וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלוץ: "שלום עם סוריה כרוך בירידה מהגולן"

רמי שני

1.1.2011 / 13:00

באירוע שבתרבות בבאר שבע אמר הרמטכ"ל לשעבר כי הייתה אפשרות בעבר לשחרר את הנווט רון ארד תמורת כסף. בהתייחסו לאפשרות של שלום עם סוריה אמר: "משמעות הדבר היא נסיגה מהרמה"

הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ השתתף הבוקר (שבת) באירוע שבתרבות בבאר שבע. חלוץ דיבר באירוע על אפשרות של שלום עם הסורים, ואמר כי "המשמעות של שלום עם הסורים היא נסיגה מרמת הגולן". כן אמר הרמטכ"ל לשעבר, כי הסיבה שהסורים והלבנונים שומרים על איפוק כלפי ישראל, נובעת מההתרעה שהושגה במלחמת לבנון השנייה.

עוד בנוגע להסכם שלום אפשרי עם סוריה אמר חלוץ כי "המשמעות של שלום עם סוריה היא וויתורים מפליגים ברמת הגולן. אני לא יודע עד לאן. השאלה אם הציבור מוכן לזה או לא, היא שאלה שצריך לשאול. מנהיג שייקח את ההובלה ויילך עם זה אל העם, העם יתמוך בו". חלוץ הדגיש כי "זאת שאלה של מנהיגות. האם המנהיגים שלנו רוצה להוביל לכיוון מסוים. אם כל הזמן ישראל תסתכל על סקרים, כנראה שהיא לא מוכנה לכך".

חלוץ התייחס במהלך האירוע לסוגיית החייל החטוף גלעד שליט. "יש לנו את הניסיון של רון ארד. היתה לנו הזדמנות תמורת כסף לקנות את שחרורו. משיקולים לאומיים, הוחלט לא לעשות את זה. חלק ממקבלי ההחלטות היכו על חטא מאוחר יותר", סיפר חלוץ.

לדבריו, "חטיפת שליט התרחשה בתקופתי כרמטכ"ל ואני מבין את התסכול. אם היה אפשר לעשות משהו מיד, היינו עושים, אבל לא היה המודיעין הנדרש לכך". חלוץ הוסיף: "אני סברתי, שצריך להכות בחמאס מיד אחרי החטיפה, עד שהוא יגיד 'רוצה אני' וגלעד יחזור הביתה. זה לא התאפשר בגלל הדרג המדיני. מבצע גשמי קיץ, נועד לטפל באירועים של ירי הרקטות. לצערי הרב, לא היה וגם כעת אין את המידע המודיעיני הנדרש, על מנת לעשות משהו".

מלחמת לבנון השנייה השיגה שקט

חלוץ אמר כי "טבע המלחמות השתנה. אני רואה וחווינו את זה. טילי הסקאד מעירק הבהירו שיש לשטח משמעות אבל אפשר לעקוף אותו. המלחמות הקלאסיות של טורים משוריינים השועטים אחד אל השני עדיין קיימות, אבל הלחימה עוברת למאבק בדרך של טילים". לדבריו, השטח הוא התמורה המדינית להחזרה, על מנת לקבל תוצאות מדיניות. מלחמות לא מביאות פיתרון. במקרה הטוב הן מייצרות את התנאים לתהליך מדיני".

"במלחמת לבנון השנייה השגנו שקט - 4.5 שנים של שקט", אמר חלוץ. "נסראללה יצא רק פעם אחת מאז לאוויר העולם. החיזבאללה וסוריה מתעצמות וגם ישראל. זהו תהליך בכל המזרח התיכון. גם ההסכם המדיני לשלום עם מצרים לא הפסיק שם את ההתחמשות. סוריה מתחמשת כל השנים. זאת לא עילה לפתוח במלחמה", אמר.

לטענת הרמטכ"ל לשעבר, "מאזן ההרתעה של ישראל עדיין תקף, שריר וחזק. במלחמת לבנון השנייה. היה פער גדול בין הציפיות לבין התוצאות. אני לא יודע על סמך מה נבנתה הציפיה. לא על סמך אמירה של הצבא. אולי על סמך מחשבה של תסכול שאפשר היה להשיג הרבה יותר". לדבריו, "היתה ביקורת, כי הדברים הוצגו תוך כדי, מבלי להמתין לשוך הקרבות ולהסתכלות יותר מפוקחת. אני חושב, שהיום אפשר להסתכל על מלחמת לבנון השנייה בראי אחר. צריך ללמוד על מה שנעשה כדי ללמוד על הדברים הלא טובים שנעשו". עוד הוסיף חלוץ כי "במלחמת לבנון השנייה, מדינות ערב תמכו בנו שנעשה משהו מול הזרוע של אירן בלבנון. התמיכה הזאת לא משרתת את הפעילות המבצעית, אבל היא בהחלט תמיכה".

הבוקר דיווח העיתון הכוויתי "א-ראי" מפי מקורות המוגדרים "מהימנים מאד" כי בשבועות האחרונים מגלה סוריה היענות "חסרת-תקדים" בכל הנוגע לכוונתה לקדם את תהליך השלום עם ישראל. על כן, במאמץ לקדם הסכם שלום עם ישראל פתחה באחרונה ארה"ב ערוץ תקשורת חשאי עם סוריה.

עדכון ראשון: 11:55

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully