וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל-ג'זירה: מאות הרוגים במהומות במצרים

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

29.1.2011 / 15:42

אחר הצהריים נכנס שוב העוצר בערי מצרים לתוקף, אך הרבבות הממלאים את הרחובות לא מתכוונים לציית. הצבא, שעד כה לא התערב בנעשה, הזהיר כי מי שיפר את העוצר "מעמיד את עצמו בסכנה"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: אביב אברמוביץ')

במהומות במצרים נהרגו בימים האחרונים מאות בני אדם - כך נטען בצהריים (שבת) ברשת אל-ג'זירה, המייחסת את הדיווח ל"מידע שהגיע אליה". בין היתר, דווח ברשת הקטארית כי שמונה בני אדם נהרגו בחילופי ירי שפרצו בכלא אבו זעבל במדינה. יש לציין כי לפי הדיווחים שהצטברו עד כה, מספר ההרוגים באירועים במדינה מאז יום שלישי נע בין 45 ל-90. בין היתר, התקבלו דיווחים על 30 גופות בקהיר, בהן שתיים של ילדים, ועוד 20 באלכסנדריה.

מהומות במצרים, ינואר 2011. AP
כוחות צבא היום בקהיר. כיצד יגיבו?/AP

בערים ברחבי המדינה נמשכות גם היום ההפגנות ההמוניות נגד השלטון, שמגיעות לשיאן בשעות אחר הצהריים. בכיכר תחריר המרכזית בקהיר כבר נאספו עשרות אלפי בני אדם - 50,000 לפי אחד הדיווחים - הממשיכים לקרוא קריאות להפלת השלטון. הבוקר המשיך לעלות עשן ממשרדי מפלגת השלטון בקהיר, וגם מטה המפגה באיסמעיליה הוצת. כן דווח על העלאתה באש של תחנת המשטרה בפורט סעיד שבסיני.

בשעה 16:00 נכנס לתוקפו שוב עוצר כללי בערים המרכזיות, עד מחר ב-8:00 בבוקר. ההמונים המפגינים לא מראים כל נכונות להישמע לעוצר, כפי שלא נשמעו לו גם אתמול. מוחמד אל-בראדעי, ממנהיגי האופוזיציה, אמר כי ישתתף בהפגנות היום, והבהיר כי אינו נתון במעצר בית כפי שנטען אתמול. בראיון לאל-ג'זירה, הוא קרא "להמשיך באינתיפאדה עד לסילוק השלטון".

צבא מצרים פרסם בצהריים הודעה הקוראת לכבד את העוצר, ומבהירה כי מי שיפר את ההוראה "מעמיד את עצמו בסכנה". למרות זאת, עדיין לא ברור כיצד ינהגו כוחות הצבא הפרושים בערים מול המפגינים, אחרי שאתמול והבוקר נמנעו מהתערבות בנעשה, לא אכפו את העוצר באופן פעיל והסתפקו בשמירה על נקודות אסטרטגיות. לפי הדיווחים, כוחות הצבא התקבלו באהדה על ידי המפגינים.

המהומות במצרים, בוקר יום שבת. GettyImages
המפגינים בקהיר, הבוקר/GettyImages

ארגוני האופוזיציה השונים ממשיכים להבהיר כי ימשיכו במחאה. בהודעה שפרסמה בצהריים תנועת האחים המוסלמים, נאמר כי החלטת הנשיא מובארק לפטר את הממשלה ולמנות תחתיה ממשלה חדשה "אינה מספיקה". לדברי התנועה, על מובארק לבטל את חוקי החירום, להילחם בשחיתות ולפזר את הפרלמנט. התנועה הבהירה כי היא אינה עומדת מאחורי ההפגנות, אלא משתתפת בהן "כמו כל האזרחים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully