וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: טירקל ייקבע שצה"ל פעל מתוך הגנה עצמית

יהושע בריינר

22.1.2011 / 20:46

הוועדה לבדיקת אירוע המשט תגיש מחר את מסקנות הביניים שלה. על פי ההערכה, הוועדה תקבע שצה"ל לא הפר את החוק הבינלאומי. הקביעה לגבי קבלת ההחלטות באירוע תנתן בהצגת המסקנות הסופיות

ועדת טירקל, אשר ממונה על חקירת אירועי המשט הטורקי לעזה, תגיש מחר (ראשון) את מסקנות הביניים שלה לידיו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולאחר מכן תציג את עיקרי ממצאיה לציבור הרחב. על פי המסתמן, הוועדה תמצא כי צה"ל לא הפר את החוק הבינלאומי בהטלת הסגר הימי והיבשתי על רצועת עזה, וחשוב מכך- היא צפויה 'לזכות' את צה"ל מהפרת החוק הבינלאומי בהשתלטות על הספינה 'מאווי מרמרה'. ככל הנראה תקבע הוועדה כי החיילים פעלו מתוך הגנה עצמית.

מעבר לכך, נראה כי בשלב זה לא יעסקו המסקנות הנוכחיות בנושא קבלת ההחלטות בכל הנוגע לאירועי המשט. על פי הודעת הוועדה, מסקנות הביניים יעסקו בנושא חוקיות הסגר הימי, הפעולות שנקט צה"ל לשם אכיפתו ובהן גם ההשתלטות על המשט, וכן בפעולות מארגני המשט וזהותם. על פי המסתמן, רק בעת הגשת המסקנות הסופיות תגיש הוועדה את דעותיה בעניין קבלת ההחלטות והפעולות שננקטו בממשלה ובצבא לעצירת המשט, ובהם הדיונים הפנימיים בצה"ל, במשרד הביטחון ובפורום השביעייה.

נראה כי מערכת הביטחון לא תפגע מהמסקנות

כזכור, עניין הטלת האחריות על ההשתלטות על המשט היווה מחלוקת בתחילת עבודת הוועדה, אז העיד בפניה ראש הממשלה שטען כי בעת פעולת השייטת, שהה בקנדה. לפיכך, אמר נתניהו, האחריות בהעידרו הייתה על שר הביטחון. מאידך, אמר ברק כי האחריות הייתה מוטלת על צה"ל לביצוע הפעולה והוא היה רק בדרג המאשר.

הרמטכ"ל גבי אשכנזי הגיע להעיד פעמיים אל מול חברי הועדה ונתן גיבוי מלא ללוחמי הקומנדו הימי. בנוסף אליו, העידו עוד שני אנשי צבא בולטים ובהם הפרקליט הצבאי הראשי ומתאם פעולות הממשלה בשטחים, שהצדיקו כמובן את הסגר הימי והציגו את הפעולות שהובילו לכך.

גם פעילי זכויות אדם וארגוני סיוע הגיעו להעיד בפני הוועדה, אולם זו דחתה עוד במהלך עדויות הפעילים חלק ניכר מטענותיהם. כמו כן העידו בפני הוועדה שני ערבים ישראלים מהתנועה האיסלמית ששהו על המאווי מרמרה. כך או כך, בשלב זה נראה כי מערכת הביטחון לא תפגע מהמסקנות שיוצגו מחר, והוועדה תאמץ את מסקנות הוועדה הצבאית בראשות גיורא איילנד, שמצאה פגמים בעבודה המודיעינית שקדמה למשט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully