וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר: לחזק אותו

התפטרותו של מנכ"ל קופת חולים מאוחדת מתפקידו, בהמשך לסיום תפקידם של כל בכירי הקופה, היא הישג עיתונאי מצוין של העיתונאי מרדכי גילת וצוותו (אשר כותבים בעיתון זה, למען הגילוי הנאות). אבל ההתפטרות לא היתה מתחייבת מעשית אם הדברים לא היו ניכרים גם בדו"ח הנחרץ של מבקר המדינה, שכלל דרישה לנשיאה באחריות אישית. ההתפטרות הבהירה באופן המוחשי ביותר כי הטענה שדו"חות המבקר הם חסרי שיניים או כאלו המעלים אבק בלבד, אינה נכונה.

לדו"חות המבקר יש כוח אפקטיבי ומשמעותי לא רק מבחינת יצירת ההרתעה, אלא גם מבחינת הכנסת משוואה ציבורית ברורה - מי שנושא באחריות לכשל, גם אם הוא עומד בדרג הבכיר ביותר, נדרש לשלם מחיר בשל תפקודו הכושל והבלתי ראוי, תפקוד הפוגע בנורמות ציבוריות באופן בוטה.

עם כניסתו על תפקידי מבקר המדינה, השופט מיכה לינדנשטראוס חרת על דגלו את המאבק בשחיתות השלטונית, וזאת נוסף לתפקידי הביקורת הקלאסיים שהוא ממלא בתחום בחינת היעילות והתקינות בכלל הגופים המבוקרים.

את יעדי הביקורת בחר המבקר הנוכחי להשיג בתוספת כלים ייחודיים כמו ביקורת בזמן אמת, עיסוק במה שמשפיע ומתרחש לנגד עינינו עכשיו, דו"חות ממוקדים וקצרים, פרסום שמות המבוקרים, וביקורת ומעקב אחרי ביצוע התיקונים הדרושים. כך קרה שדו"ח המעקב אחר מערך הכבאות, כמו גם המעקב אחר ביצוע התיקונים שנתגלו בעקבות מלחמת לבנון השנייה, הופיעו בזמן שהציבור ער לנושאים האלו. כמובן, הדרישה לנשיאה באחריות אישית היא משמעותית ביותר. האחריות הניהולית היא אישית. יש לה שם וכתובת.

כוח אפקטיבי ומשמעותי

הכלים החדשים שבהם משתמש המבקר עוררו, מטבע השינוי, ביקורת נגדית לא פשוטה, החל בטענות לחוסר סמכות להתנהג כך ועד לטענות על יצר פרסום מפותח. חלק מהטענות נובעות מבורות מקצועית. כך, למשל, הטענה כי הביקורת היא כלי ניהולי בידי המבוקר, ולכן יבקר המבקר ואנו נבחר מה לתקן (אם בכלל), וכך גם ההתנגדות העקרונית של לא מעטים המבקשים לגרום לכך שנשיאה באחריות תתבצע רק במסלול הפלילי, וכל עוד המבוקר לא הורשע בהליך פלילי חלוט הוא יישאר בתפקידו.

אלו טענות שגויות, מה גם שביקורת ציבורית, כמו גם אכיפת חוק, שואבות את כוחן ואת עוצמתן בעיקר מרמת האמון שלה הן זוכות מהציבור. ככל שרמת האמון במבקר גבוהה יותר, כך יהיה תוקף ליישום מסקנות הביקורת במלואן, ולהפך.

הביקורת לגבי השריפה הקטלנית בכרמל תתברר בתוך הזמן הקצר ביותר על ידי אנשי המקצוע הטובים ביותר (ניתן להסתייע גם במומחים חיצוניים אם נדרש). אנשי משרד המבקר אינם כפופים לדיני הראיות, אלא לכללי הצדק הטבעי ולתהליכי ביקורת מקצועיים. מכאן שניתן להסיק במידת סבירות גבוהה שבדיקת תפקוד המערכת באירועי השריפה תתבצע ביעילות, בנחרצות, ללא משוא פנים, וללא שיקולים זרים במסקנות מערכתיות, ארגוניות ואישיות ככל שיתחייב. מוטב שדורשי ומחייבי ועדת החקירה הממלכתית או הממשלתית יצטרפו בתום הבדיקה לקריאה להעניק למבקר המדינה תוספת סמכויות למימוש מוסדי ומחייב של אכיפת מסקנות הביקורת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully