וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יום זעם" בלבנון: אלפים מפגינים נגד חיזבאללה

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

25.1.2011 / 11:57

לקראת ההכרזה על הקמת ממשלה בראשות חיזבאללה, יצאו תומכי חרירי לרחובות למחות, התפרעו ותקפו עיתונאים. אלפים בטריפולי התעמתו עם הצבא, הציתו ניידת של אל-ג'זירה וירו על כתב הרשת

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: רועי כ"ץ)

כפי שתוכנן מראש, מקיימים היום (שלישי) אלפי לבנונים הפגנות מחאה בערים ברחבי המדינה, נגד ארגון חיזבאללה, שצפוי לקבל היום את ברכת הנשיא מישל סלימאן להקמת ממשלה בראשות מועמד מטעמו. המוקדים רבים הידרדרו ההפגנות לגילויי אלימות ואף לתקריות אש.

במהלך ההפגנות התברר סופית כי משימת הרכבת הממשלה תוטל על חבר הפרלמנט הנתמך על ידי חיזבאללה, נג'יב מיקאתי, שזכה לתמיכת 68 מחברי הפרלמנט - לעומת 60 בלבד לראש ממשלת המעבר, סעד אל-חרירי. הרוב למען מיקאתי הושג לאחר שאתמול הודיע ראש מפלגת הדרוזים, ווליד ג'ונבלאט, כי יתמוך במועמדותו.

בכמה מוקדי הפגנות דווח על עימותים אלימים בין מפגינים לבין כוחות הביטחון. בין היתר, נמסר כי רעולי פנים חמושים, מתומכיו של ראש ממשלת המעבר בלבנון, סעד אל-חרירי, ירו בצהריים לעבר חיילי צבא לבנון באזור כיכר "אל-ברביר" שבמרכז ביירות. כמה תקריות ירי נוספות אירעו במוקדים נוספים, אולם עד כה לא דווח על נפגעים.

הפגנות אלימות בלבנון נגד חיזבאללה. רויטרס
נגמ"ש של צבא לבנון מול המפגינים בטריפולי/רויטרס

ההפגנה הגדולה ביותר נערכת בעיר טריפולי שבצפון המדינה, שם יצאו לרחובות אלפי תומכי חרירי. ההמונים התרכזו בכיכר א-נור בעיר, התפרעו, חסמו את התנועה, התעמתו עם כוחות הביטחון, שרפו צמיגים ותלשו פוסטרים עם דיוקנו של מיקאתי. המפגינים קוראים סיסמאות שונות, כגון "דם הסונים רותח".

הפגנות נוספות מתקיימות גם בערים חבלה ואל-עבדה שבצפון המדינה. במקביל, מתחילים להיאסף מפגינים בעיר צידון שבדרום המדינה. גם באזור שבעא וערקוב שבדרום, מניפים תומכי חרירי את תמונותיו ודורשים ממיקאתי לוותר על מועמדותו.

תנועתו של חרירי, "אל-מוסתקבל", כינסה היום מסיבת עיתונאים בה קראה לציבור "לצאת ולמחות" על מנת "להשיב את הזכויות לבעליהן".

הצבא הציל את כתב אל-ג'זירה מההמון

בטריפולי ובמוקדים נוספים, ההמונים כילו את זעמם בניידות רשתות התקשורת, ובייחוד "אל ג'זירה", אותה מאשימים המפגינים בסיקור בלתי הוגן, לטובת מיקאתי. צוות של הרשת הקטארית בטריפולי קרא לצבא לבנון להצילו מפני מפגינים, שכיתרו ניידת שידור שלו והציתו אותה. "אנחנו בסכנה אמיתית", אמר בשידור חי כתב הרשת בעיר, מאג'ד עבד אל-האדי. "מאות מפגינים מכתרים אותנו".

הפגנות אלימות בטריפולי שבלבנון נגד חיזבאללה. רויטרס
ניידת אל-ג'זירה שהוצתה בטריפולי/רויטרס

לאחר מכן דווח כי המפגינים ניסו לפרוץ לבניין שאליו נמלטו מספר עיתונאים שהותקפו. מנהל משרד אל-ג'זירה בלבנון התקשר לשר הפנים זיאד בארוד, וביקש ממנו להתערב. השר עדכן את מנהל המשרד כי אנשי צבא הקיפו את המבנה ולא איפשרו למפגינים להיכנס אליו.

"אנחנו עשרות עיתונאים שנמצאים בתוך הבניין בכיכר א-נור בטריפולי, והמפגינים מכתרים אותנו", המשיך כתב אל-ג'זירה בתיאורו הנרגש. "המצב מסוכן מאד. מאות מפגינים מנסים לפרוץ פנימה. אנחנו מחכים לצבא לבנון שיציל אותנו".

לבסוף הוצאו כל הכתבים מהבניין בשלום על ידי הצבא. כמה עיתונאים, ביניהם כתב אל-ג'זירה, דיווחו כי בעת שיצאו מהבניין, ירו לעברם המפגינים והשליכו אבנים.

הפגנות אלימות בלבנון נגד חיזבאללה. רויטרס
מפגינים שורפים את תמונת מיקאתי בטריפולי/רויטרס

המפגינים בטריפולי גם השחיתו את משרדו של השר מוחמד ספדי, במחאה על כך שתמך במועמדותו של מיקאתי לעמוד בראשות הממשלה. במקביל, דווח כי תומכי חרירי ירו לעבר צוות שידור שלה באזור כולא שבדרום לבנון. לא דווח על נפגעים.

עוד דווח על התקפת צוותים של רשתות "אל-ג'דיד" ו-OTV, שגם הן מואשמות בתמיכה במיקאתי, בבירה ביירות. על פי מספר דיווחים, עיתונאים מרשתות אלו הוכו על ידי המפגינים בעיר. גם באזור ואדי זינה דווח כי תומכיו של חרירי מסתובבים עם כלי נשק ומכלים את זעמם במכוניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully