וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: המשבר יוביל לכניעה לדרישות חיזבאללה

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

12.1.2011 / 18:28

להערכת ד"ר עמרי ניר, מומחה לפוליטיקה לבנונית, לאחר התפטרות שרי חיזבאללה ופירוק ממשלתו של סעד חרירי תוקם ממשלה חדשה שתיענה לרוב הדרישות של מחנה חיזבאללה

"מה שכנראה יקרה לאחר התפטרות שרי חיזבאללה מהממשלה בלבנון הוא שתוקם ממשלה נוספת על ידי סעד חרירי עצמו, אלא שקווי היסוד של אותה ממשלה יכללו את רוב הדרישות של מחנה חיזבאללה". כך העריך הערב (רביעי) בשיחה עם וואלה! חדשות ד"ר עמרי ניר, מומחה לפוליטיקה לבנונית מהאוניברסיטה העברית בירושלים.

"אם מסתכלים על לבנון בעשור האחרון, במיוחד בחמש-שש השנים האחרונות מאז רצח חרירי, אנחנו רואים דינמיקה שבה ישנו ויכוח פוליטי, הוויכוח הזה מוביל למשבר פוליטי, המשבר מוביל להתפטרות שרים או לתקיעת המערכת הפוליטית - ואז במקרה הטוב הדברים נפתרים בהסכם בלי סכסוך אלים ובמקרה הפחות טוב רק אחרי שיורדים לרחוב ושמסיימים עימות אלים מגיעים להסכמה פוליטית", אומר ד"ר ניר.

פגישה בבית הלבן בין נשיא ארה"ב ברק אובמה לראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי. רויטרס
נפגשו בזמן שהממשלה נפלה. אובמה וסעד חרירי/רויטרס

לדבריו, "לפי הדינמיקה של השנים האחרונות, ההסכמה שמגיעים אליה קרובה יותר לעמדות של מחנה חיזבאללה. זה אולי לא נעים לומר, אך זה בהחלט משקף את המגמות שיש בלבנון: גם הדמוגרפית, גם החברתית, הדתית וכו'. היום ראינו מעבר משלב ההצהרות לשלב של תקיעת המערכת הפוליטית, כפי שהיה ב-2005 וב-2006. שרים שיעים התפטרו גם אז ותקעו את המערכת הפוליטית לזמן ארוך. רק בעקבות עימות אזרחי ב-2008 הושג הסכם שנתן כאמור יתרון למחנה חיזבאללה".

להערכת ד"ר ניר, בסופו של דבר גם במקרה הזה יימצא פתרון שיעניק יתרון למחנה חיזבאללה: "יגיעו לפתרון שחרירי סירב לקבל השבוע, ככל הנראה בשל לחץ שהפעילה עליו מזכירת המדינה הילרי קלינטון. הפתרון שדובר בו הוא שחרירי יודיע שבית הדין לא נקי מאינטרסים מערביים וישראליים ושחיזבאללה תורם תרומה גדולה על אדמת לבנון וכן הוא לא מקבל את כתבי האישום של בין הדין הזה".

אחת השאלות שנשאלות היא האם חיזבאללה יעדיף להפנות את הנשק לעבר ישראל מאשר לעבר גורמים בלבנון, אם הוא יחוש שעליו להצית את השטח. "חוץ מלחיזבאללה, לאף אחד בלבנון אין נשק", אומר ד"ר ניר. "השאלה אם הוא יפנה את הנשק לעבר ישראל היא שאלה פתוחה. להערכתי, הסיכוי לכך אינו גבוה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully