וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמכי אל-ג'זירה: ישראל והרשות תיאמו חיסולים

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

26.1.2011 / 0:04

פעיל הזרוע הצבאית של פתח, חסן מדהון, חוסל ע"י ישראל ב-2005. המסמכים שנחשפו ברשת הערבית מגלים כי שר הביטחון דאז, מופז, תיאם את הפעולה עם שר הפנים הפלסטיני

על רקע הביקורת החריפה שמשמיע ארגון חמאס על שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לרשות הפלסטינית, פירסמה אמש (שלישי) רשת 'אל-ג'זירה' מסמכים המוכיחים כמה הדוק התיאום הביטחוני בין ישראל לבין כוחות הביטחון הפלסטינים בגדה המערבית. בין היתר נחשף כי במהלך שנת 2005 נפגשו שר הביטחון דאז שאול מופז ושר הפנים הפלסטיני נסר יוסוף ודנו בשורה של נושאים, ביניהם בצורך לחסל חמושים פלסטינים.

אחד המסמכים מגלה כי באחת הפגישות, דנו השניים בפעיל הזרוע הצבאית של פתח, חסן מדהון, שעמד מאחורי מספר פיגועי התאבדות בישראל באותה שנה. "אנחנו יודעים היכן הוא מתגורר", אמר, על פי הדיווח, מופז ליוסוף. "מדוע אתם לא הורגים אותו?". יוסוף בתגובה השיב: "האווירה כעת אינה נוחה. היכולות שלנו מוגבלות". בנוסף התרצה ואמר: "נתנו הוראות לרשיד (אבו שבאכ, סגן מפקד הביטחון המסכל בעזה – נ.י) ונראה". מאוחר יותר באותה שנה חוסל מדהון על ידי ישראל.

מסמך אחר מגלה כי בכיר הרשות וחבר צוות המשא ומתן הפלסטיני, ד"ר סאיב עריקאת, אמר לדיוויד הייל, עוזרו של השליח האמריקאי למזרח התיכון, בפגישה ב-2009: " היינו חייבים להרוג פלסטינים כדי לכונן רשות אחת, מנגנון ביטחון אחד ושלטון חוק אחד. הרגנו אפילו אנשים מקרבנו כדי להשליט סדר ולשמור על שלטון החוק".

"הרגנו מבני עמנו"

עריקאת אף הגדיל והתלונן בפני השליח האמריקאי ג'ורג' מיטשל בפגישה ב-2009 על כך שלא נעשה מספיק כדי לאטום את מנהרות ההברחה ממצרים לרצועת עזה. לפי המסמכים, עריקאת אמר כי על ישראל ומצרים לעשות יותר כדי למנוע הברחת נשק וציוד לתוך עזה.

מהמסמכים עולה עוד כי ישראל דאגה לשבח את שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לרשות, שהוביל לשקט ביטחוני בגדה. שרת החוץ דאז ציפי לבני אמרה ב-2008 לראש צוות המשא ומתן הפלסטיני דאז אבו עלא כי "המצב בגדה טוב יותר מהמצב שהיה כששלטנו בה וזאת משום שאנחנו פועלים יחד". עוד אמרה לבני באותה פגישה כי על ישראל והפלסטינים לפעול יחד כדי לשנות את המצב בעזה לפני הקמת מדינה פלסטינית.

בפגישה ב-2009 אמר עריקאת לגנרל האמריקאי ג'יימס ג'ונס: "אנחנו נפגשים עם הישראלים באופן קבוע ודנים איתם בנושאי ביטחון. נמשיך לשמור על השקט והסדר". בפגישה אחרת ב-2006 אמר עריקאת לגנרל האמריקאי קית' דייטון, ששימש כמתאם הביטחוני ברשות הפלסטינית מטעם ארה"ב, כי הפלסטינים "זקוקים לחזק את הקשר הביטחוני עם ישראל משום שזו הדרך היחידה לשמור על הביטחון".

המסמכים מגלים עוד כי הרשות לחצה על דייטון, לשכנע את ישראל להעביר נשק נוסף לכוחות הביטחון הפלסטינים על מנת להילחם בחמאס. עריקאת אמר לדייטון בפגישה ב-2006: "המשמר הנשיאותי זקוק נושאות לנשק ולתחמושת, בעיקר על רקע המצב בעזה".

עדכון ראשון: 22:27

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully