וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירי פתח וחמאס צעדו יחד בהלווית ההרוג בחברון

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

7.1.2011 / 16:47

כארבעת אלפים בני אדם השתתפו בהלוויתו של עומאר קוואסמי, שנהרג הבוקר על ידי חיילי צה"ל בחברון. בכירי פתח וחמאס צעדו יחד למרות המתח וקראו "להגיב על הרצח". עצרות מחאה גם ברצועה

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: יותם בן-דוד)

כארבעת אלפים בני אדם השתתפו אחר הצהריים (שישי) בהלוויתו של עומאר קוואסמי, הפלסטיני שנהרג הבוקר בשוגג על ידי חיילי צה"ל בחברון. מסע ההלוויה יצא ממסגד השייח' עלי אל-בכאא' במרכז חברון. בהלוויה השתתפו זה לצד זה בכירי חמאס ופתח, וזאת על אף היריבות המרה בין הצדדים. בין היתר השתתפו גם יו"ר הפרלמנט הפלסטיני מטעם חמאס ד"ר עזיז דוויכ, מושל חברון כאמל חמיד ומפקדי מנגנוני הביטחון במחוז.

המשתתפים בהלוויה קראו "להגיב על רציחתו בדם קר של קוואסמי". ד"ר דוויכ, שנעצר לאחר חטיפת החייל גלעד שליט ושוחרר לפני מספר חודשים מהכלא הישראלי, אמר בהלוויה כי הכובש הישראלי "מתנער מכל הזכויות של העם הפלסטיני". לדבריו, המסר הישראלי בפשע הזה "ברור מאד. למרות ההתקרבות שחלה בימים האחרונים, הישראלים לא רוצים לראות פיוס פלסטיני. הם מעוניינים לכפות מדיניות 'הפרד ומשול' אך לא נאפשר להם".

מושל חברון אמר בדבריו כי ישראל מעוניינת "לפגוע במאמצים של הרשות הפלסטינית ושל העולם הערבי". עוד אמר כי ישראל רוצה לאפשר לברוך מרזל "ולכנופיית המתנחלים לשלוט עלינו ולגרור את המזרח התיכון למצב של אנרכיה ביטחונית".

במקביל נערכו ברצועת עזה מספר עצרות מחאה בתגובה "לטבח הפוליטי בגדה המערבית", לשון חמאס. בכיר הארגון איסמעיל רדוואן תקף בנאומו בעצרת את התיאום הביטחוני בין ישראל לרשות הפלסטינית שהביא למעצרם על ידי ישראל של חמשת פעילי חמאס, שרק אתמול שוחררו על ידי הרשות. בנוסף הבהיר כי "דמו של קוואסמי בחברון לא נשפך לשווא". הוא הטיל את האחריות לירי בחברון על ישראל והרשות הפלסטינית והודיע כי חמאס ינקום.

בתוך כך, דובר מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית, הגנרל עדנאן דמירי, אמר כי בטרם שחררה את ששת פעילי חמאס אתמול מבית הכלא, הודיעה הרשות לחמאס כי מרגע שישוחררו - הם נמצאים באחריות חמאס. "הנהגת חמאס בגדה התחייבה לשאת באחריות על שלומם של השישה", הוסיף.

צה"ל "מקרה טרגי, מצטערים"

בצהריים הביע צה"ל צער על הרג קוואסמי. דובר צה"ל מסר, כי במהלך מעצר מבוקשים הלילה "נהרג פלסטיני ששהה בביתו של אחד המחבלים. צה"ל מצר על אירוע זה - ומפקד פיקוד המרכז, אלוף אבי מזרחי, הורה למפקד האוגדה, תת-אלוף ניצן אלון, לבצע חקירה מהירה ולהציג בפניו את ממצאיה כבר במהלך השבוע הבא".

לדברי מקורות פלסטינים, קוואסמי, בן 66, נהרג בעת שישן במיטתו בשכונת א-שייח' בעיר חברון. בנו של קוואסמי, רג'אי, צוטט בסוכנות הידיעות הפלסטינית 'מען' באמרו: "חיילי צה"ל נכנסו לבית שלנו. אמי בדיוק התפללה. החיילים לקחו אותה והכניסו אותה לחדרו של אחי הנכה. הם נכנסו לחדר השינה ופשוט ירו אש לעבר אבי. לאחר מכן הם יצאו מהבית".

מפקד אוגדת איו"ש, תת אלוף ניצן אלון, התייחס בצהריים לתקרית ואמר כי "במהלך מבצע של 'דובדבן' הלילה בחברון למעצר של מספר פעילי חמאס שהיו מעורבים בפיגועים נגד ישראל בשנים האחרונות, לצערנו נפגע ונהרג אזרח לא מעורב, תוך כדי המבצע. האירוע היה כאשר הכוח שבא לעצור את הפעיל נכנס לדירה סמוכה, בה שהה האזרח. הכוח חש מאוים כתוצאה מתנועה פתאומית של אותו אדם ולצערנו זה נגמר במותו. אנו ממשיכים לתחקר את האירוע".

תא"ל אלון הוסיף כי בניגוד לטענות הפלסטינים, קוואסמי לא נהרג במיטתו: "האיש לא נהרג תוך כדי שינה, אלא לאחר שעשה תנועה חשודה. כשהחיילים נמצאים בנוהל קרב אירוע כזה מצער עלול לקרות, מתוך מאות מעצרים אחרים שמבצעים כוחות צה"ל ונגמרים ללא אירועים חריגים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully