וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יללות, השמנות ונטייה לברוח

ריבי מאיר וריני עמירן-חביב

16.1.2011 / 16:21

השמנת החתולה מדאיגה אתכם? עוברים דירה ורוצים לקחת אתכם חתולי חצר, אבל חוששים שהם יברחו חזרה? ומה עושים כשהחתולה מתחילה ליילל כל יום באותה שעה? צמד מומחיות החתולים עונות לכם

אילוסטרציה. ShutterStock
כל בוקר באותה השעה. חתלתולה מייללת/ShutterStock

כל בוקר החתולה שלי מתחילה ליילל מחוץ לדלת ושורטת אותה. היא לא ישנה איתנו כי היא זזה בלילה ומפריעה, אבל יש לה מקום לשינה שהיא אוהבת. זה כבר נמשך כמה שבועות. מה אפשר לעשות?

רב תודות על השאלה והתופעה הנפוצה שתיארת. חשוב להבין מדוע חתולים מתנהגים כך, כמו גם את הפתרונות החיוביים בלבד למצב הזה . חתולים הם חיות ליליות, בדיוק כמו בני אדם המרגישים יעילים ופעילים יותר בשעות הערב והלילה .
כיוון שאנשים באופן כללי, עובדים בשעות היום וישנים בשעות הלילה – יש כאן קונפליקט התנהגותי אשר יש להבינו, כמו שציינו, וגם להתמודד איתו. קודם כל, הבנה וסובלנות חשובים מאד. ולכן, כל פעולה הפוגעת בחתולה שלכם ובקשריה איתכם, כמו דלת סגירת דלת חדר השינה בשעות הלילה מפניה, גורמת לה ללחץ נוסף. גם התעלמות לא יעילה. כל כעס או פעילות שלילית כמו צעקות וכדומה - לא יועילו.

מה כן לעשות? חשוב להפעיל את החתולה בשעות הערב ולעשות זאת בכל דרך האהובה עליה ונעימה גם לכם. למשל, משחקי חכה כמו "חכת הציפור" (Da Bird) המפורסמת אשר יכולה לגרום לחתולה אושר רב. חכות איכותיות אחרות הן אלו המדמות את פעולת החיה "הניצודה". מכל מקום, תמיד חשוב להשתמש בחכות ארוכות וכהות כדי שהקשר ביניכם ובין החיה אותה החתולה צדה, לא יהיה ברור.

פעילויות נוספות מעבר לאלו אשר דורשות מכם הפעלה הן אלו המבוססות על אינסטינקטים טבעיים של החתולים, כלומר מקומות דמויי "כוכים" ו"מערות" אשר בהם יש אתגרים של "צייד". חובה לכן לצייד את ביתכם במנהרה ובה מספר פתחים באורך של לא פחות מ-130 ס"מ . מתקן גירוד ומדפים מדורגים לאורך הקירות עם אפשרות לתצפית בטוחה החוצה, גם ובעיקר בלילות, חשובים מאד וחובה בכל בית עם חתול.

וכמובן, אהבה, תשומת לב, אוכל טרי וצ'ופרי (שימורים איכותיים לחתולים, עוף, טונה ועוד ככל שהחתולה אוהבת) בעיקר לפני השינה ודאגה לארגז חול נקי ומיים טריים. בנוסף, קרטונים נקיים למיניהם ובהם חטיפים אהובים. גם חיבור של מספר קרטונים אשר ביניהם מחברים חורים המאפשרים לחתולה לעבור דרכם לרוחב וגם לגובה. קופסת גבינה לבנה נקייה מכוסה ועם חורים קטנים לכף הרגל לחפש את החטיפים בתוך הקופסה וכל זאת במקומות מוחבאים בקרטונים גם לגובה. ועוד המון אפשרויות עם יצירתיות ומתוך הבנה לכך שהחתולה שלכם היא "נמרה פיצפונה ומתוקה" אשר זקוקה לפעילות לילית המבוססת על האינסטינקטים ה"ציידיים" שלה. באופן הפוך על הפוך, ככל שהיא תקבל מכם יותר פעילויות אמיתיות המתאימות לצרכיה ההתנהגותיים, כך היא תהיה שקטה ושלווה יותר ותישן בנחת אך תוך שעות היום ולא תעיר אתכם לצורך קבלת תשומת לב.

אילוסטרציה. ShutterStock
מה לעשות אם רוצים עוד שני חתולים, בנוסף לאחת שכבר יש?/ShutterStock

אנו עוברים דירה ויש לנו בחצר שני גורי חתולים שאנו רוצים לקחת. הבעיה שכבר יש לנו כבר חתולה. איך אני יכולה להביאם לחצר החדשה ושהמעבר יהיה קל? הבנתי שחתולים נוטים לשוב לטריטוריה ישנה ואני חוששת שהם יברחו לנו.

אכן חובה לקחת חתולים אשר קשורים אליהם בכל מעבר דירה. לבדם הגורים או חתולים בכלל, אשר רגילים לקבל יחס ומזון בכל יום, לא שורדים וגם סובלים מאד בכל דרך – פיזית וגם נפשית.
אז איך עושים זאת? חשוב מאד לדאוג לארגזי נשיאה עבורם – אחד גדול אם שניהם בקשרים טובים זה עם זה, או בשניים בודדים. רפדו הארגז במגבת עם הריחות הנעימים שלכם והרגילו החתולים להכנס ולצאת מהארגז באופן חופשי בלי לסגור אותם. בנוסף, ענדו להם קולרים אלסטיים המיועדים לחתולים ואשר בטיחותיים עבורם ועל כל תג חרטו את מספר הסלולרי שלכם. זו חובה בכל מעבר ולכל חתול חברותי אשר עובר דירה.
עשו הכל בניחותא ואם הם מאד לא מוכנים לקולר – אז לא נורא. תעשו זאת אולי בהמשך.

בכל מקרה, במעבר ובתקופת התאלקמות חובה על השניים להיות איתכם בתוך הבית, בחדר נפרד וסגור לגמרי. כלומר, דלת סגורה היטב ונעולה וגם חלונות סגורים היטב. זיכרו כי חתולים במקום זר, גם אם אתם איתם, מאד מבוהלים ועלולים לעשות הכל כדי לברוח וזהו גזר דין אכזרי של מוות. חצר סגורה, כפי שציינתם, מעולם לא עוצרת חתולים המבוהלים ממקום חדש, גם אם הם מתוקים להפליא כרגע. חתולים בורחים מכל מקום חדש ואין גדר אשר תעצור אותם מכך. רק רישות מלא, כולל גג, עושה זאת ולכן, חובה עליכם לסגור אותם בתוך הבית, כמו שציינו, לתקופת ההתאקלמות.

אם תרצו, הם יוכלו להיות חתולי בית אשר יוצאים גם לחצר ופשוט תיזרמו ותיראו איך המצב יהיה לאחר ההתאקלמות. חשוב, בתוך חדר ההתאקלמות שלהם, להניח קרטונים למחבוא ובמקומות גבוהים וגם נמוכים, מרופדים ונעימים גם לשינה. וכמובן, ארגזי חול וכלי אוכל ומים נקיים עם אוכל צ'ופרי וטעים, אך הרחק זה מזה (כלומר החול רחוק מהאוכל).

בנוסף, אפשרו להם מקום לשבת עליו ולצפות בנעשה בחוץ, כך הם יתרגלו לאזור ולכל מה שקורה בו. כנסו אליהם ושהו איתם. גם דברו איתם וספרו להם על כל מה שקורה לפני המעבר וגם כמובן לאחריו. היו נינוחים ורגועים – זה משפיע וחשוב. לאחר תקופת ההתאקלמות – בערך שבועיים ולא פחות מכך – ורק כאשר בחדר הסגור הם מתנהגים בחופשיות, אוכלים מעולה ועושים צרכים כרגיל, תנו להם לצאת החוצה בהשגחתכם ותמיד אפשרו להם להיכנס ולצאת כרצונם מתוך הבית. ארגנו להם במקביל גם מקומות מסתור בחוץ, אשר אליהם הם יוכלו תמיד להיכנס ולברוח מכל סכנה מאיימת כמו כלב מסוכן, אנשים לא ידידותיים וכדומה.

זה קצת מלחיץ לכולם, אבל עם זאת גם כיף גדול ואתגר. כאשר עושים זאת נכון, זה שווה כל מאמץ. חובה כמובן לדאוג לשניהם לעיקור או סירוס לפי המין, כבר בגיל 5 חודשים ועוד לפני המעבר במידת האפשר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אילוסטרציה. ShutterStock
בחורף היא אוכלת יותר? פרסית מלאה/ShutterStock

יש לנו חתולה פרסית בת 12 ונדמה לנו שבחורף היא צורכת יותר אוכל וגם משמינה. האם זה קשור לעונה? יש לציין שהחתולה נמצאת רוב הזמן מחוץ לבית, מיוזמתה כמובן, ונכנסת רק כדי לאכול.

אכן בחודשי החורף ובמיוחד כאשר קר, גורמים לצריכה נוספת של מזון. הפתרון הוא דאגה למזון בשפע ותמיד ברמת "סופר פרימיום" בו רמת החלבון מן חי (חשוב מאד לשים לב לכך שבתווית על אריזת המזון היבש המרכיב הראשון יהיה עוף או דג) של לפחות 30% ו-40% זה הטוב ביותר כמובן. בנוסף, מומלצים שימורים איכותיים לחתולים וגם מזון אהוב אשר גם מתאים לה.

בעניין ההשמנה, אל תדאגו. אם היא מבלה זמן רב בחוץ, הרי שהיא גם עושה פעילות גופנית ובאופן טבעי משקלה יהיה מאוזן ובהתאם לצרכיה. חשוב מאד לאפשר לה מקום נעים, יבש ומוגן מגשם כדי לנוח, גם כאשר היא בחוץ. ותמיד, אם היא מעדיפה להיות בבית בתקופת הגשמים, דאגו לה לאפשרות להכנס ולצאת כרצונה ובמיוחד בעת סכנה בחוץ. בהצלחה!

אין לשכוח אף פעם לעקר או לסרס כבר בגיל 5 חודשים כל חתול או חתולה, ובמיוחד את אלו אשר יוצאים החוצה. ייחום יכול להסתיים מיידית בכניסה להריון וזה מוביל לגורים לא רצויים. אנא זיכרו, אין בתים לכל הגורים אשר נולדים ולכן חובה לדאוג לעיקור ולסירוס. המצב בארץ רע בכל הקשור לאיתור בית אוהב. דאגו מראש שלא יהיו לחתולה גורים ואם זה זכר, הרי שיטוט בחוץ ללא סירוס מוביל בבטחון לפציעות נוראיות ולמוות מוקדם.

  • עוד באותו נושא:
  • חתולים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully