וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התפטרות שרי חיזבאללה - הודאה ברצח

יעקב עמידרור

12.1.2011 / 19:23

התפטרות שרי החיזבאללה מממשלת לבנון משנה את מאזן הכוחות. יעקב עמידרור מזהיר שעל אף שהסיכוי להתלקחות מלחמה בגבול קטנה מאוד וחיזבאללה אינו רוצה בה, על צה"ל להיות ערני

התפטרות שרי החיזבאללה מממשלת לבנון והסרח העודף של תנועת "אמל" יצרו מצב קשה מבחינת היציבות הלבנונית, היות וממשלה ללא שום נציגות שיעית - העדה הגדולה ביותר בלבנון, תיתפס הממשלה כחסרת לגיטמיות. התפטרות זו, העלולה לדרדר את לבנון לאי שקט פוליטי מתמשך, ננקטה בידי חיזבאללה עקב החשש הגדול מפרסום תוצאות החקירה הבינלאומית, אשר תצביע על הארגון ועל אנשיו כמחסלים של ראש ממשלת לבנון רפיק חרירי.

מסקנה זו הינה בלתי נמנעת, וטוב מכולם יודע נסראללה כי אנשיו הם אלה שביצעו את הרצח על פי הוראתו, ולכן לפחות לנסראללה אין שום ספק מה יאמר הדו"ח. לו, שעדיין מסתתר בבונקר, ברור שהמסקנות הללו יעמידו את חיזבאללה באור קשה. מבחינה זאת, יסתבר שהארגון – הוא וראשיו - שמתיימרים להנהיג את לבנון ולפעול לטובת אינטרסים לבנונים כלליים, הם בסך הכל מעין ארגון פשע שלא היסס לחסל ראש ממשלה שנבחר באופן לגיטימי.
יתר על כן, מסקנות הדו"ח יצבעו בצבע נקמת דם את מערכת היחסים בין ארגון החיזבאללה ובין משפחת חרירי המובילה את העדה הסונית בלבנון - כתם כזה הוא מתכונת לצרות בעתיד.

עימות עם ישראל יגביר את תדמיתו של חיזבאללה כחסר אחריות

בשלב הנוכחי, על אף כישלון חיזבאללה לעצור את תהליך פרסום הדו"ח, נראה שאין אינטרס לא למשפחת חרירי ולא לחיזבאללה להביא את המתיחות למלחמת אזרחים. אולם במצבים שכאלה עלולה השליטה במצב "לברוח מבין הידיים" של מקבלי ההחלטות.
לעת הזאת - כאשר גם אירן, שהיא המשפיעה ביותר על קבלת ההחלטות של חיזבאללה, נמצאת במאבק סמוי מול המערב - גם לה לא כדאי לעורר מוקד מתיחות נוסף בו היא תיתפס כמחרחרת מלחמה. לפיכך גם אירן תנסה למנוע הידרדרות שייתכן שמישהו בחיזבאללה יכול לחשוב שתועיל לו.

מספיקה תקרית רחוב, או עימות בלתי מתוכנן בין שני חמומי מוח הנמצאים במקרה משני צדי המתרס העדתי, בשביל להביא למצב בו יפרצו קרבות בלבנון. לכן, גם כאשר למנהיגים משני הצדדים אין אינטרס בעימות אלים, הוא עלול לפרוץ.

שאלה ששואל כל ישראלי היא ודאי האם החיזבאללה ינסה לארגן לעצמו עימות עם ישראל, בו ייתפס כמגן על לבנון. נראה שבמצב הנוכחי לא צפוי מהלך כזה, שרק יגביר את תדמיתו של חיזבאללה כחסר אחריות. אף על פי שאני מאמין בהערכה זו, אני מציע לצה"ל ולמערכת הביטחון לא להסתמך עליה. על הכוחות בעת הזאת להיות ערוכים בפיקוד הצפון, ועל חושיהם להיות מחודדים ורגישים. במצב מעין זה שעתה נכנסת אליו לבנון - כמעט הכל יכול לקרות. על אף שכאמור לדעתי הסיכוי שהחיזבאללה ינסה לשפר את מצבו דרך מלחמה עם ישראל נמוך מאוד, זה לא סיכוי שנכון להתעלם ממנו.

* הכותב הוא אלוף במילואים וסגן נשיא מכון לנדר בירושלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully