וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת רשות המסים: שנת מאסר לג'קי מצא

גלעד גרוסמן

30.1.2011 / 10:06

שלושה שבועות לאחר שהורשע במסגרת עסקת טיעון בעבירות של הפרת אמונים, גזר ביהמ"ש המחוזי בפתח תקווה שנת מאסר בפועל על ראש רשות המסים לשעבר

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

בית המשפט המחוזי בפתח תקוה גזר הבוקר (ראשון) שנת מאסר בפועל ושנת מאסר על תנאי לראש רשות המסים לשעבר ג'קי מצא, שהודה והורשע במסגרת עסקת טיעון בעבירות של הפרת אמונים ובעבירה של סיוע במתן שוחד. לאחר הרשעתו בתחילת החודש, הוסר מכתב האישום נגדו סעיף השוחד שיוחס לו. מדובר בגזר הדין הראשון ב"פרשת רשות המסים", בה נטען שקובי בן גור ויורם קראשי, בסיועה של שולה זקן, אחותו של קראשי, ניסו להשפיע על מינויים ברשות כדי לקדם אינטרסים אישיים שלהם.

השופט בעניינו, זכריה כספי, הגדיר את התנהגותו של מצא כ"קלוקלת ומגונה", וציין ש"כמעט ומסר את המושכות" ברשות המסים לגורמים אינטרסנטים. הוא קבע שההתנהלות של מצא בעת ההחלטה על מינויים ברשות הובילה לפגיעה באמון הציבור.

"גם אם אין כאן פגיעה בטוהר המדיות של עובד הציבור במובן של חריגה למען עצמו או לכיסו, עדין עניין לנו בהתנהגות שאיננה ישרה ואף איננה הוגנת" כתב השופט בגזר הדין והוסיף כי כחלק מהתנהלותו של מצא, שנבעה בחלקה גם מהלחץ שהפעילה עליו שולה זקן בעת שניסתה לפעול לטובת אחיה ומנעה ממצא פגישות עם שר האוצר דאז אהוד אולמרט, אפשרה לגורמים זרים לחדור אל תוך שדרת הניהול של הרשות.

השופט ציין עוד כי לזכותו של מצא שיקולים רבים בהן העובדה שהודה במעשים והכה על חטא, כמו כן התפטר מפתקידו זמן קצר לאחר שנפתיחה החקירה- כשנתיים לפני הגשת כתב האישום- ובמשך כל התקופה לא תקף את רשויות החקירה השונות בנוסף השופט ציין כי מצא סבל משןרה רבה של פרסומים אודתיו בהם הטיחו בו דברים שבסופו של דבר כלל לא הואשם בהם. עם זאת, ציין השופט כי לא ניתן לגזור עליו עונש שלא יכלול מאסר בפועל ויש חובה להעביר מסר מרתיע בנדון.

התנהלות פגומה

על אף המצויין, ביהמ"ש קיבל את בקשת פרקליטו של מצא, עו"ד נבות תל צור, והורה לעכב את תחילת ריצוי העונש עד תחילת מרץ כדי לאפשר לו לערער לעליון על גזר הדין. תל צור הוסיף ואמר לאחר מתן גזר הדין כי מדובר בהתנהלות פגומה ולא בפגיעה בטוהר המידות "ואני מקווה שמצא יצליח לצאת בעונש הזה".

התובעים בתיק, יוחאי בן שמואל ויוסי אלון, מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, אמרו לאחר הדיון כי ביהמ"ש קיבל את עמדת הפרקליטות שבמעשים של מצא היה זלזול בשירות הציבורי שגרם לפגיעה באמון הציבור בשירות הציבורי.

התובעת בתיק, עו"ד מיכל רוזן-עוזר אמרה בדיון שקדם להרשעת מצא כי "יש חשיבות רבה לכך שמצא, מי שעמד בראש רשות המיסים, אחד התפקידים הבכירים במערכת הציבורית, נוטל אחריות ומודה שקיבל סיוע בקידומו על ידי גורמים אינטרסנטים ונעתר לדרישתם להשיג דריסת רגל ברשות". לדבריה, "ההודאה היא מסר חשוב למניעת חלחול השחיתות ותהווה תרומה משמעותית למניעת השחתה של מערכות ציבוריות".

בתום שלב הטיעונים לעונש אמר מצא לבית המשפט כי "קשה לי ביותר, אבל עוד יותר קשה לי לראות את אמא שלי ואת אשתי מבקשות לומר שהן נענשו מספיק, שאני נענשתי מספיק ושהמשפחה נענשה מספיק. ארבע השנים האחרונות היו גיהינום עבורי, עבור הילדות שלי, אשתי והוריי. החיים שלי התהפכו, החלום שלי מגיל חמש שהוריי החלו לעבוד במס הכנסה, החלום לעבוד במס הכנסה, שדיברתי עליו בטקס הבר מצווה, להיות הבוס של הוריי, הפך להיות חלום בלהות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully