וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממלכה במתח: ישונה חוק בן 300 שמפלה נשים?

אמיר שילה

23.1.2011 / 8:30

על רקע ההכנות בבריטניה לחתונת וויליאם וקייט, עולה דרישה לתקן את החוק המעניק לגברים עדיפות בתור לירושת הכתר. הבעיה היא שלשם כך, צריך לשאול לדעתן של כל ארצות חבר העמים הבריטי

יום החתונה המלכותית שכל בריטניה ממתינה לה הולך וקרב (עוד פחות ממאה ימים), ומיום ליום הולך וגובר העיסוק התקשורתי בכל פרט ופרט - מרשימות המוזמנים והשושבינים, ועד הסרוויס שישמש את הסועדים. אך בשבוע האחרון השתרבב לתוך הקלחת גם נושא קצת יותר רציני: ייתכן שהחתונה תהווה את הטריגר שישים קץ למדיניות הנהוגה זה 310 שנים, ומעניקה עדיפות לגברים על פני נשים בסדר היורשים של כתר המלוכה.

על פי "חוק ההסדרה" (The Act Of Settlement) מ-1701, עדיפות בסדר הירושה תינתן לבנים, גם אם יש להן אחיות מבוגרות מהן. החוק הזה לא מנע את הכתרתה של המלכה אליזבת השנייה, בתו הבכורה של המלך ג'ורג' השישי, משום שלא היו לה אחים זכרים (רק אחות).

בשנים הקרובות כנראה לא יצטרכו להתמודד עם הבעיה, שכן לאליזבת יש בן זכר בכור - הנסיך צ'ארלס - העומד בראש רשימת היורשים, וגם לו יש בן בכור - הנסיך וויליאם - הבא אחריו בתור. עד כאן הכל בסדר, אבל מה יהיה אם לוויליאם וארוסתו קייט מידלטון תיוולד בת בכורה, ואחריה יוולד בן?

"ייתכן שהחוק מ?פ?ל?ה"

מאז 1981 נעשו כבר כמה ניסיונות לשנות את החוק (שאגב, גם פוסל קתולים או מי שנישאו לקתולים מירושת הכתר), אך הם לא צלחו. לאחרונה נכשל מהלך כזה ב-2007, והשבוע, ביקש חבר פרלמנט מהלייבור, קית' ואז, לפתוח בהליך פרלמנטרי מיוחד כדי לערוך את השינויים בחוק. ערב החתונה, לדבריו, לפני שהזוג הצעיר יעמיד צאצאים, הוא "הזמן הנכון" להעלות את הנושא מחדש על סדר היום. הוא הזכיר כי בשנים האחרונות שונו חוקים דומים במדינות רבות שבהן עדיין נהוגה מלוכה, בהן הולנד, שבדיה, נורבגיה, בלגיה ודנמרק.

חבר הפרלמנט ואז כנראה לא יצליח לבדו להשלים את המהלך מפאת כוחו הפרלמנטרי הדל, אך עד מהרה התברר שייתכן ונמצאו לו שותפים בממשלה: ביום רביעי אמר דובר מטעם משרד הקבינט - באנדרסטייטמנט בריטי טיפוסי - כי הממשלה מסכימה ש"ייתכן שהחוק המדובר מ?פ?ל?ה". עם זאת, הוסיף הדובר, "תיקון 'חוק ההסדרה' הוא עניין סבוך ומורכב, וצריך לגשת לעניין עם הרבה מחשבה".

ואכן, הוא יודע על מה הוא מדבר: לפי חוק אחר - "תקנון ווסטמינסטר" מ-1931, כל שינוי בחוקי ירושת הכתר יכול להתבצע אך ורק בהסכמתן של כל 16 מדינות חבר העמים הבריטי, המסונפות כולן לבית המלוכה. ללא הסכמה כזו, עלול להיווצר פיצול המדינות השונות - בהן אוסטרליה, קנדה, ניו זילנד, ג'מייקה ועוד - שכל אחת מן תישבע אמונים למונרך אחר.

אולם אין לאבד תקווה - ייתכן שהפעם יצליחו הבריטים להתגבר על הביורוקרטיה. "התחלנו כבר בדיונים על מדינות חבר העמים שיושפעו באופן ישיר מהשינויים בחוק", הוסיף הדובר, "אך יהיה זה בלתי הולם לחשוף פרטים נוספים בעניין בשלב זה".

"מערכת בלתי שוויונית בבסיסה"

מאז שעלה הנושא על סדר היום, מתרבות התגובות מכל עבר, בין היתר במאמרי דעה ומכתבים למערכת המתפרסמים בעיתונים. הדעות נחלקות בין שלוש קבוצות עיקריות: חובבי המסורת, שמתנגדים לכל שינוי בחוק הקיים; התומכים בשיוויון בין המינים שדורשים את שינוי החוק; ואלו - שהולכים ומתרבים - שמבחינתם הנושא אינו אלא הזדמנות לומר שוב שכל זה בעצם לא ממש משנה, ואולי כבר הגיע סוף סוף הזמן להיפטר ממוסד המלוכה הארכאי.

דעה מקורית במיוחד הושמעה במכתב למערכת שפורסם ביום חמישי ב"דיילי טלגרף", ותקף את דורשי התיקון - אך מזווית פחות צפויה. "אם כל כך חשוב לך שוויון", כתב בן נוליס ממערב אסקס בפנותו לחבר הפרלמנט ואט, "אז למה שלא תיקח את זה עוד שלב קדימה? הרי גם הכלל שמעניק קדימות לבן הבכור על פני אחיו ואחיותיו הצעירים הוא מפלה לא פחות! בהיותי בן זקונים בעצמי, אני עשוי להיחשד בחוסר אוביקטיביות, אבל אני חושב שהפרלמנט צריך להפסיק להתעסק במערכת שהיא בלתי שוויונית בבסיסה, ולהקדיש את הזמן הזה לטיפול בסוגיות קצת יותר חשובות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully