וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: 90% מהתרופות הניתנות לקשישים - מיותרות

אריאל נוי

26.1.2011 / 15:47

על פי נתונים ממחקר חדש, קשישים רבים נוטלים כמות תרופות מוגזמת שאינה מועילה ואף גורמת לנזק. שיטה חדשה מנסה להפחית את מתן התרופות למינימום הנדרש

על רקע העומס בבתי החולים, מחקר חדש חושף ממצאים מדאיגים על נטילת תרופות בקרב קשישים: בכנס של החוג לרפואה פנימית שנערך אתמול (שלישי) בקיבוץ מעלה החמישה, חשף ד"ר דורון גרפינקל, מומחה לרפואת קשישים ומנהל המחלקה הגריאטרית במרכז הרפואי בשוהם, ממצאים מדאיגים על הרגלי הטיפול בקשישים.

מהמחקר עולה שתשע מכל עשר תרופות שניתנו לחולים סיעודיים כלל לא היו נחוצות. כמו כן, התגלה כי ניתן לשפר באופן משמעותי את איכות חייהם של מרבית הקשישים, אילו יפסיקו ליטול תרופות שאינן מצילות חיים, ללא סיכון או סיבוכים.

הנזקים הנגרמים לקשישים מנטילת כמויות מוגזמות של תרופות אינם רק פיזיים, אלא גם נפשיים ואף גורמים לבלבול ושכחה. כמו כן, קניית התרופות הרבות מציבה קושי כלכלי בפניהם.

שבע תרופות שונות לטיפול בלחץ דם

ד"ר גרפינקל מוביל גישה טיפולית הדוגלת בצמצום צריכת תרופות בקרב קשישים לכדי המינימום הנדרש להציל חיים. "כמו תינוקות, גם קשישים רגישים יותר לתרופות, ואינם מסוגלים לסבול מינונים המקובלים אצל בני אדם צעירים יותר", הסביר.

"השיטה לטיפול תרופתי הולם" מותאמת לקשישים לפי מאפייניהם האישיים. היא פשוטה ומבוססת על הענקת יתר תשומת לב לקשיש. "אני יושב עם מבוגר ומסביר לו במדוייק על התרופות שהוא מקבל", סיפר ד"ר גרפינקל. "טיפלתי באיש בן 90 שקיבל שבע תרופות שונות להורדת לחץ דם. לא רק שזה לא עזר לו - הן גם היו מיותרות. לא ברור למה רופא משפחה לא עושה את זה, אבל מה שבטוח יש תוצאות מרשימות בקרב הקשישים. השיטה נבדקה גם בקרב עשרות רבות של קשישים החיים בקהילה וזכתה להצלחה רבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully