וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברוורמן נפרד מתפקיד השר: "בגין צריך להחליף אותי"

21.1.2011 / 8:00

בסוף שבוע סוער פוליטית, מסכם השר לעניני מיעוטים את הקדנציה במשרד וחושש: כל ההישגים ייהרסו על ידי ליברמן והצעות החוק הגזעניות שלו

לו היו מתייעצים עם השר לענייני מיעוטים לשעבר, פרופ' אבישי ברוורמן, מי השר שצריך להחליפו בתפקיד, הוא היה עונה – תחזיקו חזק - "בני בגין". על אף התהום האידיאולוגית העמוקה ביניהם והמחלוקות הרבות, ברוורמן גילה שבגין מחויב לשוויון בין יהודים לערבים. "אני חושב שבגין הוא הטוב ביותר להחליף אותי משום שהוא מאמין בשוויון ושותפות של האזרחים הערבים בישראל", הוא אומר לוואלה! חדשות בשיחה לרגל סיום תפקידו. "אני בטוח שהוא היה עושה עבודה נפלאה. הוא אדם הגון, ערכי ודמוקרט. במקום לתת לשר שמחון תיק נוסף, הייתי נותן לבגין תיק לעסוק בו. במיוחד שהוא שר בלי תיק ובמיוחד שהוא בא מהימין".

לדברי ברוורמן, כל ההישגים שהושגו למען האזרחים הערבים בתקופת ממשלת נתניהו עלולים לרדת לטמיון בגלל צעדיו של שר החוץ אביגדור ליברמן: "הייתה לי זכות להוביל שנתיים את המשרד לענייני מיעוטים. מאז ממשלת רבין לא הושגה התקדמות בנושא הכלכלי וההשכלה הגבוהה במגזר הערבי. אמרתי לראש הממשלה נתניהו שבכך שהוא נתן לליברמן להשתולל עם הצעות החוק הגזעניות שלו, הוא פגע בכל ההתקדמות שהורגשה אצל הערבים בנושא שוויון ושותפות אצל ערביי ישראל".

"כשנותנים גיבוי להחלטות גזעניות ולרעיונות של טרנספר וכשראש הממשלה לא יוצא נגדן – התוצאות הן אובדן אמון מוחלט מצד הערבים", הוא מוסיף. "נתניהו בעט בדלי החלב, שפך אותו והיום הוא הורס את כל מה שהושג בתקופתו. זה הפרדוקס הגדול – ממשלת נתניהו עשתה אמנם יותר מכל ממשלה אחרת, מלבד ממשלת רבין, למען ערביי ישראל. מצד שני, הוא נותן לליברמן לעשות כבשלו ובכך הוא פוגע בהכל. למעשה, ליברמן היום מכהן כראש הממשלה".

"ראשי הממשלות הזניחו את הערבים"

ברוורמן בכלל לא היה אמור להיות השר לענייני מיעוטים. "התפקיד הראשון שהוצע לי על ידי נתניהו היה לכהן כשר שעוסק בארגונים כלכליים בינלאומיים, אך זה לא עניין אותי". לדבריו, כשהוצע לו תפקיד השר לענייני מיעוטים, הסכים מיד, "השגת שוויון ושותפות לערבים טובה גם ליהודים. ראשי הממשלות, מלבד רבין, הזניחו את הערבים. אולמרט היה הראשון שהתחיל לעשות משהו. הוא הקים את הרשות לפיתוח כלכלי אלא שלמרבה הצער הוא סיים את תפקידו מיד לאחר מכן".

עם כניסתו לתפקיד, החליט ברוורמן להתמקד בחמישה תחומים: כלכלה, השכלה גבוהה, תעסוקה, שירות אזרחי ופתרון בעיית הבדואים. במרץ 2010 אישרה הממשלה תוכנית רב-שנתית שקידם ברוורמן בעלות כוללת של 800 מיליון שקל שמטרתה היא קידום ופיתוח של מספר תחומי חיים ב-13 יישובים ערבים בולטים. התכונית עסקה במספר תחומים בו-זמנית: תעסוקה, דיור, קידום נשים, פיתוח תשתיות, שדרוג אמצעי תחבורה, שיפור האכיפה על ידי הפעלת תכנית 'עיר ללא אלימות'. "צריך להבין גם שכוח העבודה והקנייה הערבי הוא מנוע אדיר לכלכלה הישראלית", הוא מוסיף. "אני מקווה שהתוכניות שקידמתי לא ירדו לטמיון", הוא אומר עם סיום תפקידו.

"הפיצוץ עם הבדואים הולך ומתקרב"

אחד הדברים המרכזיים שהטרידו ועדיין מטרידים את ברוורמן הוא נושא הסדרת הבנייה ביישובים הבדואים. "הפיצוץ הולך ומתקרב", הוא מזהיר. "אם אנחנו רוצים שאחינו הבדואים יהיו חלק מאיתנו, עכשיו זה הזמן. אחרי הזנחה של כל כך הרבה שנים, הגיע הזמן להגיע לפתרון. יש להסדיר את הקרקעות שלהם לא באמצעות דו"חות ואטימות אלא בחוכמה וברגישות, שכן אם העסק יתפוצץ, זה יהיה אסון. המרירות תתפרץ כלפי האוכלוסייה היהודית. אני חושב שהבדואים איבדו אמון ביהודים כי הם רואים שלא עושים דבר כדי להסדיר את היישובים שלהם".

ברוורמן הופתע מאוד מבורותה של החברה היהודית כלפי זו הערבית: "אנחנו חושבים שהם גיס חמישי או שיש להם מנטליות דפוקה. אנחנו פשוט לא מכירים אותם. חיים לידם ולא מכירים. אני בטוח שאם נקבל אותם כאזרחים שווים, גם ליהודים זה יהיה טוב. אם לא נכיר אחד את השני – הגזען הזה ליברמן יהרוס אותנו כי הרי הם מנצלים את הפחד והכעס הקיימים".

לפחות למדת קצת ערבית בתפקיד?

"לא היה לי שום מושג בערבית כי בתיכון למדתי צרפתית. כשנכנסתי לתפקיד התחלתי ללמוד קצת ערבית מדוברת, אבל הפסקתי. אולי עכשיו, כשמתפנה לי יותר זמן, אוכל לחדש את הלימודים".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully