עצירה קצרה בפעילות, וההמונים התפנו לתפילת צהריים המונית.

בכיכר אין כלל כוחות משטרה. כוחות הצבא מכתרים אותה ובודקים בקפדנות כל אדם שמגיע - אבל לא זזים ממקומם ולא באים במגע עם המפגינים, בציפייה לעתיד לבוא.

"אני משמיעה את קול אחיי שנעצרו ועונו"

"נולדתי לתוך משטרו המושחת של מובארק, ואחי עוזב את המדינה כי הוא לא מוצא עבודה", סיפר לוואלה! חדשות מוחמד, בן 16. "בקרוב אסיים את לימודיי, ואני כבר עכשיו יודע שאין תקוה. אני מבקש, אני מתחנן אל מובארק: לך הביתה. אנחנו שונאים אותך. לא יכולים לסבול אותך יותר. אתה מושחת, אתה מענה אנשים. אנשים לא יכולים לחיות ככה יותר. זו הסיבה שכולם הגיעו היום לכיכר".

וופא, בת 22, הוסיפה: "שני האחים שלי נעצרו ועונו בימי ההפגנות. הגעתי לכיכר כדי להשמיע את קולם. אנחנו מדברים ערבית כמו בטוניסיה. אנחנו מרגישים מחוברים למאבק שלהם. הם מוסלמים, דוברי ערבית, בדיוק כמונו. אנחנו מרגישים שהמאבק שלנו מאוד דומה לשלהם, וזה לדעתי מה שהוציא את כל האנשים לרחובות בשבוע האחרון".

מפגינים בכיכר תחריר בקהיר – "צעדת המיליון". רויטרס
"אובמה, תגיד למובארק לעזוב"/רויטרס

נגיב, מפגין נוסף, סיפר שאם פעם היו תופסים אדם מפגין ברחוב, היו ומעכבים אותו לחקירה ומענים אותו - "אבל היום אין פחד כזה. היום אנחנו כאן בהמונינו, אז אין סיכוי שיתפסו אף אחד. אנחנו מאוחדים במאבקנו".

מהכיכר עולות גם קריאות נגד נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, אותו מגנה ההמון בגין תמיכתו במובארק. "הוא אמר, 'כן אנחנו יכולים', אבל אנחנו כאן כדי להראות לו שאנחנו יכולים לעשות את זה, והוא לא", אמר אחד המפדינים. "הוא תומך במשטרו המושחת של מובארק. מדוע הוא לא עומד מאחורי מילותיו? הוא לא רואה שכך הוא הורג אותנו?".

כיכר א-תחריר. GettyImages
צילום: אימג’בנק – GettyImages/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully