וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצטרפים לקדימה. אבל מה זה אומר בעצם?

יוסי ביילין

16.1.2011 / 7:38

בשבוע שעבר, באותו יום ממש, פורסם על שני מצטרפים חדשים לקדימה: ראש השב"כ לשעבר יעקב פרי והמומחה הכלכלי גלעד שרון. פרי זיהה את עצמו עם המרכז?שמאל בפעילויות ציבוריות שונות שלו, כמו הראיון המפורסם של ראשי השב"כ לשעבר, אשר קראו ב?2003 לראש הממשלה דאז, אריאל שרון, לקדם את תהליך השלום ולהפסיק את הקיפאון המדיני. הוא אינו איש שמאל מובהק ואינו משתתף בהפגנות ובאירועי שמאל, אבל גם אין הוא מסתיר את דעתו - ודעתו נשמעת.

גלעד שרון מפרסם את מאמריו בעיתונות, ומי שיטרח לקוראם יראה בהם דעות של איש ימין מובהק המתנער מכל חריגה לכיוון השלום, אדם העוקף את נתניהו מימין באופן עקבי, ואשר הגנתו על הנסיגה החד?צדדית מעזה, שנעשתה על ידי אביו רק כדי שלא לפתוח במשא ומתן עם הפלשתינים, היא הסימן הלא ימני היחיד המאפיין אותו.

יו"ר קדימה, ציפי לבני, בירכה על הצטרפות שניהם. למה לא? אבל מה היא תעשה בהם? אחרי הכל, מפלגה פוליטית אינה רק אוסף של אנשים החפצים שהכל יהיה בסדר. מפלגה אמורה להציג עמדות, להוביל דעת קהל, להיאבק למען מטרה מסוימת - כלכלית, חברתית, דתית, מדינית, סביבתית. המצטרפים המפורסמים האחרונים לקדימה מחזקים את תדמיתה כחניון גדול. כל מכונית המגיעה אליו מתקבלת בברכה, בלי שום קשר לשאלה לאן מועדות פניה אחר כך, ובלבד שהחניון יהיה מלא.

מה תעשה קדימה בשלטון?

קדימה היא מפלגה שכל בוחריה הגיעו מן המרכז שמאלה, בעוד כל חברי הכנסת שלה במרכז וימינה. יש בה חברי כנסת הנותנים את ידם ליוזמות אנטי?דמוקרטיות מסוכנות, יש בה כאלה המתנגדים לכל מהלך מדיני ורבים שהתנגדו גם להקפאה החלקית של הבנייה בהתנחלויות ב?2010. אין זה מקרי שזאב אלקין, אחד מן הח"כים של קדימה בקדנציה שעברה, אשר עבר לליכוד והפך ליו"ר הסיעה וליו"ר הקואליציה, הוא אחד מן הניצים הבולטים בכנסת ושותף לאופוזיציה הפנימית במפלגתו, ח"כ הרואה בנתניהו ותרן שחובה לחשקו.

באופוזיציה זה אולי אפשרי. כולם נגד הממשלה, וכולם רוצים להיות הממשלה. לא שזה יעד ערכי, אך הוא בוודאי מלכד. אבל מה תעשה קדימה בשלטון? חלק מחבריה יעקפו את ישראל ביתנו מימין, חלקם יחברו ליזמות של שנאת זרים ושנאת מיעוטים, ויהיו בה גם כאלה שיניחו מכשול על כל ניסיון של הממשלה (באשר היא) לקדם שלום עם הפלשתינים או עם הסורים.

סירובה המוצדק של לבני לחבור לממשלה שלא מחויבת למהלך מדיני ברור נובע גם מן הידיעה שברגע שהחניון שלה יצטרף לממשלה, ייצאו ממנו המכוניות לכיוונים הפוכים, ולא יהיה בידה לנצח עליהן. עם כל הכבוד לכך שגלעד שרון מעוניין לשמר את המפלגה שאביו הקים כשהתעצבן על הליכוד, קדימה אינה מפלגה של אבא של אף אחד. אם לבני לא תבהיר לאנשים בדעותיו של שרון כי מפלגתה תקדם תפיסה ליברלית ושלום ברוח הפרמטרים של קלינטון משנת 2000 - יתרוקן החניון שלה ברגע האמת הראשון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully