וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדלפות המו"מ מוכיחות שיש פרטנר

פרופ' אייל זיסר

24.1.2011 / 9:49

המסמכים הפלסטינים החושפים את פרטי המו"מ בין ישראל והרשות אינם מגלים דבר שלא עלה בעבר. אייל זיסר סבור כי הן נועדו לפגוע באבו מאזן בזירה הפנימית ושהן מוכיחות כי יש פרטנר לשלום

המסמכים שהודלפו לרשת אל ג'זירה מעוררים התרגשות רבה גם בישראל וגם בעולם הערבי משום שעולה מהם, לכאורה, שהרשות הפלסטינית היתה מוכנה לוויתורים בירושלים. ויתורים מסוג זה כבר עלו בהצעות פשרה כאלה ואחרות כמו למשל בהצעתו של ביל קלינטון שניסה לגשר בין אהוד ברק ליאסר ערפאת בשנת 2000. החידוש כאן הוא שהפלסטינים מסכימים לראשונה, לכאורה, לפתרון הפחות ממדינה בגבולות קווי 67'.

עם זאת, יש לומר שהעולם הערבי מתייחס בדרך כלל בספקנות להדלפות מהסוג זה. בעולם הערבי שוררת תפיסה שניתן לכנותה קונספירטיבית. תמיד מחפשים מישהו שהמציא את הדברים ועמד מאחוריהם. לכן מראש, הדלפות מסוג זה שהודלפו בצורה בה הודלפו, מתקבלות מראש בחוסר אמון מסוים. ראינו זאת בתגובה לחשיפות ויקיליקס. הדיווחים הקשורים בעולם הערבי נקברו ברובם על ידי התקשורת המקומית ולא זכו להתייחסות רצינית.

ההדלפות החדשות לא נועדו לקדם משא ומתן עם הפלסטינים. כלומר, הן לא חלק מהטקטיקה. הן נועדו בפרוש לפגוע באבו מאזן ויש קבוצה של גורמים שיש לה האינטרס לכך. בתוך הרשות יש מריבות ידועות ותחושה שאבו מאזן מתקרב לסיום הקריירה הפוליטית שלו. כתוצאה מכך מתחילות להתנהל מלחמות הירושה.

גם ויקיליקס גרם לשינוי

ברקע עומדת, כמובן, המתיחות שנוצרה לאחרונה בין אבו מאזן למוחמד דחלאן. מלבד יריבויות אלה, צריך לזכור שאל ג'זירה היא לא רשת תמימה ויש לה אג'נדה לאומנית ברורה - צפוי שתמיד היא תנפח הדלפות מסוג זה. בנוסף, הרשת נוקטת באופן מופגן בקו אוהד לחמאס וחיזבאללה וגם אם אירן היא נוהגת ברכות רבה. הפרסום האחרון מקדם בדיוק את האג'נדות האלה.

ידוע שיש פער משמעותי בין מה שמנהיגים ערבים אומרים בשיחות פנימיות ובין מה שהם אומרים בפומבי לעמם. ראינו זאת במסמכי ויקיליקס כאשר מנהיגים ערבים אמרו דברים חריפים למנהיגי העולם על חיזבאללה וחמאס, דברים שלא שמענו מעולם מפיהם.

כדאי להמשיך ולעקוב בזהירות אחרי חשיפה המסמכים. גם הדלפות ויקיליקס, בהן זלזלנו, הצליחו להצית להבות בזכות פרסום קטן על אשתו של נשיא טוניסיה. יכול להיות שהנושא יקבר ולא נחזור אליו, אבל המצב אצל הפלסטינים כה מתוח, שאולי בכל זאת תתחולל סערה נגד אבו מאזן. אני מטיל בכך ספק.

אין בהדלפות אלה חשיפה מרעישה מהבחינה הערבית-פלסטינית. צריך להסתכל על התמונה הכוללת ולראות גם על מה ישראל ויתרה. הצד המתון בעולם הערבי עלול לצאת במסר לנו ולמערב - הנה יש פה נכונות פלסטינית אמיתית להידברות וישראל טועה בהנחה שאין פרטנר.

* פרופסור אייל זיסר הוא מזרחן, ראש מרכז דיין ללימודי המזרח התיכון אוניברסיטת ת"א

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully