וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פלסטין עצמאית – טובה גם לישראל

יעל פתיר

25.1.2011 / 7:50

ישראל צריכה להחליט אם היא מעוניינת במדינה פלסטינית בגבולות 67' עם הנהגה מתונה, חילונית ופרגמטית או עם פלסטיני ללא הנהגה ברורה עם חמאס מחוזק. יעל פתיר חושבת שהבחירה הפטריוטית הנכונה צריכה להיות במדינה פלסטינית

הדלפת המסמכים הגדולה של אל ג'זירה חושפת את הקרביים של המגעים בין ישראל לפלסטינים ומרעישה את המזרח התיכון, אך לאמיתו של דבר, המידע שנחשף במסמכים אינו מחדש יותר מדי לגבי נכונותם של הפלסטינים לעשות ויתורים ולקרב את סיום הסכסוך. גם בגילויים על חוסר הגמישות של ההנהגה הישראלית בשנים האחרונות אין הרבה חדש; כבר זמן ארוך ברור כי נתניהו הפך לסרבן שלום שמעדיף לשמור על ההתנחלויות מאשר ליצור סיכוי היסטורי לסיום הסכסוך בין ישראל לעם הפלסטיני.

ואולם, חשיפת הנכונות הפלסטינית לוויתורים בתוך חדרי המו"מ מגלה רק צד אחד של המטבע. במקביל, עוברת הרשות הפלסטינית תהליך אינטנסיבי של מיתוג מחדש: אבו מאזן ואנשיו מנסים להציג לעולם תמונה שונה מהמוכרת עד היום: לא עוד שלטון אלים, לא אמין ומושחת, אלא רשות אחראית, נציגה נאמנה של עם שמקומו בקהילת העמים. עד כה, הם עושים זאת בהצלחה: אבו מאזן נסע ברחבי העולם ושכנע מנהיגים רבים שהרשות היא הנציגה הלגיטימית היחידה של העם הפלסטיני, ושהתרופה לחמאס חייבת להיות חיזוק הרשות. הפלסטינים מתקבלים באהדה במדינות העולם, המכירות במדינה פלסטינית עצמאית בזו אחר זו.

עם כל הכבוד להצלחות הדיפלומטיות הרבות, הרשות לא תוכל להחזיק מעמד עוד זמן רב כשהמצב בשטח מתדרדר, הבנייה בהתנחלויות ובמזרח ירושלים נמשכת, ופעולותיהן האלימות של המתנחלים כלפי האוכלוסייה השכנה מחריפות. גם הכרה של כל מדינות העולם והאו"ם במדינה פלסטינית לא תזיז ולו מחסום אחד או התנחלות בודדת, ולא תוציא את החיילים הישראלים מהגדה המערבית. המפתח לשינוי לטובת שני העמים נמצא בעיקר בידי ישראל, שבהובלת ממשלת נתניהו מתנהגת כסרבנית שלום וכבריון שכונתי מלהיט ותככן.

הסכנה: התפטרות אבו מאזן ופירוק הרשות

ראש הממשלה הפלסטיני, סלאם פיאד, סימן את ספטמבר 2011 כחודש בו תוקם המדינה הפלסטינית. אבו מאזן הוסיף כי מדינה פלסטינית תקום תוך הסכם עם ישראל. כאשר יחלוף תאריך, מבלי שתקום מדינה, יטענו פלסטיניים רבים כי הוכח סופית כי הדיפלומטיה ואי האלימות לא תביא לסיום הכיבוש. ההשפעות עלולות להיות הרות גורל. מאז סוף 2009 מתריע אבו מאזן כי היעדר הקפאת בנייה ומו"מ לשלום יובילו להתפטרותו ולפירוק הרשות הפלסטינית. הוא אינו מעוניין להיות יו"ר של "רשות שאינה קיימת", כהגדרתו.

ישראל צריכה להחליט אם היא מעוניינת במדינה פלסטינית בגבולות 67' עם הנהגה מתונה, חילונית ופרגמטית. האפשרות האחרת היא עם פלסטיני ללא הנהגה ברורה אך עם חמאס מחוזק, הנתון להשפעות הגורמים האיסלמיים הקיצוניים באזור, אלימות הולכת וגוברת ולבסוף, אובדן פתרון שתי מדינות לשני עמים.

האפשרות הראשונה עדיפה לנו, ולכן יש לברך על המאמצים הפלסטינים להכרזה על מדינה, המשרתים גם את האינטרס הישראלי לשימורה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. הבחירה הפטריוטית הנכונה היא תמיכה במהלכים לבניית המדינה הפלסטינית והכרה בה. כך יעשה פורום ארגוני השלום, המונה למעלה מ-100 ארגוני חברה אזרחית ישראלים ופלסטינים, בכנס מיוחד שייפתח מחר ביריחו.

* יעל פתיר היא רכזת שותפה של פורום ארגוני השלום הפלסטיני-ישראלי, שיקיים היום ומחר ביריחו את הכנס השנתי שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully