וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעבר לאוסקר בענן

26.8.2000 / 18:27

האקדמיה לקולנוע בארה"ב מתנגדת למכירת האוסקר של ג'ודי גרלנד, כוכבת הסרט "הקוסם מארץ עוץ"; בעלה של גרלנד העביר את הפסלון המוזהב לחנות מזכרות בלוס אנג'לס


האקדמיה האמאריקאית המעניקה את פרסי האוסקר תובעת לקבל בחזרה את הפיסלון המוזהב של ג'ודי גרלנד.

שישים שנה לאחר שגרלנד זכתה באוסקר מיוחד על תפקידה כדורותי בסרט הקלאסי "הקוסם מארץ עוץ", תובעת האקדמיה האמריקאית, המעניקה את הפרס, לקבל אותו בחזרה. האקדמיה הפנתה את בקשתה לסוכן של מזכרות קולנועיות המחזיק באוסקר שהיה שייך לגרלנד.

האקדמיה הגישה בבית המשפט הגבוה של של לוס אנג'לס תביעה נגד חנות מזכרות הנקראת "מלחמת הכוכבים". בתביעה טוענת האקדמיה כי החנות אינה יכולה למכור את פסל האוסקר אותו קיבלו מבעלה לשעבר של גרלנד, בגלל הסכם עליו חתמה השחקנית לפני למעלה מארבעים שנה.

בעלת החנות, מרסייה טיסלינג, אמרה כי היא בטוחה שמכירת הפסל "חוקית לחלוטין", והאשימה את האקדמיה בשמירה נלהבת מדי על הדימוי של פרסי האוסקר. "הם רדפו אחר הפיסלון של גרלנד כבר הרבה זמן. אני פשוט האדם הלא נכון, בזמן הלא נכון".

נציגי האקדמיה טוענים לעומת זאת כי לפני מותה חתמה גרלנד על הסכם איתם, לפיו יש להם את זכות הקנייה הראשונה של הפסלון, תמורת עשרה דולר, לפני כל אדם אחר.

גרלנד, שקיבעה את מעמדה כמיתוס אמריקאי כבר בהופעתה כילדה דורותי מקנזס, בסרט "הקוסם מארץ עוץ" שהופק בשנת 1939. היא לא זכתה באוסקר על הופעתה בסרט אולם שנה מאוחר יותר העניקה לה האקדמיה פרס על "הופעתה יוצאת הדופן כנערה במהלך השנה האחרונה".

בשנת 1958 ביקשה גרלנד מהאקדמיה לקבל פרס חדש, בטענה שאיבדה את הישן. האקדמיה הסכימה אולם החתימה את גרלנד על הסכם הקובע כי לאקדמיה זכות הסירוב הראשונה במקרה של מכירת הפסל. מאוחר יותר מצאה גרלנד את הפסל ושני הפסלים עברו לבעלה, לאחר שמתה מעודף סמים בשנת 1969.

האקדמיה טוענת כי האלמן של גרלנד מכר את הפסל לחנות המזכרות, והשאר היסטוריה. בתביעתה אומרת האקדמיה כי מכירת הפסל תגרום "נזק בלתי הפיך למוסד האוסקר ותעירב אותו במטרות מסחריות, במקום אומנותיות".

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully