וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהומות בטקס לנספים בכרמל: כבאים עזבו האולם

25.1.2011 / 0:05

מאות כבאים עזבו טקס הענקת עיטור גבורה למשפחות כבאים שנספו בכרמל, במחאה נגד נציב שירותי הכיבוי שמעון רומח. לטענתם, רומח תומך בהקמת רשות כבאות ארצית, שתפגע בזכות השביתה שלהם

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכה: דורון שטיין)

מהומה אירעה אמש (שני) במהלך טקס הענקת עיטור הגבורה לשלוש משפחות הכבאים שנספו בשריפה בכרמל: מאות כבאים יצאו מאולם הטקס בהפגנתיות כאשר נציב שירותי הכבאות וההצלה, רב טפסר שמעון רומח החל לשאת את דבריו. לטענת הכבאים, רומח פועל ביד אחת עם גורמי הממשלה השונים ויוביל לפגיעה בתנאי העסקתם.

הסיבה למחאה היא תמיכתו של רומח בעמדת שר הפנים אלי ישי לפיה יש להקים רשות כבאות ארצית. הקמת רשות כזו מעוררת חששות בקרב חברי איגוד הכבאים, כיוון שלטענתם תימנע מהם זכות השביתה.

במהלך האירוע הביעו כבאים ומפקדי תחנות כיבוי רבים חשש מפני הרפורמה המתוכננת בשירותי הכבאות. לטענת אחד ממפקדי התחנות, "רפורמה תגרום לכבאים צעירים לעזוב את שורות הכבאות בשל הרעה בתנאי השכר, ומצד שני תגרום לוותיקים לעזוב עקב פגיעה בתנאי הפרישה".

הטקס נערך בקריית שדה התעופה שליד רמלה. לראשונה בתולדות ישראל הוענק העיטור לאנשי שירותי הכבאות. העיטור הוענק על ידי שר הפנים אלי ישי למשפחותיהם של שלושת הכבאים שנהרגו במהלך השריפה: רב-סמל דני חייט, רב-כבאי אורי סמנדייב והמתנדב אלעד ריבן.

שר הפנים ישי שנאם באירוע, אמר כי "היום אנו מבינים מה המשמעות של מערך כיבוי והצלה ארצי. אנחנו צריכים שהדיבורים יהפכו למעשים ומערך חדש ומשופר יקום כולל מערך אווירי. ישי התייחס בדבריו גם לאומץ ליבם וגבורתם של הכבאים שהשתתפו בשריפה. משמעות תתורגם למעשים ואז נקים מערך כיבוי לתפארת כולל מערך אווירי".

יו"ר ההסתדרות עופר עיני אמר באירוע כי "בישראל שוכחים מהר מידי. מחזירים את המדינה לאחור ומדברים על הרפורמה בשירותי הכבאות שתיעשה על גבם של הכבאים. אני אומר לכם היום - לא תהיה רפורמה בלי זכות ההתארגנות של הכבאים. רפורמה זה לגייס עוד 1,000 כבאים, לחדש את כל הציוד, ולשפר את תנאי ההעסקה. עד השריפה לא הכירו את פועלכם אבל היום אנחנו רוצים לעשות את הכי טוב לעם ישראל תוך שמירה על זכויות הכבאים".

"חברה שנהרגה זה לא כמו בן"

לאחר הטקס התייחס השר ישי למחאת הכבאים ואמר לוואלה חדשות כי הוא מצר על כך שחלקם עזבו את האולם. "אני מחזק את ידיו של שמעון רומח שעושה עבודה טובה מאוד. יחד עם זאת, למרות שמערך הכבאות נמצא כיום במשרד לביטחון פנים, אפעל בנחישות לטובת מערך הכבאות ומעמד הכבאים, בכדי שלא ייפגע שכרם וכדי שייקבלו את זכות השביתה. כמו כן, אפעל באמצעות חקיקה כדי שכל התהליך ייתבצע בתיאום עם מערך הכבאות, ולא אתן את ידי לפגוע בכבאים שעושים עבודה נפלאה."

מרדכי סמנדייב, אביו של אורי סמנדייב, התייחס לטקס האזכרה לזכר הנספים בכרמל שנערך לפני כשלושה שבועות במסגרתו גירשו מספר בני משפחות שכולות את השר ישי מהאולם. סמנדייב אמר לוואלה! חדשות, כי "אם לדני רוזן היה נהרג בן הוא היה מתנהג אחרת. חברה שלו נהרגה וזה לא אותו דבר כמו בן ובגלל זה אולי הוא הרשה לעצמו להתנהג ככה. כל יום ההתמודדות עם האובדן קשה יותר". הוא הוסיף, כי אם דני רוזן היה קורא לו לבוא ולדבר בשקט עם נציגי הממשלה והכבאות, הוא היה בא, אך הדרך בה התנהג איננה מכובדת ולדבריו, המיטה בושה על המשפחות.

יו"ר ארגון הכבאים טפסר משנה יואב גדסי, אמר לפני הטקס, כי "לוחמי האש הפגינו מסירות, נחישות וחירוף נפש בפעולות הכיבוי וההצלה בכרמל ופועלים כך בשקט ובצנעה בעוד אלפי אירועים מדי שנה. פעולות אלה הביאו כבוד רב והכרה לאומית חסרת תקדים למקצוע הכבאות וההצלה". הטקס נערך בחסות הראל חברה לביטוח.

(עדכון ראשון: 21:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully