וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערב הכרעה: סימני השאלה בלבנון מתרבים

יעקב עמידרור

17.1.2011 / 8:16

מדוע נמצא נסראללה בלחץ בלתי רגיל לקראת פרסום מסקנות החקירה הבינלאומית של רצח חרירי? כי הוא יודע את האמת. יש לו ממה לחשוש. הוא זה שנתן את האישור לפעולה, בין שעשה זאת לאחר אישורה או בקשתה של טהרן, ובין שלאו. הוא יודע כי אם יגיעו החוקרים לאותם רוצחים, הם עלולים לגלגל את האחריות במעלה הארגון, אולי אפילו עד אליו. משום שלא מדובר באנשים מקצה המחנה אלא בחברים ידועים ומוכרים של ארגונו, אין נסראללה יכול לפתור את הבעיה על ידי חיסול האנשים, כדי שלא לאפשר להתקדם בחקירה מעבר להם.

מדוע הוא חושש דווקא בעניין זה? הרי בעבר לא נפגם כוחו כאשר היה ברור שאנשיו רצחו לא מעטים בלבנון ומחוץ לה, ואיש לא הכחיש זאת.

ההסבר מצוי במהותו של חיזבאללה. הארגון הוקם על ידי איראן כדי לשרת בלבנון שתי מטרות המשלימות זו את זו. ראשית, חיזבאללה הוא ידה הארוכה של איראן, כלי שרת בעת שהיא זקוקה לכך, ולכן יופעל הארגון על פי צורכי איראן ובשליחותה ללא היסוס, בכל עת שיעלה צורך שכזה. בה בעת חיזבאללה הוא ארגון לבנוני שמטרתו היא להביא לייצוג צורכי העדה הגדולה ביותר, העדה השיעית, והוא מנסה לשלוט בעדה השיעית ודרכה לשלוט בלבנון.

לשם כך לא מהסס הארגון לנצל כל חולשה לבנונית, ומאידך הוא יודע להתגבר על מזגו המהפכני כדי לזכות בלגיטימציה למעשיו ברשות הרבים הלבנונית. דו"ח שיאשים אותו ואת מנהיגו ברצח של ראש ממשלה שנבחר כחוק עלול לפגוע במעמדו בלבנון. הרצח, ולא פחות מכך ההכרה הבינלאומית ברצח, יפגע ביוקרה ובלגיטימיות של חיזבאללה, כמי שמנסה לטעון שהוא ארגון לבנוני הדואג ללבנון כולה ולא רק לעדה השיעית או לאינטרסים של איראן.

אש שאיש לא רוצה בה

דו"ח הטריבונל יהיה בבחינת אמת צורבת ופומבית ויחייב פעולה נגד הרוצחים ושולחיהם. הסיכון לארגון יגבר אם תתפתח בעקבות הדו"ח דרישה נחרצת להסגרת הרוצחים לשם העמדתם לדין. זאת תופעה מסוכנת מנקודת המבט של חיזבאללה, מהלך שיפגע באושיות חיזבאללה כארגון אינטימי שאינו מפקיר לעולם את אנשיו. זה ארגון שיחסי משפחה וקהילה הם הדבק המאחד בו את כולם על בסיס עדתי ודתי. ועל כן יש לסכל את הפרסום.

הדרך שבה בחר נסראללה היא להבהיר כבר עתה את מחיר הפגיעה בו ובאנשיו. להראות מי החזק בשטח. ואין ספק שחיזבאללה חזק, ממושמע, הומוגני ונחוש הרבה יותר מצבא לבנון. ביום פקודה הצבא יתפרק תחת לחץ חיזבאללה. אלא שבמקרה כזה הלגיטימיות של חיזבאללה תיפגע, וכך גם חזות הריבונות הלבנונית, שהיא כה הכרחית להמשך משחק הכוחות של חיזבאללה כ"מגן לבנון", כפי שהארגון אוהב להציג את עצמו. אבל ללא סיכול החקירה ומסקנותיה, התוצאות עלולות להיות אף חמורות יותר מבחינת הארגון.

התפטרות השרים של חיזבאללה וערעור הממשלה צריכים להפחית את היכולת של חרירי כראש ממשלה להמשיך ולפעול לקבלת הדו"ח של הטריבונל. חיזבאללה מנסה להביא לכאוס מבוקר כדי למנוע ממישהו בלבנון לקבל את הדו"ח ולפעול על פיו. מתברר שנסראללה לא מוכן לקחת את הסיכון שבעצם פרסום הדו"ח. לכן אמר חרירי למנהיג הדרוזי ג'ונבלאט: חיזבאללה מצמיד אקדח לראשי. חרירי, לעומת זאת, לא יכול להיתפס כמי שנכנע לחלוטין בעניין רגיש, הקשור ישירות לכבודו ולמנהיגותו, שהרי מדובר ברצח אביו. אשר על כן, כל פשרה תהיה קשה למימוש, אם כי היא אינטרס של שני הצדדים.

איש בלבנון אינו מעוניין במלחמת אזרחים, ודאי שלא במלחמה נוספת נגד ישראל בעת הזאת. זה בעיקר לא אינטרס של איראן, שצריכה את חיזבאללה חזק וחמוש ככלי העיקרי לתגובה אם תותקף על ידי ישראל או ארה"ב בהקשר הגרעיני. אבל במצב הנפיץ השורר בלבנון לא בטוח שמה שינצח הוא ההיגיון וקור הרוח. צריך להביא בחשבון שהדם הרע יביא להתפרצויות שאיש בהנהגה לא רצה בהן. השליטה בגורמי השטח אינה מושלמת בשני הצדדים, והמאורעות עלולים להידרדר לאש שאיש לא רוצה בה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully