וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אווירת בחירות בדרום ת"א: האם סודן תפוצל?

10.1.2011 / 0:05

על רקע ההכרעה אם לפצל את דרום סודן מצפון המדינה ולהכריז עליה כמדינה נפרדת, נאספו בתל אביב מאות פליטים סודנים מרחבי הארץ והביעו תמיכה במהלך: "סוף סוף יש לנו סיכוי לעצמאות"

רויטרס

(צילום: דניאל בוק, רויטרס, עריכת וידאו: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ')

דגלי סודן, מוזיקת פולקלור, לבוש מסורתי וריקודים עממיים קיבלו אתמול (ראשון) את פני המבקרים במתחם לוויניסקי שבדרום תל אביב. מאות סודנים מערים כגון אילת, ערד, אשדוד ותל אביב גדשו את הרחבה, והביעו תמיכה בהפרדה בין דרום סודן וצפונה, על רקע משאל העם המתקיים במדינה.

מארגן האירוע ואחד הנואמים בו, צ'אנגוקי דיינג'-דאפ, ציין בנאומו את ההתרגשותו מהכינוס. "היום אנחנו חוגגים את עצמאותנו, ואת השאיפה לכינון מדינה נוצרית בדרום סודן. אין פתרון אחר זולת ההפרדה בין הדרום לצפון. אנשי הצפון, נציגי הממשלה המוסלמית, הרגו את אנשינו, התעללו בנשותינו ופלשו לבתינו במשך עשרות שנים. סוף סוף יש לנו סיכוי לעצמאות ולשלטון עצמי".

בשורות הנואמים נשמעו קריאות התומכות בהקמת צבא בדרום שייקרא 'צבא השחרור של סודן'. כמו כן נשמעו קריאות תמיכה בסלבה קייר מאיירדית, המנהיג הנוצרי של הסודנים בדרום, וצעקות בוז לעומר-אל-בשיר, נשיא סודן הנוכחי, המבקש, לטענת המפגינים, להחיל את חוקי השריעה האיסלאמיים על התושבים הנוצריים בדרום.

ויליאם מקון, אחד מהמשתתפים באירוע בתל אביב, אמר כי יש חשיבות רבה לקולות הנשמעים בארץ. "מארגני האירוע דאגו לערוך משאל מקדים מקומי בקרב זרים מכל ישראל, והרוב המכריע הצביע בעד הפרדה. מישראל יוצא מסר מיוחד בעד הפרדה דרך ערוצי התקשורת, בתקווה שיגיע לסודן".

לדברי מקון "האחדות הביאה לסודן אפליה ורדיפות במשך שנים. הסודנים בדרום תומכים בהקמת צבא נפרד שיישרת את ביטחונם. חמישה מיליון בני אדם כבר נרצחו במלחמות האזרחים מאז עזיבת האנגלים ב-1956. היום זוהי התחלה חדשה בה הסודנים יכריעו על עתידם".

לגבי האפשרות של חזרה לארצם במידה ואכן תבוצע הפרדה, ענו המשתתפים כי לא ניתן לדעת בוודאות אם הדבר יהיה אפשרי, משום שלרבים אין לאן לחזור - בתיהם נהרסו ובני משפחתם נרצחו או התפזרו במקומות שונים בעולם. יחד עם זאת, צוין כי במידה ותהיה הנהגה נפרדת לדרום סודן, ישנו סיכוי טוב שמדינת ישראל תוכל לקיים יחסים דיפולמטיים תקינים עימה בניגוד למצב כיום, וכך להסדיר את מדיניות ההגירה בין שתי המדינות.

(עדכון ראשון: 20:18, 09.01.11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully