וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הירי בניעלין: המג"ד בורברג לא יורד בדרגה

27.1.2011 / 11:46

ביה"ד הצבאי החליט לעכב בשנתיים את דרגת המג"ד עמרי בורברג שהורשע בניסיון לאיומים בפרשת הירי בניעלין. השופטים: "הירי מפר את רוח צה"ל, התחשבנו בעינוי הדין". בורברג פרץ בבכי

טל אנגלנדר

(צילום: טל אנגלנדר, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: רועי כ"ץ)

שלושת שופטי בית הדין הצבאי המיוחד בקריה בתל אביב החליטו היום (חמישי) שלא להוריד בדרגה את סא"ל עומרי בורברג, מפקד הגדוד שהורשע בניסיון לאיומים ובהתנהגות שאינה הולמת בפרשת הירי בניעלין. ברוב של שני שופטים מתוך שלושה הוחלט להענישו בעיכוב של שנתיים בדרגה. לעומתם, השופט שהיה בדעת המיעוט ביקש שלא להטיל כלל עיכוב בקידום על המג"ד.

בנוסף להחלטה זו, השופטים גזרו על סמ"ר ליאונרדו קוריאה, שהורשע בשימוש בלתי חוקי בנשק ובהתנהגות שאינה הולמת, הורדה לדרגת טוראי. כמו כן נגזרו עליו שישה חודשי מאסר על תנאי שלא יבצע עבירות דומות. בהתאם לעונש, במשך שנתיים לא תיבחן האפשרות לקידומו של בורברג בדרגה, ובשנה הקרובה הוא לא ימלא תפקיד פיקודי. כמו כן נגזרו עליו שלושה חודשי מאסר על תנאי שלא יבצע עבירה דומה בשנתיים הקרובות.

בורברג עצמו פרץ בבכי כששמע את ההחלטה ואמר: "אני שמח שזה נגמר. אני מקבל לחלוטין את האחריות על כל האירוע ומקבל את החלטת השופטים. אי אפשר לתאר את מה שעבר עליי בשנתיים וחצי האחרונות. עכשיו כל מה שאני רוצה זה לחזור ולשרת בתפקידים הכי קדמיים במקומות הכי קשים כפי שעשיתי עד היום".

התובע הצבאי במשפט, סא"ל במיל. רונן קצף אמר לאחר הקראת גזר הדין כי "אין ספק שהעונש שקיבלו המג"ד והחייל הם עונשים קלים באופן משמעותי מהענישה שביקשנו, אולם אין לזלזל גם בעונשים שהוטלו בפועל. בית המשפט דן לקולא ולחומרא, בכלל האפשרויות ובמעשיהם של הנאשמים ואנו נבחן את פסק הדין ונחליט האם ראוי לערער".

עו"ד שלומי ציפורי, פרקליטו של בורברג אמר: "לצערנו הרב, הפרקליט הצבאי הוטה על ידי פסק דין מוטעה של בג"ץ שנסמך על סרט שלפחות אחד השופטים קבע שנערך בצורה מניפולטיבית. העונשים שהוטלו הכניסו את כל הפרשה לפרופורציות הנכונות. פניו של עומרי בחזרה לצבא". פרקליטו של קוריאה, עו"ד אשר חן, אמר כי "בסופו של יום, למרות כל המהומה התקשורתית בית הדין גזר עונש פרופורציונלי ומידתי. מדובר בענישה ראויה, נכונה, המעמידה את כל המקרה באור הנכון ובפרופורציות הנכונות".

"עמרי עבר מספיק"

בנימוקים לעונש כתבו השופטים: "התחשבנו בעינוי הדין ובכתם שדבק במג"ד בעקבות פרסום הסרט". "לפנינו מקרה מורכב מאוד, אך אין ספק שהסיטואציה שצולמה היא כזו שדוקרת את העין ומקוממת את הלב", כתבו השופטים בהחלטתם. "ירי שכזה הוא הפרה של רוח צה"ל ושל עקרון כבוד הזולת וכבוד האדם. ביסוד ערך זה עומדת התובנה כי בצלם אלוהים ברא את האדם".

"המג"ד בורברג ביקש להרחיק את אבו רחמה מהאזור, בדרך של הפחדה", המשיכו השופטים וכתבו, "יש במעשים אלו בכדי לפגוע בעקרון טוהר הנשק, אולם לאור העומס הרב שהיה על המג"ד באירוע ועל רקע ההפגנות והאירועים שהיו באחריות המפקד, יש בהם כדי להקל. עם זאת, הוא כשל כישלון מוסרי ופיקודי והכשיל את קוריאה".

מנגד, ציינו השופטים כי סא"ל בורברג הינו קצין מוערך. "המג"ד צבר נקודות זכות רבות במהלך שרותו הצבאי. מפקדים רבים שיבחו אותו על מסירותו לצה"ל, פועלו בעת מלחמת לבנון השנייה וכלל שרותו הצבאי. התרשמנו שהמג"ד מכה על חטא. יש בסנקציה שננקטה נגדו בעצם הדחתו מתפקיד המג"ד והעיכוב בקידומו בכדי להשפיע על העונש. עסקינן בקצין מצטיין שקשר את עתידו בצבא. התרשמנו כי מדובר במעידה חד פעמית".

השופטים התייחסו גם לטענה שהסרט נערך וקבעו כי לא הוכח במידה מספקת שהסרט המדובר אכן עבר עריכה מגמתית בעזרת תוכנות שונות, כך שהוצאו ממנו קטעים המעידים על זעמו הרב של בורברג כנגד החייל לאחר ביצוע הירי, אולם אחד השופטים קבע בדעת מיעוט כי "עיון מדוקדק בחוות הדעת של הסרט מעורר חשדות כבדים שמא נעשו בו שינויים מניפולטיביים. חשדות אלה מתחייסים לאפשרות הוצאתם של חלקים מהסרטון, ובעיקר כאלה המבליטים את פעילותו של אבו רחמה. קיים חשד כי הסרטון שהוצג בציבור כולל הצמדה מלאכותית של קטעים שצולמו במועדים שונים ובמקומות שונים ואף השמטה וטישטוש של תמונות שצולמו מיד לאחר הירי. קיים ספק שמא טענת העדה הפלסטינית שצילמה, כי הקטעים שלאחר הירי לא צולמו על ידה, משום שהמצלמה נשמטה מידיה, איננה תואמת את הממצאים".

לדיון היום הגיעו גם בכירים בחיל השיריון וכן בכירים נוספים במערכת הצבאית על מנת לתמוך בבורברג, כשמנגד יעמדו חבריו של קוריאה, שכבר הספיק להשתחרר. "השופטים לא יתנו לקוריאה לספוג את כל העונש", אמרו גורמים בצה"ל לפני ההחלטה, "אבל עמרי עבר מספיק וגם ליאונרדו. הרשעה פלילית ומה שעבר עליהם מאז שהקלטת יצאה לציבור הרחב הם ענישה מספקת בהחלט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully