וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאום מצב האומה: אובמה והכלכלה

יעקב אחימאיר

25.1.2011 / 7:06

מחר בארבע לפנות בוקר יוקרן אחד האירועים החשובים בארצות הברית: הנשיא אובאמה ינאם על מצב האומה. בכך תחל המחצית השנייה והגורלית לכהונתו כנשיא. נאום אחד, חשוב ככל שיהיה, עדיין לא יביא את אובאמה אל כס הכהונה השנייה, אבל המדיניות שיתווה לציבור עלולה לחרוץ את גורלו הפוליטי. האם יהיה נשיא של כהונה אחת?

כרגע נראה כי הוא יתמקד בנאומו בנושאי הכלכלה. ספק אם תיכלל בו בשורה לאזרחי העולם אשר מחוץ לאמריקה. הבחירות לכהונה שנייה, בעוד פחות משנתיים, לא יוכרעו, ככל שניתן לחזות עתה, על נושאים של מדיניות חוץ. מה שמעניין את המצביע האמריקני הם ממדי האבטלה - 9.4% - גורלה של הרפורמה במערכת הבריאות (לאור העובדה שסיעת הרוב הרפובליקנית בבית הנבחרים עדיין מבקשת לנגוס בה), הגירעון המפלצתי של ארה"ב - 1.2 טריליון דולר - והשאלה אם כדי לקצץ בממדי הגירעון יסכים אובאמה להפחית את ההוצאות הפדרליות כמשאלת ליבם של הרפובליקנים.

ואז תעלה השאלה כיצד יגיבו על הקיצוצים בתוכניות חברתיות נאמני אובאמה, כלומר האגף הליברלי בקרב הציבור האמריקני?

מצב רוח מצוין

אובאמה יגיע לנאומו במצב רוח מצוין כי חרף העובדה שאך לפני כחודשיים, בבחירות אמצע הכהונה לקונגרס, הוכתה מפלגתו קשות ואיבדה את הרוב בבית הנבחרים, הפופולריות של אובאמה רק עולה. היא מגיעה כרגע לכדי 53 אחוזים. גם בקרב אלה שרואים את עצמם "עצמאיים", שאינם מגדירים עצמם כדמוקרטים או רפובליקנים, הוא שומר על רוב. זו מקפצה נוחה מאוד למי שכבר החל לתכנן את מערכת הבחירות לנשיאות לקראת כהונה שנייה.

מולו, היריב הרפובליקני עדיין מחפש מנהיג, והגישושים אחר מועמד שיתמודד מול אובאמה כבר החלו. כרגע האישיות הפופולרית היא מייק האקבי, לשעבר מושל ארקנסו. כך לפי משאלי דעת הקהל בארה"ב. במונחים של הפוליטיקה הישראלית, לו האקבי היה מתמודד בישראל, הוא היה מוצא את מקומו הרעיוני ב"איחוד הלאומי", לצידם של עקב כ"ץ ואריה אלדד. אחריו מזדנבים, בין השאר, שרה פיילין ומיט רומני. אבל עוד חזון למועד הבחירות הבאות.

בינתיים, באולם בית הנבחרים יתגלה מחר תקדים היסטורי: צירים דמוקרטיים יתערבבו להם, במושבים, עם הרפובליקנים, ולא יתכנסו במושביהם בכיתתיות סיעתית. זו תהיה הפגנה של פיוס, עקב החום הפוליטי שהתלהט בעקבות ניסיון ההתנקשות בחייה של חברת הקונגרס גבריאל גיפורדס. אף שהצעיר שביקש לרצוח את גיפורדס לא רה בראשה מטעמים פוליטיים אלא עקב נפשו המסוכסכת.

האמריקנים יודעים לכבד נשיא במחיאות כפיים, ורק לאחר הנאום לאומה יתחילו הרפובלקנים בניסיונות לקצץ בכנפיה של החקיקה המוצעת על ידי הנשיא. אבל אווירת הפיוס תסתיים מהר, והקרב הפוליטי בארה"ב ילך ויגבר לקראת הבחירות הבאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully