וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: חיזבאללה יחטוף מהלומה, אך שוב ינצח

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

13.1.2011 / 11:19

בחיזבאללה לא חיכו עוד לסעד חרירי, והחליטו להפיל את ממשלתו. ניר יהב מסביר את צעדי חיזבאללה לקראת המכה שיקבל עם פרסום דו"ח חרירי, וצופה שגם הפעם הארגון ינצח - בפוליטיקה

ראש ממשלת לבנון סעד חרירי לא האמין שהוא ייכנס לפגישתו בבית הלבן עם הנשיא אובמה כראש ממשלת מעבר. ההודעה על התפטרות שרי חיזבאללה ובעלי בריתו תפסה אותו דקות ספורות לפני כניסתו לפגישה, וניתן רק להעריך כמה הוא התקשה להחליף את הזעם בחיוכים אל מול הפלאשים של המצלמות. אבל חרירי לא צריך להתפלא. כמנהיג פוליטי בלבנון הוא אמור להכיר היטב את התרגילים של חיזבאללה ומנהיגו נסראללה: התרגילים שטורפים מחדש את הקלפים הפוליטיים בארץ הארזים השסועה.

כראש ממשלה חרת סעד חרירי על דגלו את עקרונות הפשרה והפיוס. כחלק מתפיסה זו, הוא אפילו התכוון לאמץ את יוזמת הפשרה הסורית-סעודית שלפיה הוא יתנער ממסקנות בית הדין הבינלאומי לעניין רצח אביו, רפיק חרירי, וכך ישמור על יציבות ממשלתו וחשוב מכך: יציבות ארצו. אלא שבימים האחרונים ביקר חרירי בארצות הברית, שם הפעילו עליו האמריקאים, ובראשם מזכירת המדינה קלינטון, לחצים כבדים שלא לוותר לחיזבאללה ולאמץ את מסקנות בית הדין הבינלאומי.

חיזבאללה המתין להודעה מצד חרירי לפיה הוא אינו מתכוון לאמץ את מסקנות בית הדין הבינלאומי ואפילו מודה לחיזבאללה על תרומתו להגנה על לבנון. אלא שחרירי התמהמה והתמהמה וחיזבאללה נאלץ לממש את איומיו: השרים התפטרו, הממשלה הפכה לממשלת-מעבר, ולבנון – בפעם המי-יודע-כמה – נקלעה למשבר פוליטי.

בימים או בשבועות הקרובים צפוי חיזבאללה לחטוף מכה אנושה מכיוונו של בית הדין הבינלאומי שחקר את חיסול ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק חרירי. על פי כל הדיווחים, בית הדין יאשים בכירים בארגון השיעי כמי שהיו מעורבים בחיסול חרירי ובכך יטיל כתם אדיר-מימדים על התדמית שניסה חיזבאללה ליצור לעצמו, כארגון כלל-לבנוני וכמגנם של כל אזרחי לבנון, בלי קשר להשתייכותם הפוליטית או לעדתם.

הציבור עם חיזבאללה?

אין ספק שמסקנות בית הדין יפערו קרע בין הארגון השיעי לבין אזרחי לבנון, שגם ככה נוטרים לו טינה מאז מלחמת לבנון השנייה. חיזבאללה אינו מעוניין להעמיק את הקרע ולכן קשה לראות מצב שבו הוא יזום מלחמת אזרחים כדוגמת מהומות 2008. עוד יותר קשה לדמיין תרחיש במסגרתו יסיט חיזבאללה את הדיון ממסקנות בית הדין על ידי מלחמה עם ישראל. מצבו התדמיתי הרעוע פשוט לא יאפשר לו לעשות זאת.

המוצא היחיד של חיזבאללה בשלב זה הוא מוצא פוליטי. בכירי הארגון אמנם מאיימים בהבערת השטח אך הם יודעים היטב שהפתרון הוא פוליטי ושהדרך לפתרון היא גם פוליטית. המשבר הפוליטי ייגרר ודאי זמן-רב, סביר להניח תוקם ממשלה חדשה (אולי אפילו בראשות חרירי עצמו) ודרישותיו של חיזבאללה יתקבלו במלואן. ממשלת לבנון תטאטא באופן רשמי את מסקנות בית הדין הבינלאומי. השאלה המסקרנת היא האם הציבור בלבנון יטאטא אותן גם כן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully