וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יציאת טוניסיה: "החלטנו לברוח, כמו הנשיא"

אמיר שילה

16.1.2011 / 18:23

מנחם עבדי ודן שמש, שעזבו הלילה את טוניסיה מוקדם מהמתוכנן אחרי שבוע של טיול ג'יפים, סיפרו לוואלה! חדשות על חוויותיהם מהמדינה שעברה הפיכה, ועל התקרית שבעקבותיה החליטו להימלט

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

"הייתה התלבטות, ובסוף החלטנו לברוח - ואז התברר שבאותו ערב גם הנשיא ברח. ככה שכנראה החלטנו נכון". כך סיפר היום (ראשון) לוואלה! חדשות, משדה התעופה באיסטנבול שבטורקיה, דן שמש, ישראלי שהשתתף בשבוע האחרון בטיול ג'יפים בטוניסיה, ושב לארץ יום לפני המועד המתוכנן, בגלל האירועים במדינה.

בזמן שטוניסיה הלכה והתפתחה ההפיכה העממית שהביאה בסוף השבוע להדחתו של הנשיא זיין אל-עבדין בן עלי, ערכה הקבוצה, שיצאה מטעם החברה הגיאוגרפית, טיול ג'יפים במדינה, מהבירה טוניס ועד ג'רבה שבדרום.

"זו הייתה הפעם הראשונה שקבוצה ישראלית יוצאת בג'יפים בנהיגה עצמית לטוניסיה", הסביר מדריך הקבוצה, מנחם עבדי. לדבריו, במהלך השבוע נתקלו חברי הקבוצה בלא מעט גילויים של אי שקט, בהם מהומות ומחסומים, של המשטרה והצבא. "בדרך כלל עקפנו את המהומות", סיפר. "הרי כל העניין של טיול ג'יפים, זה לעקוף. איפה שראינו ענני עשן - עקפנו, לא נכנסנו".

מהומות בטוניס, בירת טוניסיה. Hassene Dridi, AP
"איפה שראינו ענני עשן - עקפנו, לא נכנסנו"/AP, Hassene Dridi

אך למרות הניסיונות להתחמק מסיטואציות מאיימות, נתקלה החבורה בכל זאת במצב לא נעים לפני יומיים, שבעקבותיו החליטו חבריה להקדים את עזיבתם. "השיא היה כשעצרו אותנו במחסום, ואמרו - 'מזל שהגעתם לכאן ולא המשכתם לנסוע'", סיפר שמש. אחר כך הגיעה קבוצה לובית, ועצרו אותם עם נשקים שלופים ומכוונים אליהם. זה מה שהלחיץ אותנו. נראה שכל רגע הם יורים במישהו, אז התחלנו לחשוש וחשבנו שכל רגע שעובר זה נעשה יותר גרוע".

"מהרגע שעצרו אותנו, הבנתי שאנחנו חייבים לצאת משם ולהתחיל להתגלגל לעבר שדה התעופה", הוסיף עבדי. "לקח לנו שלושה-ארבעה ימים להגיע, וגם טיילנו בדרך". בסיוע חברת הנסיעות, ובעלות גבוהה ביותר, הצליחה החבורה להקדים ביום את היציאה למדינה, וכעת היא עושה את דרכה לארץ, במסלול ג'רבה-פרנקפורט-איסטנבול-תל אביב.

מהומות בטוניס בירת טוניסיה. רויטרס
"הם היו מאוד מאוד בלחץ, לחץ עצום"/רויטרס

לדברי השניים, המתח הרב בשל המצב הורגש היטב בקרב התושבים המקומיים עמם היו במגע. "היה הרבה מתח באוויר, והשתדלנו לא לראות את ישראליותנו ויהדותנו, ולכן היינו בפרופיל שקט", הסביר שמש. עבדי מוסיף כי בכל פעם שנשאלו לגבי זהותם - השיבו כי הם מטורקיה.

המקומיים שעמם היו בקשר, לדבריהם, היו לחוצים לא פחות מהם. "הם היו מאוד מאוד בלחץ, לחץ עצום, לא תפקדו, בלשון המעטה", אומר שמש. "המדריכים, הנהגים שהיו איתנו, פחדו מאוד מהמשטרה. המשטרה שם מאוד חזקה. הם לא מבינים מה זה לא לשמוע להנחיות".

מהומות בטוניס בירת טוניסיה. רויטרס
"כולם היו בעד ההפיכה"/רויטרס

אך למרות זאת, כל המקומיים שבהם נתקלו, לדבריהם, תמכו בהפיכה. "כולם היו בעד", אומר עבדי. "כל האזרחים שדיברנו איתם אמרו שהוא (הנשיא בן עלי) מושחת - הוא, משפחתו ומשפחתה של אשתו - ושם דירדרו את המדינה". שמש מוסיף כי "הם מאסו בנשיא הזה, שכל כך הרבה שנים נשיא, ובאשתו הבזבזנית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully