וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מקים קומנדו חמאס" שנעצר במשט מסתובב חופשי בעזה

יהושע בריינר

16.1.2011 / 11:22

צה"ל הגדיר את הפעיל האירי קן אוקיף כמי שעתיד "לאמן את יחידת הקומנדו של חמאס". הוא גורש מישראל וכניסתו לעזה נמנעה, אך לוואלה! חדשות נודע כי הוא שוהה ברצועה כחודש וחצי

פעיל שמאל אירי שהיה על ספינת המשט הטורקי "מרמרה", נטל חלק בעימותים עם כוחות השייטת והוגדר על ידי צה"ל כמי ש"יקים וייאמן את יחידת הקומנדו של חמאס", שוהה בעזה כחודש וחצי לאחר שנכנס לרצועה במסגרת שיירת סיוע הומניטרי, כך נודע לוואלה! חדשות.

הפעיל, קן אוקיף, היה אחד מהפעילים הבולטים במשט הטורקי לעזה ואף השתלט ביחד עם אחרים על אחד מלוחמי השייטת שנלקח אל בטן האונייה, ולדבריו נטל ממנו את נשקו האישי ופרק את המחסנית. לאחר ההשתלטות על הספינה גורש אוקיף מישראל ובהודעה של דובר צה"ל הוא הוגדר כ"פעיל חמאס קיצוני שונא ישראל, שמטרתו הייתה להגיע לרצועת עזה לצורך אימון והקמת יחידת קומנדו של החמאס".

כעת מסתבר כי האיש שצה"ל טען שהגעתו לעזה תהווה סכנה ממשית, כבר שוהה למעלה מחודש ברצועה, אליה נכנס במסגרת שיירת סיוע אירופאית שיצאה מלונדון ונכנסה בנובמבר האחרון לרצועה דרך מעבר רפיח. אוקיף, בניגוד לחבריו, נשאר ברצועת עזה ומאז הוא מסייר בה וניפגש עם פלסטינים שקרוביהם נהרגו במבצע "עופרת יצוקה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
היה אחד מהפעילים הבולטים במשט הטורקי לעזה ואף השתלט ביחד עם אחרים על אחד מלוחמי השייטת שנלקח אל בטן האונייה. אוקיף/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מישהו באמת חושב שאני כאן כדי לאמן יחידת קומנדו? זה מגוחך", אמר אוקיף בשיחה עם וואלה! חדשות מעזה. "אם כבר, אנשי חמאס יכולים לאמן אותי", הוא אמר בציניות, והוסיף: "אין לי כוונה ללכת לגבול עם ישראל ולירות ואין לי שום כוונה ליטול חלק אלים כלשהו. אני הגעתי לכאן על מנת לראות במו עיני את הפשעים הנוראיים שישראל עשתה כאן למשפחות. במהלך השהות שלי כאן לא נפגשתי עם איש מדרגי הצבא של חמאס או עם חוליות של משגרים. אם מישהו מהם ירצה להיפגש איתי, אפגש איתו, בדיוק כמו שהייתי נפגש עם נתניהו או גבי אשכנזי אם היו רוצים. אני לא איש טרור ואם יש למישהו האשמה נגדי שיראה הוכחות, אבל אין כאלה. זה עוד אחת מהטענות המופרכות של הפרופגנדה הישראלית. פשוט שקר. אין עליי נשק ואני בוודאי לא מהווה איום לתושבים בישראל". בדובר צה"ל סירבו להגיב לדברים.

אוקיף, בן 41, שירת בעברו בחיל הנחתים שנלחם במלחמת המפרץ, אולם מאז הפך לפעיל פרו-פלסטיני בולט והקים את תנועת 'אלוהה פלסטין' שנטלה חלק כאמור במספר משטים לעזה. ב-2008 אף הצליח להיכנס לרצועה וזכה לאזרחות כבוד מטעם ראש ממשלת חמאס איסמעיל הנייה. במהלך המשט לעזה שהה א'וקיף בקומות העליונות של ה"מרמרה", וכאמור סייע לדבריו בהשתלטות על אחד מלוחמי השייטת.

היום, לאחר שהספיק להיכנס לרצועה ולשהות בעזה שבועות אחדים, הוא לא חושש להעביר ביקורת על חמאס אבל תוקף בחריפות את ישראל. "חמאס לא מייצג את העם כמו שצריך ויש לו עוד מקום רב לשיפור, אבל הוא נבחר באופן דמוקרטי וצריך לכבד את החלטת העם הפלסטיני", אמר. "אבל לא הם אשמים במצב הפלסטינים כאן, אלא ישראל שהפכה את רצועת עזה למחנה ריכוז. אין כאן תרופות, אין כאן אוכל וכל זה בגלל שפשעם של האנשים כאן הוא שהם פלסטינים. זה בדיוק כמו שנעשה ליהודים או לצוענים באירופה", הוסיף.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אני לא איש טרור ואם יש למישהו האשמה נגדי שיראה הוכחות, אבל אין כאלה. זה עוד אחת מהטענות המופרכות של הפרופגנדה הישראלית". אוקיף/מערכת וואלה!, צילום מסך

במהלך שהותו בעזה הרבה אוקיף להיפגש עם נפגעי עופרת יצוקה, ובהם גם משפחת א-סמוני, ש-22 מבניה נהרגו במהלך פעולה של צה"ל, שעדיין נחקרת על ידי מצ"ח. "זה מעשה שדים מה שחיילים ישראלים עשו למשפחה הזאת, גהינום עלי אדמות", סיפר.

"חשתי כל כך הרבה עצב במפגש איתם. במהלך השהות שלי כאן אני בסך הכל מבקש למצוא אנושיות. אני סולד מאלימות וממלחמה, ורואה בישראלים אחים שלי. למרות זאת, אני תומך בזכות להגנה עצמית של הפלסטינים ואם הייתי נולד פלסטיני ומשפחתי הייתה נרצחת על ידי פולשים, הייתי עושה הכל על מנת להגן על משפחתי. כל יום אני רואה התקפות ישראליות. רק בשבוע שעבר הרגו כאן חקלאי בן 65, וקודם לכן פצעו ילד בן 15 שאסף אבנים. איך אפשר לקרוא לאנשים האלה טרוריסטים? על ישראל להבין שאם תנהג באלימות, הפלסטינים רק יתנגדו יותר".

למרות שהותו ברצועה, אוקיף מספר שאינו מתכוון להשקיע את זמנו בניסיון לסייע לגלעד שליט. "מה שעובר על משפחתו של שליט זה עצוב מאוד, אבל בואו נזכור שלעומת שליט ישנם אלפי אסירים פלסטינים שנרקבים בכלא הישראלי רק משום שהתנגדו לכיבוש האלים. בואו נזכור ששליט היה חייל שתפקידו היה להרוג פלסטינים, אז סליחה, אם הייתי צריך לפעול אז זה היה לשחרר אלפים אחרים שנרקבים בכלא בישראל לעומת אסיר ישראלי אחד".

בינתיים מספר אוקיף כי בכוונתו להצטרף ל"מרמרה" בהפלגתה הקרובה לישראל. בשבועות הקרובים הוא ימשיך לשהות ברצועה, ולמרות שהוא מוגדר כאיש טרור על ידי צה"ל, הוא אינו חושש כלל שיהיה מטרה לסיכול ממוקד. "כל הפעילות שלי כאן היא גלויה ואני לא ישן בדירות מסתור או בבתים מאובטחים. אני מסתובב כאן בחופשיות. הסיכוי לעולם טוב יותר הוא לא דרך אלימות אלא על ידי כיבוד אוניברסלי של זכויות אדם ואני חולם על עולם של שלום. אין לי משאלת מוות ואם ישראל, צה"ל או המוסד רוצים להרוג אותי, כפי שהוציאה להורג חפים מפשע על ה'מרמרה', אז לפחות אמות עם אמונותיי וכבודי".

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אם ישראל רוצה להרוג אותי, אז לפחות אמות עם אמונותיי וכבודי". אוקיף/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully