וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר יעלון: "בקרוב - תנופת בנייה בהתנחלויות"

פנחס וולף

11.1.2011 / 15:45

המשנה לראש הממשלה משה יעלון מבטיח בראיון לוואלה! חדשות כי בקרוב יונפקו אישורי בנייה רבים להתנחלויות. "כשתתקבל ההחלטה – תראו תנופת בנייה בגושים"

שי מכלוף

(צילום: שי מכלוף. עריכה: יאיר דניאל)

"אני מעריך שבימים הקרובים נדון באישורי בנייה חדשים. כשתתקבל ההחלטה – תראו תנופת בנייה בגושים: מעלה אדומים, אריאל, אפרת, מעבר לבנייה שמתקיימת עכשיו" – כך חשף היום (שלישי) המשנה לראש הממשלה והשר לנושאים אסטרטגיים משה יעלון בראיון לוואלה! חדשות.

בוגי משה יעלון, פריימריז לליכוד. ניר לנדאו, ניר לנדאו, מערכת וואלה!
"נחזור לבניה הנורמלית שהתקיימה מאז תקופת שרון, בהתאם להבנה עם הנשיא בוש". יעלון/ניר לנדאו, מערכת וואלה!, ניר לנדאו

לדבריו, מדיניות הממשלה היא ש"איננו מקימים יישובים חדשים ביהודה ושומרון, אך מנגד אנחנו מאפשרים בנייה בתוך היישובים, גושים או לא, בתוך גבולות היישובים כדי לאפשר התפתחות טבעית וחיים נורמליים. עכשיו הבנייה היא לא בגושים אלא ביישובים המבודדים, ונחזור לבנייה הנורמלית שהתקיימה מאז תקופת שרון, בהתאם להבנה עם הנשיא בוש. ברור שהמצב הקיים לא יימשך. לא ניתן להקפיא בנייה במעלה אדומים או באריאל, או באפרת או בביתר עילית או מודיעין עילית. לכן זה עומד לפתחנו ונצטרך לחדש את הבנייה בימים הקרובים".

כלומר, אתה מתכוון להעלות את הנושא לדיון בקבינט בימים הקרובים?

"זה לא שאני מעלה. הנושא נדון כבר אצל ראש הממשלה ואני מעריך שזה יסוכם בימים הקרובים".

ראש הממשלה צריך לכפות על ברק לתת את האישורים האלה?

"אם יש החלטות ממשלה, ודאי שראש הממשלה צריך לכפות ביצוע על כל שר".

קדימה מנסה לצייר את הממשלה כממשלה מבולבלת: יש את נתניהו מצד אחד, אותך, את בגין ואת ליברמן מצד ימין ואת ברק מצד שמאל, ואין שום קשר בין שלושת הקודקודים.

"כשרוצים לנגח אפשר, אבל אחד הדברים שמקוממים אותי זה שמי שניהל מו"מ עם הפלסטינים במשך שלוש שנים ולא הצליח להגיע להסכם, עומד על בימת הכנסת ומטיף מוסר לראש הממשלה שצריך לקחת מנהיגות וללכת למהלך מדיני נועז, ולא מזכיר בכלל את האחריות של הפלסטינים לזה שאין הסכם שלום, לא רק מאוסלו אלא משחר הציונות. שלא יספרו שאבו מאזן מוכן לשתי מדינות לשני עמים, כי הוא לא מוכן אפילו להגיד 'שני עמים'. בסך הכל, בתקופה שהממשלה מכהנת יש גם שקט ביטחוני. יש הסלמה בדרום, אבל גם אם יש לעיתים התפרצות, לא חמאס עומד מאחורי ההתפרצות אלא גורמים אחרים, והוא מיד מתנפל עליהם. אנחנו רואים בחמאס אחראי משום שהוא הממשלה שם, ולכן אנחנו גם משיבים אש למי שצריך. אין מצב שיירו רקטה, מרגמה או כדור על כוחותינו ואין תגובה חריפה".

ציפי לבני בכנס הכלכלי החברתי, אוקטובר 2010. אורי לנץ
"מי שניהל מו"מ עם הפלסטינים במשך שלוש שנים ולא הצליח להגיע להסכם, עומד על בימת הכנסת ומטיף מוסר לראש הממשלה". לבני/אורי לנץ

מתי אתה חושב שיהיה הסכם?

"כשפשטתי את המדים והתראיינתי אמרתי שאינני רואה סיכוי להסדר קבע עם הפלסטיניים בדורנו. לא סתם אמרתי שאין אחד בשביעייה שחושב שניתן להגיע להסדר קבע בטווח הנראה לעין. אני לא חושב שהזמן פועל לרעתנו. הוא פועל לטובת מי שמנצל אותו. אני לא נבהל מאלו שאומרים שצריך להיפרד מהר מהפלסטינים ולוותר מהר מחשש של דמוגרפיה – תהיה מדינה דו-לאומית, או שהרשות תקרוס לזרועותינו. הטיעונים הללו אינם נכונים על פי המציאות שאני מכיר. והאופציה החד-צדדית מסתברת כאופציה חלולה, משום שהעולם מתחיל להבין שאם הוא יסכים למהלך חד-צדדי תהיה פה רשות כושלת ועוינת שמהר מאוד תהפוך לחמאסטאן".

יש מצב שבו תסכים לפינוי התנחלויות?

"לאור לקחי 17 השנים האחרונות, אסור לנו לדבר על נסיגות, הדיון צריך להיות כרגע מול הפלסטינים על נכונותם להכיר בנו כמדינת הלאום של העם היהודי ועל זה שכל הסדר שנגיע אליו הוא סוף סכסוך וסוף תביעות, ומענה לצרכים הביטחוניים. למעשה, לשלוש הדרישות הללו קיבלנו לאו מאבו מאזן. אני שואל שאלה אחרת: למה הדיון הזה, שצריך לטרנספר יהודים, כל כך מובן מאליו? למה זה כל כך ברור מאליו שלערבי יש זכות לחיות בכל מקום בארץ ישראל: הוא חי אתנו כאזרח בגליל, בחיפה, ביפו, בנגב. איננו מכחישים את זכותו לחיות בג'נין או בשכם, ויש התעקשות ערבית לאזורים נקיים מיהודים? למה זה כל כך מובן מאליו? אם מדברים על שלום ודו קיום, אז אולי להיפך. למה לא מובן מאליו שיהודים יחיו גם בשכם ואולי ג'נין? כל הדיון הזה הוא מעוות, כתוצאה מהשתרשות רעיונות שהוכחו ככושלים בשנים האחרונות. אני לא מוכן לחזור לתהליך שבו אנחנו נותנים ולא מקבלים דבר, ואם מקבלים זה שטחים תמורת טרור ורקטות".

בנייה בהתנחלות בגדה המערבית. רויטרס
"לאור לקחי 17 השנים האחרונות, אסור לנו לדבר על נסיגות"/רויטרס

בנאום בטקס ביום סיום תפקידך כרמטכ"ל אמרת שבקריה צריך ללכת עם נעליים גבוהות בגלל ה"נחשים בקריה". איפה צריך ללכת עם נעליים גבוהות יותר – בקריה או במסדרונות הממשלה והכנסת?

"גם כשאמרתי את זה בהיותי במדים, לא התכוונתי לקצינים. מעטים מאוד הקצינים במטה הכללי שלי שנהיו פוליטיקאים. לצערי, בתרבות הישראלית הפוליטית שמשפיעה גם על הצבא וגם במקומות אחרים לא כולם שומרים על ערכים ועל אתיקה. מאחר שהייתי מודע לזה גם בהיות לובש מדים ואני עוד יותר מודע לזה היום, אני אומר: 'אני מוכן ללכת אפילו יחף אבל חמוש'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully