וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקרה סודן: האם המדינה תחולק?

יוסי ביילין

3.1.2011 / 7:33

זה לא קורה כל יום. סודאן, המדינה הגדולה ביותר באפריקה (2.5 מיליון קמ"ר!), עומדת להחליט בשבוע הבא, ב?9 בינואר, אם להתפצל לשתי מדינות. זו תוצאת הסכם מ?2005 בין הצפון לדרום, וההכרעה אמורה ליפול במשאל עם שיתקיים בקרב תושבי הדרום. ככל שמתקרב רגע המשאל גוברים הספקות, הן לגבי עצם קיומו ובעיקר לגבי הסיכוי לממש את תוצאותיו (הברורות מראש: רוב עצום מאזרחי הדרום יתמוך ללא סייג בפרידה מן הצפון).

גם בעת כתיבת שורות אלה מתקשים רבים להאמין כי ממשלת סודאן, שאינה מפורסמת בזכות הלגיטימיות שלה או מהלכיה הדמוקרטיים, תאפשר לדרום ללכת לדרכו, רק משום שכך החליט הרוב הדרומי.

שלא תחשבו כי מדובר באיזו פיסת ארץ זניחה. השטח האמור להתנתק מן המדינה העצומה הזו הוא בגודלה של צרפת. בירת הדרום היא עיר בשם ג'ובה, והעובדה שהיא אינה נמצאת בין יעדי התיירות שלכם נובעת, בין השאר, משום שאין בה כמעט שום דבר. הצפון מפותח הרבה יותר (יחסית כמובן), וחרטום הבירה, דומה, הרבה יותר, לעיר של ממש. אלא שמשאבי הנפט של המדינה נמצאים בדרום דווקא; כיום מגיעים שני שלישים מהם לצפון, ורק שליש מהם חוזר, בצינורות, אל הדרום, מבתי הזיקוק של הצפון. תקוות הדרום היא לשנות באורח משמעותי את היקף הכמויות, ולממן באמצעות הנפט את פיתוח השטח המוזנח בדרום סודאן.

כמעט שאין בית חולים

אין שם דרכים וכמעט שאין בית חולים ואין אמצעי תקשורת ראויים לשמם ולא תשתיות אחרות. כמחצית מהתושבים, בעיקר הנשים, אינם יודעי קרוא וכתוב, ומערכת החינוך שייכת לתקופה היסטורית אחרת. שנים של מלחמות אכזריות ושל זלזול בחיי אדם וברווחתו עשו את שלהן. בדרום גרים רוב הנוצרים החיים בסודאן (מדובר בנוצרים קופטים, המהווים כשמונה אחוזים מכ?30 מיליון אזרחיה), וכן שבטים של עובדי אלילים, לצד מוסלמים, שרובם חיים בצפון.

יותר מ?5.5 מיליון תושבי הדרום ממתינים לגורלם. הם יודעים שהממשל האמריקני הבטיח לנשיא עומאר אל?באשיר - המבוקש על ידי בית הדין הפלילי הבינ"ל בשל חלקו ברצח העם בדרפור - כי אם יכבד את תוצאות משאל העם ולא יפעיל אלימות, תוסר סודאן מרשימת מדינות הטרור שבידי ארה"ב, אשר בה היא מככבת זה 17 שנה. הם אינם יודעים אם מנהיגם, סאלבה קיר, יוכל להוביל את המדינה החדשה אל שיקום של ממש, בעזרת הגורמים הבינלאומיים (החוששים להתקרב אל סודאן, שנהרגו בה כ?2 מיליוני אזרחים במלחמות האזרחים בדור האחרון). גם לא אם יוכל למלא את החלל שיצר מות קודמו, הבולט ממנו, ג'ון גאראנג, שנהרג בתאונה אווירית ב?2005.

ברור שאין פתרון אחר להצלת סודאן מן המצב הנורא שאליו נקלעה בשנים האחרונות, אך איש אינו יכול לדעת אם גם פתרון זה יוכל להציל אותה. בינתיים ממתינים הכל להצבעה ביום ראשון הבא, בתקווה כי מדינה חולה שתתחלק תוכל להוליד שתי מדינות בריאות יותר. הרבה סימני שאלה, אי בהירות, חששות וסקרנות בינלאומית לקראת ההכרעה.

  • עוד באותו נושא:
  • סודאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully