וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: פייסבוק גורם להפרעות אכילה

מחקר שנערך באוניברסיטת חיפה חשף כי הרשת החברתית משפיעה על הרגלי האכילה של נערות מתבגרות. החדשות הטובות: פיקוח מצד ההורים הקטין את הסיכוי ומחזק את הדימוי העצמי של הנערות

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה חשף היום (ראשון) ממצאים מדאיגים בנוגע להרגלי הצריכה של מתבגרות, והשפעתן על הפרעות אכילה. לפי המחקר, ככל שנערות מתבגרות גולשות זמן רב יותר בפייסבוק, כך עולה הסיכוי שיפתחו מגוון של הפרעות אכילה-אובססיה לרזון, אנורקסיה נרבוזה, בולימיה, דימוי גוף שלילי ועוד.

המחקר שנערך על ידי פרופ' יעל לצר, פרופ' רות כץ וזוהר ספיבק מהפקולטה למדעי הרווחה והבריאות באוניברסיטת חיפה, בדק את ההשפעה של שני גורמים על הפרעות באכילה בקרב נערות: חשיפה לכלי תקשורת והעצמה אישית. במחקר נבדקו 248נערות יהודיות וחילוניות בגילאי 12-19.

הנערות נשאלו לגבי הרגלי הצפייה שלהם בטלוויזיה, אינטרנט ומגזינים, כשבכל הנוגע לטלוויזיה, נבדקו בעיקר הרגלי הצפייה במספר תוכניות פופולאריות בעלות תכנים המציגים דימוי יופי מוקצן לנשים. הנערות מילאו שאלונים שבחנו דחף לרזון, בולימיה, חוסר שביעות רצון מהגוף, עמדות כלפי אכילה באופן כללי ושאלון העצמה.

מגן בפני הפרעות האכילה

מהממצאים עולה כי לזמן אותו מעבירות הנערות כשהן גולשות בפייסבוק יש את הקשר הישיר למספר הרב ביותר של הפרעות באכילה, כך שככל שהשימוש בפייסבוק עולה, כך עולות הרמות של בולימיה, דחף לרזון, אי שביעות רצון מהגוף, עמדה שלילית יותר של דימוי הגוף, עמדות שליליות יותר כלפי אכילה ורצון רב יותר להיות בדיאטה.

הקשר המחבר בין תחושת העצמה של הנערות לבין החשיפה שלהן לתקשורת נמצא בדפוסי ההורות של הוריהן: לנערות שהוריהן היו מעורבים בהרגלי השימוש שלהן במדיה, ידעו במה הן צופות, גולשות או קוראות, וקיימו שיח משתף וביקורתי על התכנים הייתה תחושת העצמה גבוהה יותר, שהיא גורם מגן מפני הפרעות באכילה. לעומת זאת, לנערות שהוריהן לא היו מעורבים בהרגלי השימוש שלהן באמצעי המדיה השונים, הייתה תחושת העצמה נמוכה יותר, שנמצאה כבעלת קשר חיובי עם מגוון של בעיות באכילה ודימוי גוף שלילי.

"ממצא זה הינו בעל השלכות חשובות לתחום המחקר והיישום של מניעת הפרעות אכילה בקרב מתבגרות, בעיקר בנוגע לפוטנציאל ההורים למנוע התנהגויות מסכנות ככלל והתנהגויות אכילה בפרט", ציינו החוקרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully