וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפטן בכיר לשעבר: במדינה מתוקנת גלנט היה פורש

27.1.2011 / 19:35

בעקבות דו"ח המבקר בעניין פרשת הקרקעות במושב עמיקם, אומר בכיר לשעבר במערכת המשפט כי "במדינה מתוקנת גלנט לא היה מחכה להחלטת היועמ"ש כדי להסיר מועמדותו"

"במדינה מתוקנת, אדם שעלו כלפיו חשדות כמו נגד יואב גלנט, היה מסיר את המועמדות שלו, ולא מחכה להחלטת היועץ המשפטי לממשלה" - כך אמר הערב (חמישי) בכיר לשעבר במערכת המשפט, בעקבות פרסום ממצאי החקירה של מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, על פרשת הבית במושב עמיקם.

בשבוע הבא צפוי היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, למסור את החלטתו בפרשת גלנט, לאחר שאתמול הועבר לידיו חומר החקירה. ממשרד המשפטים נמסר היום כי "החומר שהתקבל ומשמעותו המשפטית ייבחנו בכובד ראש וביסודיות המתבקשת". משפטנים ששוחחו עם וואלה! חדשות סבורים כי לנוכח הממצאים, מדובר במינוי בעייתי, גם אם מעשיו של האלוף יואב גלנט אינם בגדר פליליים.

"יש להבדיל בין המישור המשפטי למישור הערכי", אומר פרופ' עמנואל גרוס. "אין היבט פלילי אם לא ניתן להוכיח שגלנט היה מודע לכך שהוא מסר תצהיר שקר. אם החומר לא מגלה שהוא עשה את זה ביודעין, היועץ יכול לומר שאין עבירה ואין מניעה משפטית למנות את גלנט לרמטכ"ל, אבל הצעד הנכון ביותר הוא להחזיר את הנושא לוועדת טירקל, כדי שתבחן את הנושא מבחינה ערכית".

"בעייתי כמו שמפניה בג'קוזי"

לדברי גרוס, אם קצין בכיר חותם על תצהיר בשבועה והוא לא מודע או לא בודק מה כתוב בו, אזי מדובר בבעיה ערכית. "צריך לחשוב אם זה מי שאנחנו רוצם שיעמוד בראש הצבא", אומר פרופ' גרוס. "מי שממנה צריך לחשוב איזה סוג של ערכיות הוא רוצה בראש הצבא. לדעתי צריך לעמוד בראש המערכת הזאת אדם שאין בו שום פגם ערכי ולא נפל בו רבב, כולל אי אמירת אמת שלא במכוון. אני לא מאמין שניתן לחזור לבג"ץ בלי שוועדת טירקל תבחן את הנושא שוב".

"אי אפשר לומר כרגע אם זה פלילי או לא, כי מדברים על אי אמירת אמת בשוגג, שזה מינוח בעייתי. צריך לחכות ולראות כיצד הנושא יתפתח", אומר הבכיר לשעבר. לדבריו, אם היועץ ימצא חשד לפלילים בהתנהלותו של גלנט, אז ודאי שהוא לא יוכל להגן על הרמטכ"ל המיועד בבג"ץ. גם הוא מציין את האפשרות להחזיר את הסוגיה לוועדת טירקל, כדי שתשקול מחדש את המינוי, ואז העתירה לבג"ץ תתייתר.

הבכיר מסכים כי גם אם היועץ יגיע למסקנה כי לא מדובר בעבירה פלילית, במישור הציבורי יש בעיה עם התנהלותו של גלנט. "כולם זוכרים את התמונה של רפי פלד בג'קוזי, למרות שזה מעולם לא נחקר ולא הייתה בעיה במישור הפלילי", הוא אומר. "אבל לראות מפכ"ל משתכשך בג'קוזי עם כוס שמפניה, זה מסר ערכי בעייתי. גם פה יש מסר ערכי מוסרי בעייתי. ראוי שקודם כל הדיון הזה יתקיים במישור הציבורי - רמטכ"ל הוא דמות ציבורית וראוי שהוא יהיה ללא דופי. קשה לראות איך במישור הזה הדברים הם ללא דופי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully