וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב אליהו לבג"ץ: "די לרדיפה, לדון בדבריי"

גלעד גרוסמן

3.1.2011 / 8:59

הרב של צפת התייחס לעתירה שהוגשה נגדו בגין אמירות גזעניות לכאורה המפרות הסכם מוקדם בינו לבין בג"ץ. לדברי אליהו, מנהיגים דתיים אחרים אמרו דברים חמורים בהרבה

"מבחנו האמיתי של חופש הביטוי הוא דווקא כאשר מופרחות לחלל האוויר אמירות השנויות במחלוקת ערכית, פוליטית, ציבורית וחינוכית קשה, אמירות שלעתים קרובות פוצעות את הלב, פוגעות ומקוממות" - כך נכתב בתגובה שהגיש אמש (ראשון) לבג"ץ הרב הראשי של צפת, הרב שמואל אליהו, לעתירה של ביזיון בית משפט שהוגשה נגדו.

לפני כחודש, פנתה התנועה הרפורמית לבג"ץ בדרישה להפעיל צו של ביזיון בית המשפט נגד הרב אליהו, לאחר שלטענתה לא עמד בהסכם שחתם עם היועץ המשפטי לממשלה הקודם, מני מזוז, לפיו ימנע מקריאות גזעניות כתנאי לאי העמדה לדין. הבקשה הוגשה בעקבות שורת התבטאויות מעוררות מחלוקת שהשמיע הרב אליהו לאחרונה, בהן קריאתו שלא למכור או להשכיר בתים ל"נוכריים".

בתגובה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין אביעד הכהן ודב פרימר, נטען כי יש לדחות את הבקשה, שהוגשה במסגרת בג"ץ שהוגש כבר לפני כחמש שנים ונדחה, מכיוון שמעולם לא הוצא צו משפטי ביחס להסכם בין מזוז לרב אליהו.

מעבר לכך, הרב אליהו טוען כי "מבקשים את ראשו", ושבמקרים אחרים, בהם נאמרו דברים חמורים יותר מדבריו על ידי אנשי דת יהודים ומוסלמים, לא נרשמה פנייה דומה לבית משפט. העתירה מצטטת קטע מעדותו של ניצב בדימוס אליק רון בפני "ועדת אור" שחקרה את אירועי אוקטובר 2000, בה הוא מציין שאימאמים אומרים בדרשות שעל פי הקוראן היהודים הנם קופים וחזירים שיש להשמידם.

"אימאמים שחלקם מקבלים שכר מקופת המדינה, וגם ספריות ציבוריות המתוקצבות מאוצר המדינה, מפיצים כתבי שטנה חמורים פי כמה נגד היהודים 'הקופים' וה'חזירים', אך רק מקצת מזעיר מהם, אם בכלל, הועמדו לדין עד היום. ולא שמענו שהמבקשים פנו לפרקליטות או עתרו לבג"ץ בעניין זה, כפי שעשו לגבי המשיב", נכתב בעתירה.

פרשנות הלכתית בלבד

פרקליטיו של אליהו גם מציגים מקרים של רבנים בולטים שדברים שאמרו היו לכאורה בניגוד לחוק, אולם התנועה הרפורמית לא פנתה בנושא לבית המשפט. בין השאר הם מציינים את הרב הראשי לשעבר, הרב שלמה גורן, שקרא לחיילים לסרב פקודה, הרב עובדיה יוסף שקרא לשופטי העליון "רשעים" ו"בועלי נידות", ועוד.

הרב אליהו שב וטען כי דבריו על מכירת בתים היו פרשנות הלכתית, כפי שתפקידו מחייב אותו, וכי הם לא כוונו לערבים, אלא ל"לא יהודים" באופן כללי - "ערבי, דרוזי או צ'רקסי ששירת בצה"ל, עולה ממדינות חבר העמים שאינו יהודי לפי ההלכה, או פרופסור אמריקאי מהארוורד או ייל". עוד טען, שדבריו דומים לפסק הלכה שאוסר על נישואי תערובת.

"המשיב בוודאי אינו מתנגד שתינתן תהודת יתר לדבריו, והלא הוא עומד מאחוריהם. ועם זאת, בניגוד למבקשים הוא סבור כי ראוי שהדיון בדבריו ייעשה כפי שנעשה בחודש האחרון – ב'שוק הדעות', במקום שבו הדיון הוא חופשי, כן ופתוח, ולאו דווקא בין כותלי בית המשפט שמטיבו ומטבעו אינו בנוי לקיום דיון אמתי בשאלות הרות גורל כגון הסוגיה שלפנינו", נכתב בתגובה.

בתוך כך, אתמול זומן הרב אליהו למשטרה, במסגרת חקירה שנפתחה בעקבות במכתב שפרסמו רבנים לפני קרוב לשלוש שנים, בעקבות הפיגוע בישיבת מרכז הרב, בו קראו שלא להעסיק ערבים. אליהו אמר לשוטרים שלא היה מעורב בניסוחו או פרסומו של אותו מכתב. לדברי גורם הבקיא בפרטים, הוא לא נחקר על "מכתב הרבנים" החדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully