וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום הסרטן הבינלאומי: גילוי מוקדם יציל חיים

אריאל נוי

1.2.2011 / 11:08

לקראת יום הסרטן הבינלאומי שיצוין בסוף השבוע, מפרסם המרכז הרפואי איכילוב בת"א נתונים על תחלואה ותמותה מסרטן

ביום שישי הקרוב יצוין יום הסרטן הבינלאומי הגובה מדי שנה מיליוני קורבנות ברחבי העולם. ד"ר אמירה חרל"פ-גת, רופאה בכירה במרכז המשולב למניעת סרטן במרכז הרפואי תל אביב, מספרת כי בישראל מפנים משאבים רבים לטובת הסברה בנוגע לחשיבות המניעה והגילוי המוקדם, ומציגה מחקרים עדכניים המצביעים על פער משמעותי בתחלואה ובתמותה מהמחלה בזכות בדיקות מוקדמות.

סרטן נפוץ במיוחד הוא סרטן השד. בדיקת הממוגרפיה, המזהה את המחלה, עשויה להציל את חייהן של נשים רבות. האגודה האמריקאית לסרטן ממליצה על ביצוע ממוגרפיה תקופתית לנשים מעל גיל 40, וע"פ ד"ר חרל"פ-גת, מחקר גדול שבוצע בשוודיה ופורסם השנה תומך בדברים. המחקר הראה הבדלים במשמעותיים בשיעורי תמותה מסרטן השד בין נשים אשר עברו את הבדיקה ב-20 השנים האחרונות, לבין אלו שלא. "על פי המחקר, בשנים אלו נצפתה ירידה של 26% בתמותה בין אלו שביצעו ממוגרפיה לאלו שלא ביצעו", היא מספרת.

לדברי ד"ר חרל"פ-גת, סרטן הריאות הינו הקטלני מכולם. הגורם העיקרי להיווצרותו, כידוע, הוא עישון סיגריות. מחקר חדש שפורסם בנובמבר 2010 הראה כי גם כאן, לגילוי המוקדם חשיבות מכרעת. המחקר השווה בין שתי בדיקות מוכרות – צילום חזה ובדיקת CT. המחקר הראה ירידה של 20% בתמותה בקבוצה שנבדקה באמצעות ה-CT. מחקרי ענק נוספים, הראו כי גם את שיעורי התחלואה והתמותה מסרטן המעי הגס וסרטן הערמונית ניתן להוריד באופן משמעותי בזכות גילוי מוקדם.

אך לא רק הגילוי המוקדם יציל חיים: ד"ר חרל"פ-גת מספרת כי "אנו מדגישים את חשיבות המניעה, שינוי ההרגלים האישיים וביצוע הבדיקות כמומלץ. פעילות גופנית, למשל, יכולה להוריד את שיעור התחלואה בסרטן שד וסרטן המעי הגס ב-30-40%". לדבריה, גם הפסקת עישון, הפחתה בשתיית אלכוהול, קבלת חיסונים מתאימים, הפחתה בחשיפה לשמש והרגלי תזונה נאותים משחקים תפקיד חשוב ביותר במניעת סרטן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully