וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מובארק הכריז עוצר כללי, טנקים ברחובות מצרים

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

28.1.2011 / 20:25

נשיא מצרים מובארק הכריז עוצר בכל רחבי המדינה, במטרה לרסן את הפגנות הענק. טנקים התפרשו בערים הגדולות, וכלי רכב צבאיים מקיפים את ארמון הנשיא מחשש שמפגינים ינסו לחדור אליו

מצרים לקראת הפיכה: על אף העוצר שעליו הכריז נשיא מצרים חוסני מובארק, אלפי מפגינים מפירים אותו ללא מורא בכל רחבי מצרים ומתעמתים עם כוחות הביטחון. עד כה נהרגו לפחות 16 בני אדם בהפגנות, ו-870 נפצעו.

לאחר שהכריז אחר הצהריים על הטלת עוצר בשלוש הערים המרכזיות, הודיע הערב (שישי) מובארק כי הוא מרחיב את העוצר לכל רחבי המדינה. בנוסף הורה מובארק, מתוקף תפקידו כמפקד העליון של הצבא, לפרוש את הצבא ברחבי הערים ולסייע למשטרה ולכוחות הביטחון בטיפול בהפגנות ובמפרי עוצר. כלי תקשורת ערביים דיווחו כי על רקע ההפגנות, צפוי מובארק להודיע בקרוב על הקמת ממשלת מעבר. לא נמסרו פרטים נוספים על זהות השרים בממשלה.

ההפגנות במצרים, ינואר 2011. Lefteris Pitarakis, AP
המפגינים מפרים את העוצר/AP, Lefteris Pitarakis

למרות העוצר, הערים המרכזיות במצרים נראו הערב כמו שדה קרב: טנקים ושריוניות התפרשו ברחבי הערים הגדולות ובמספר מקומות החיילים התקבלו בחיבה על ידי המפגינים. מפגינים העלו באש את המטה הראשי של מפלגת השלטון בקהיר, כמו גם מטות משטרה ומבנים המזוהים על השלטון. כלי רכב צבאיים הגיעו לאזור ארמונו של נשיא מצרים מובארק והתפרשו סביבו מחשש שמפגינים ינסו לפרוץ אליו. דיווחים על ירי נשמעו גם סביב בניין הפרלמנט בקהיר. ברויטרס דווח כי לפי עדי ראיה, הצבא מנע מהמפגינים מלהסתער על תחנת הטלוויזיה הממלכתית של מצרים.

חוסני מובארק. רויטרס
כוחות צבא סביב ארמונו. חוסני מובארק/רויטרס

גל ההפגנות החדש פרץ היום במדינה לאחר תפילות יום השישי במסגדים. מאות אלפי בני אדם יצאו לרחובות קהיר, אלכסנדריה, סואץ ואיסמעיליה, התעמתו עם כוחות הביטחון שמשיבים בירי כדורי גומי, אלות וגז מדמיע. ההמונים קוראים שוב ושוב את סיסמת ההפגנות: "אנו רוצים להפיל את השלטון", וגם קריאות קשות נגד מובארק. עד כה התקבל דיווח על שני בני אדם שנהרגו, אולם לאור חסימת הטלפונים הסלולרים ואתרי האינטרנט במדינה, קשה להעריך את מספרם המדויק של הפצועים וההרוגים.

בצהריים דווח על העברתו למעצר בית של חתן פרס נובל מוחמד אל-בראדעי, ששב למדינה מווינה וכבר הכריז על כך שהוא "מוכן לקבל את השלטון באופן זמני לידיו". לפני מעצרו היום התראיין ל"גרדיאן", ואמר: "יש בפי מסר לעולם כולו - מצרים הופכת למבודדת בעולם בגלל משטר שנמצא ברגעיו האחרונים". אל-בראדעי, שנפגע מזרנוק מים שהוטח לעברו עם יציאתו להפגנות, הוסיף: "זו עדות לברבריות של השלטון. דינו נחרץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully