וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמכי המו"מ: "הרשות ויתרה על רוב מזרח י-ם"

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

24.1.2011 / 0:02

ממסמכים שהגיעו לידי "אל-ג'זירה" עולה כי הרשות הסכימה לחילופי שטחים, במסגרתם ישראל תחזיק בכל ההתיישבות היהודית במזרח ירושלים, וגם לוותר על ריבונות פלסטינית בהר הבית

הרשות הפלסטינית הגישה הצעה חסרת תקדים לחילופי שטחים עם ממשלת ישראל הכוללים את כל ההתיישבות הישראלית במזרח ירושלים – כך עולה ממסמכים שפורסמו אמש (ראשון) ברשת "אל ג'זירה". לרשת הערבית ולעיתון הבריטי "הגרדיאן", הגיעו כ-1,700 מסמכים מסווגים הנוגעים למשא ומתן המדיני בין ישראל והרשות הפלסטינית משנת 1999 ועד לשנת 2010 הכוללים מסמכים רשמיים, סיכומי פגישות, תכתובת דואר אלקטרוני ומפות.

המסמכים חושפים בין היתר כי ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני בתקופת ממשלת אולמרט, אבו עלא, הסכים לכך שישראל תספח את כל השכונות היהודיות בבירה, פרט לשכונת הר חומה. בין השאר, הסכימו הפלסטינים לוותר על חלקים משייח' ג'ראח. עוד התברר, כי הרשות הפלסטינית הציעה כי ישראל תספח לשטחה את כל השכונות במזרח ירושלים, בהן גילה ורמת שלמה.

עוד נחשף כי ב-2008 אמר עריקאת למנהיגים ישראלים בהתייחסו להצעה הפלסטינית על חלוקת ירושלים, כי זו הפעם הראשונה "בהיסטוריה הישראלית-פלסטינית שאנו מציעים הצעה כזו. אפילו בקמפ דיוויד לא הוצעה הצעה כזו". על פי הדיווח, ההצעה נדחתה על ידי ישראל משום שהיא לא כללה סיפוח התנחלויות בסביבת מעלה אדומים וכן את הר חומה. שרת החוץ דאז ציפי לבני אמרה: "איננו אוהבים את ההצעה משום שהיא אינה עונה על דרישותינו".

"הר הבית - תחת ועדה בינ"ל"

המסמכים צפויים לחשוף גם כיצד מנהיגים ישראלים פנו בחשאי לאזרחים ערבים-ישראלים ושאלו אותם אם יסכימו לעבור להתגורר במדינה הפלסטינית שתקום, וכן ויתורים שעשו חברי צוות המשא ומתן הפלסטיני, בין השאר בנושא זכות השיבה של הפליטים הפלסטינים לישראל. המסמכים יחשפו עוד את התיאום ההדוק בין ישראל לכוחות הביטחון הפלסטינים וכן כיצד ישראל הזהירה מראש את הרשות לפני מבצע 'עופרת יצוקה'.

לפי המסמכים המודלפים, ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, אף הציע "מעבר בטוח" בין הגדה לרצועת עזה, שיהיה תחת שליטה פלסטינית ובריבונות ישראלית ונתיב מיוחד יחבר בין בית לחם לרמאללה תוך מעקף מזרח ירושלים. בנוסף, ראש הממשלה הישראלי הציע לדחות את הדיון על עתיד הר הבית למועד מאוחר יותר והנושא אמור היה לעלות לדיון במסגרת משא ומתן עליו תפקח ועדה בה ישבו נציגים מארה"ב, סעודיה, ירדן ומצרים.

(עדכון ראשון: 22:43, 23.01.11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully