וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החומרים הסינטטיים משנים את החוקים בשוק הסמים

איילה חננאל

25.1.2011 / 0:19

תופעה חדשה: חומרים סינטטיים ממכרים שניתן לרכוש באינטרנט מחליפים סמים "ותיקים". המשטרה: "עקב היתרון של שימוש באינטרנט, בני נוער רבים החלו לעסוק בסחר בסמים"

בשנים האחרונות שוק הסמים עובר מהמפכה, שבבסיסה תחליפי סם סינטטיים וזולים אשר פותחו ע"י חברות תרופות למטרות מחקר, ולרוב אינם מופיעים בפקודות הסמים ברחבי העולם. "חוקיותם" של החומרים הסינטטיים בחלק ממדינות העולם מקלה על הסוחרים, שרוכשים אותם דרך אתרי אינטרנט ומקבלים אותם בדואר אוויר.

הסם שבישר על המגמה החדשה בישראל הוא החגיגת, המבוסס על חומר רפואי ששמו קאתינון. לאחר שמשטרת ישראל נלחמה במשך חמש שנים במכירת הסמים, משרד הבריאות קבע כי כל נגזרותיהם של החומרים הממכרים השונים מהם רוקחים חגיגת, יוכנסו באופן רשמי לפקודת הסמים. בעקבות זאת, נתפסו החודש ע"י בלשי ימ"ר תל אביב סמים שאינם חוקיים בארץ, בעוד שביתר העולם הם אינם מוגדרים כסמים. עם זאת, סמים סינטטיים הנועדו להחליף מריחאונה, כגון "נייס גאיי" ו"מבסוטון", טרם הוכנסו לפקודת הסמים בארץ.

סגן ניצב ידידה סבג סיפר אתמול (שני) בדאגה לוואלה חדשות! על היקף התופעה. "מדובר במגמה עולמית שמתחילה לחלחל בממדים גדולים ארצה. יש לנו מידע על עשרות חשודים שמתעסקים בייבוא של סמים סינטטיים דרך האינטרנט והדואר, ביניהם קטינים רבים שיש להם מקום נכבד בהתגברות התופעה, עקב היתרון היחסי שלהם בשימוש באינטרנט".

תחת מסווה של חומרי ניקוי וקוסמטיקה

"בדרך כלל החומרים נשלחים לארץ ונמכרים תחת מסווה של חומרי ניקוי, קוסמטיקה וקטורת", סיפר סנ"צ סבג. לדבריו, "חלק ממה שמייחד את התופעה הוא מעורבתם הגדלה של בני נוער בייבוא סמים. "התפיסות הרבות שביצענו לאחרונה הביאו אותנו להכרה בשינוי המשמעותי שעובר שוק הסמים בארץ ובעולם בכלל". חלק מהשינוי אותו מתאר סבג הוא השינוי בזירת הפשע. "המעבר ממכירה של סמים בסמטאות חשוכות ודרך אנשי קשר, למכירה בפיצוציות ובאינטרנט, הפך את הסם לנגיש לכולם, ולצערנו, במיוחד לבני הנוער". תנ"צ סבג מוסיף כי, "על פי הערכתנו, ישנם עשרות אנשים שעברו לצריכה וסחר בסמים סינטטיים, בין היתר עקב הקלות שבייבוא הסם ארצה. השפעתם של התחליפים הסינטטים גרועה ומזיקה בדיוק כמו המקור".

בחודש האחרון חשפו בלשי ימ"ר מרכז מספר פרשיות יבוא סמים סינטטיים לארץ מחו"ל. ביום שישי האחרון הגיעו ארצה בדואר ארבע חבילות שהכילו על פי החשד קוקאין סינטטי שהוזמן באמצעות האינטרנט. החבילות היו ממוענות לשלושה חשודים, תושבי בת ים ופתח תקווה בשנות העשרים לחייהם. בחיפוש שנערך בבתיהם התגלו סכומים גדולים של כסף מזומן, יהלומים, 60 גרם קוקאין ו-300 גרם של חומר החשוד כסם מסוג "נייס גיא". אחד החשודים מוכר למשטרה ונעצר בעבר בפרשת ניסיון החיסול של יעקב אלפרון.

מקרה דומה נוסף אירע לפני כשבועיים, כאשר לימ"ר תל אביב הגיע מידע לפיו נער בן 17 מירושלים חשוד שהזמין ארצה סמים מסין מאתר ברשת. על פי החשד, החבילה הכילה את הסם MDPV, סם ממריץ, שנכלל בפקודת הסמים בארץ, אך ברוב העולם הינו חוקי ונמכר ברחבי רשת האינטרנט במסווה של מלח אמבט.

(עדכון ראשון: 20:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully