וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גירושים נחוצים ומאוחרים

דן מרגלית

18.1.2011 / 7:44

כרעם ביום סגריר ניחת אתמול מפץ פוליטי רב רסיסים על משכן הכנסת. אהוד ברק התייצב בראש קבוצה של חמישה ח"כים מהעבודה והודיע על הקמת סיעה חדשה - "עצמאות". הוא שמט את השטיח מתחת לשלושה שרים, שטענו כי ברצונם לפרוש מהממשלה אבל נוכחותו של ברק מונעת זאת מהם. עתה לא היה להם עוד עוגן להישאר בממשלה.

היו אלה גירושים מאוחרים, אבל נחוצים. במונחים בורסאיים, נעשה "תיקון" - קביעת מחיר התואמת את ערך המניה לאחר שעברה תנודות וזעזועים. במפלגת העבודה נמשכו זעזועים אלה מאז הבחירות.

גם ברק איחר. בעיתון זה הוצע לו לפני 22 חודשים לגבש קבוצה של חמישה ולצאת ממפלגת העבודה. לא מטעמי אופורטוניזם אלא כדי לשקף את המציאות, שהסיעה היתה בעצם שתיים, חצויה במהותה מן היום הראשון לעבודת הכנסת. למרות שהעבודה בגלגוליה השונים מנוסה בפילוגים, הרי עם כינון הממשלה ב?2009 האמינה או העריכה כי תוכל להמשיך ביחד. אתמול חדרה הכרת המציאות לתודעת כל מרכיביה. היא לא היתה רק ערכית ומעשית ורעיונית. אין ספק כי באה לענות גם על צרכיו האישיים של ברק בהגנה על הקריירה שלו הנתונה למצור פוליטי.

למיטב ידיעתי, אמור היה הפילוג להתרחש כבר בשבוע שעבר. אך סיבות טכניות מנעו את ביצועו. ח"כי עצמאות דחו אותו לאתמול. מפתיע, אפילו מדהים, להיווכח כי עשרה פוליטיקאים ופקידים בכירים שמרו את הסוד כשבועיים, ולא דלף. הפוליטיקאים נגד העיתונאים - 0:1.

החודשים האחרונים היו בלתי נסבלים. שרים השתתפו בממשלה וגידפו את מי שגרם להם להיות חלק ממנה, והכל נראה משותק. עכשיו התמונה התבהרה. לטובת שני הצדדים. ברק וההולכים עימו יתנהלו כפי הבנתם, ולא יוכלו להאשים את יריביהם בהטרדה פוליטית. גם להפך, העבודה משוחררת מכבלי ברק ואין סיבה שלא תקבל את עצת שלי יחימוביץ' לבחור יושב ראש חדש במהירות. לאחר מכן יש מקום לגשש אם ניתן להרכיב גוש משותף עם מרצ ו"לשעברים" שהקימו תנועות זעירות.

רק זאת ברור: אם אכן היו ח"כים בעבודה אשר התכוונו לערוק לקדימה, יקשה עליהם לעשות זאת עתה בלי להיראות כמי שמפקירים את חבריהם פצועים בשדה המפלגתי. הן ברק פרש, ומה להם כי יסתלקו מלגבש הנהגה חדשה כאוות נפשם?
אתמול נפוצו שמועות כי בנימין נתניהו - שהיה בסוד העניין - הבטיח כי ימנה את ברק לשר הביטחון בכל ממשלה שיקים בעתיד. אין לכך יסוד. נתניהו וברק מספיק נבונים לדעת כי דיבור כזה הוא כמסחר באוויר חם. מה כן הובטח? ההסכם הקואליציוני יחשוף.

המזל שיחק לנתניהו. בקומץ ממשלות שהאריכו ימים נהוג היה לבצע חילופי גברי באמצע הדרך. כך היה בשנותיו של אריאל שרון. גם במדינות המערב. נתניהו קיבל את "משחק הכיסאות" במתנה.

המציאות היא שתוחלת החיים של הממשלה התארכה בניגוד לתחושה שרווחה בימים האחרונים כאילו הקדמת הבחירות קרובה, ומכאן נטייתם של אישים שונים להזדרז ולהודיע על הצטרפותם לקדימה. לסיעה זו צפויה עתה רגיעה מהולה באכזבה. אך עדיין אורבות לממשלה שתי סכנות ממשיות:

• לחץ בינלאומי כבד, שעשוי לגרום לבקיעים בין שותפי הקואליציה, וגם בתוך זרמים מנוגדים בליכוד.

• הגשת כתב אישום נגד אביגדור ליברמן, שעלול לשאוב את ישראל ביתנו אל מחוץ לקואליציה.

שני המחנות בעבודה הפטירו אתמול "ברוך שפטרנו". רק שכמו בכל דבר אין פרידות יפות. גם לא בפוליטיקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully