וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיפוח המורים - כי הן מורות

זהבה גלאון

31.12.2010 / 6:00

המורים בישראל המועסקים על ידי המדינה משתכרים פחות מהשכר הממוצע במשק למשרה מלאה. כך קובע דו"ח השכר במגזר הציבורי (2009). מרבית המורים הן מורות, המהוות גם את ציבור העובדות הגדול במשק. הן סובלות מחולשה פוליטית וכלכלית, המונעת מהן נגישות למוקדי קבלת ההחלטות. כך, מתאפשרת פגיעה מחפירה בתנאי העסקתן. דו"חות בינלאומיים מראים כי השכר למורות בישראל נמוך יותר מהשכר במדינות OECD אחרות.

ב"על גב המורות - כוח ומגדר בחינוך", בעריכת פרופ' אסתר הרצוג וד"ר צביה ולדן, מוצגים מחקרים ופרשנויות לגבי ההקשרים הפוליטיים, הכלכליים והמגדריים של מקצוע ההוראה.

הניתוח בספר מציג את ניצול הנשים במערכת החינוך בידי ממשלות ישראל לדורותיהן. להפקרה ולביזוי של המורות יש השלכה ישירה גם על מעמד הנשים בחברה. בישראל של סוף 2010 נשים עדיין מקופחות, מופלות ומודרות ברוב תחומי החיים.

מהספר עולה כי למרות שמדברים ברטוריקה שוויונית, במערכת החינוך קיימים מנגנונים, גלויים וסמויים, של אפליה, שיוצרים מציאות לא שוויונית, תדמית שלילית ועיוורון מגדרי ביחס לצורכיהן של נשים בישראל. יוצא שמערכת החינוך מושפעת מהמציאות המגדרית וגם משפיעה עליה.

המפתח לשינוי טמון בהוראה

מחקרים מוכיחים שהפגיעה בשוויון ההזדמנויות של נשים לא נגמרת רק עם הפגיעה במורות. יום הלימודים הקצר פוגע בהורים, שאין להם סידור לילדים אחרי 12:00. כיוון שהמדינה לא משתתפת באופן אמיתי במימון הוצאות הורים עובדים, העסקת מטפלת או מעונות וגנים - נשים מתקשות לשלב קריירה ומשפחה. עדיין, המטפל העיקרי בילדים היא האם.

אחרי 107 שנות הוראה גברית באיגוד המקצועי הוותיק בארץ, החליטה גילה קליין, יו"ר הסתדרות המורים באשדוד, להתמודד לראשות הסתדרות המורים מול המזכ"ל, יוסף וסרמן.

קליין, בעלת ותק של 26 שנות הוראה ורקורד של עשייה מוצלחת, יודעת ששיפור שכר המורים ומעמד המורים כרוך בשיפור שכר המורות ובהגדלת שילובן של נשים בעמדות ניהול במערכת החינוך. לכן היא נאבקת להקמת התארגנות פוליטית ולהשגת שליטה וייצוג של נשים בארגוני המורים. הבחירה בקליין לראשות הארגון, מבחינה זו, היא גם מאבק לשוויון בין המינים.

בשבוע שעבר כתב בעיתון זה מוטי גילת כיצד המזכ"ל וסרמן מנסה להאריך את כהונתו באמצעות שימוש בטריקים תקנוניים פסולים. זה מהלך שנועד להקנות לו סמכויות מרחיקות לכת, שיבטיחו את המשך שליטתו בהסתדרות המורים וימנעו מקליין את האפשרות להתמודד מולו.

מערכת החינוך הישראלית במשבר. הנתונים לא טובים. התוצאות במבחנים הבינלאומיים של התלמידים גרועות. הפערים בין עשירים לעניים גדלים. המפתח לשינוי טמון בהוראה.

שינוי במעמד המורים הוא גם שינוי בארגוני המורים. ואם המורות אכן נחושות לשנות את תנאי העסקתן ומעמדן החברתי, עליהן להתארגן, להתייצב מאחורי מועמדת המחויבת לקידום אינטרסים אלה. בחירתה תביא לשינוי במעמדן של מורות ונשים בישראל, ותבשר שינוי למערכת החינוך כולה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully