וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסור להיכנע ללחץ הטייקונים

דן מרגלית

10.1.2011 / 11:00

איתן ששינסקי הגיע ללמוד כלכלה באוניברסיטה העברית בתקופה שבה שלטו בכיפה "נערי פטנקין."הם היו הדור הראשון לתלמידיו של הפרופסור דן פטנקין שהגיע מאוניברסיטת שיקגו ומחק את סיפורי המעשיות משיעורי המבוא לכלכלה לטובת המתמטיקה וסרגל החישוב. ששינסקי הוא יציר האסכולה ההיא שהיו לה יורשים בעלי דעות שונות.

בעבודת ועדתו ניכר הניסיון שלעולם אינו מושלם להגיע לתוצאה מדויקת. אך כלכלה אינה הנדסה ויש בה מרווחים לשיקול דעת ומכאן השינויים שהוכנסו בסיכומיה בין דו"ח הביניים לבין הסיכום הסופי. במעבר הזה השתפרו התנאים שהובטחו ליזמים כיצחק תשובה ושותפיו. אוזנה של הוועדה היתה כרויה לחלק מטיעוניהם.

בכירים באוצר ונציגים בוועדה (לא כולם) שיערו כי המשקיעים ישלימו עם הדו"ח הסופי שהגדיל את צפי רווחיהם. זה לא קרה. אשת הדייג הזקן שאינה יודעת שבעה נוכח דג הזהב אשר נמשה מן הים מגיחה לעיתים בדמותם של טייקונים שאינם יודעים לשמוח בחלקם. גם לא כשחלקם גדל.

בתנאים אלה יש מקום לדיונים שיקיימו בנימין נתניהו ושריו בטרם יאשרו או ידחו את דו"ח ששינסקי בממשלה. אך לא זו בלבד שהכלכלה המתמטית מעידה כי ששינסקי וחבריו הותירו בידי היזמים נתח רווח נאה אלא שיש עוד שיקולים שמקורם באסכולות אחרות.

אין לכל הדעות מחלוקת שהרווח משאיבת הגז מובטח. יש ויכוח אם הוא גבוה מדי או דווקא נמוך מדי ואולי ראוי. לעומת זאת ברור כי דברים רעים או תמוהים מתרחשים על רקע הוויכוח הפרלמנטרי הזה. בישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת נכחו יותר יחצנים מחברי הכנסת; והושג רוב מפתיע בעד בעלי ההון ונגד קופת האוצר; ועוד ידם המצביעה של הח"כים נטויה ולאו דווקא לטובת הציבור.

בבואה לקבל החלטה צריכה הממשלה להביא בחשבון את הרושם הכללי בדעת הקהל כי "לוביסטים" בשירות "טייקונים" חזקים מכל המערכת הפרלמנטרית וכופים את דעתם עליה וזו סיבה לדאגה. אסור שמערכת ההפחדה והלחץ שהם הפעילו תניב פירות. גם זו סיבה לאשר את דו"ח ששינסקי המאוזן והמתון ככתבו וכלשונו.

  • עוד באותו נושא:
  • דן מרגלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully