וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ משה גפני: הליכוד חסר תרבות שלטון

30.12.2010 / 13:18

יו"ר ועדת הכספים תוקף את התנהלות ראש הממשלה שהביא את חוק הגיור הצבאי לדיון בוועדת הכנסת יום לפני אישור התקציב, עליו שקד במשך שבועות. בראיון לחמישי אישי הוא מבהיר: "אני לא שובר את הכלים, אך יהיו לכך השלכות"

חבר הכנסת משה גפני. עומר מירון
חבר הכנסת משה גפני/עומר מירון

לאחר דיונים מרתוניים אישרה אמש הכנסת את התקציב הדו שנתי ואת חוק ההסדרים לשנים 2011-2012. בחודשיים האחרונים, מי שעמד בחזית הדיונים על התקציב ודקויותיו הוא יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה). גפני הלך צעד אחר צעד בדיונים, ובסופו של דבר הביא לאישור החוק בוועדת הכספים בשבוע שעבר.

אלא שיום לפני אישור התקציב קרה דבר: נושא הגיור הצבאי הובא לדיון בוועדת הכנסת, שקבעה שהצעת החוק תידון בוועדת חוקה של ח"כ דוד רותם. העצבים של גפני הגיעו לכדי רתיחה. הוא חש נבגד. רק בשבוע שעבר העביר את החוק בוועדה שבראשותו תוך אכילת צפרדעים, אמר, ויום לפני התקציב ראש הממשלה מביא את הנושא הרגיש, מבחינתו, לפתחה של ועדת החוקה. גפני סירב לומר שהוא יצביע בעד התקציב. בסופו של דבר הוא תמך בתקציב, וגם תמך בהסתייגות עם האופוזיציה.

"לא אמרתי שאצביע נגד התקציב", הוא אומר ל"חמישי אישי" בראיון ראשון מאז אישור התקציב. "אני חושב שזה תקציב טוב, חוק ההסדרים טוב, ויש לי גם אחריות למדינה ולאזרחי המדינה". עם זאת, הוא עדיין לא סלח לראש הממשלה ומבטיח שהתשובה שלו עוד תגיע. לדבריו, "אני לא שובר את הכלים, אך יהיו לכך השלכות. נמצא הזדמנות, ואמצא אותה מהר. זאת לא דרך. אמרתי את זה גם לראש הממשלה. ההתנהלות הזאת היא לא בסדר".

ח"כ גפני, מה בכוונתך לעשות במידה שלא תינתן התוספת שהובטחה לשירותי הכבאות?

"אם לא תהיה תוספת כמו שהובטח באופן חד משמעי לוועדה על ידי הממונה על התקציבים באוצר, וכפי שראש הממשלה בעצמו הוציא הודעה, תהיה בעיה לממשלה מול ועדת הכספים. זה בעיה מרכזית היום והפך להיות נושא לאומי. אני לא מעריך שבמערכת היחסים בין ועדת הכספים לאוצר ולממשלה, הממשלה לא תעשה מה שהבטיחה שהיא תעשה. מה גם שאין יכולת מבחינה ציבורית לא לטפל במערך הכבאות בתוספת משמעותית בתקציב וגם ברפורמה בארגון הזה".

האם מתקרב הרגע של קואליציית שמאל-חרדים?

"במדינה עומדות שלוש אפשרויות: לעשות קואליציה חילונית בלי החרדים ובלי הדתיים. הקואליציה הזאת היתה כבר ולא הובילה את מדינת ישראל לשום מקום והיא גם לא יכולה להוביל לשום מקום, לא מבחינה מדינית ולא מבחינה חברתית וכלכלית. יש אפשרות לעשות קואליציה של ימין וחרדים, שעד עכשיו היתה דבר טבעי ואנחנו רואים לאן זה מוביל עכשיו. הליכוד חסר תרבות שלטון והוא גם מותקף כל הזמן על ידי התקשורת, והחרדים הם הבטן הרכה של קואליציה כזאת. זה הופך להיות אצלנו כמעט שאלה קיומית. אפשרות שלישית היא קואליציה של חרדים ושמאל שלא עשינו את זה עד היום מכיוון שהציבור המסורתי נמצא בימין ולא רצינו ללכת נגד הציבור המסורתי. יכול להיות שזה הופך להיות אפשרות ריאלית מחוסר ברירה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

אתה אומר שהליכוד חסר תרבות שלטון. בשלטון של קדימה היה לכם יותר טוב?

"במידה רבה כן, ולא היינו בקואליציה. מה שקורה בקדנציה הזאת מבחינת ההסתה נגד החרדים, שכולם יודעים שהכוונה בסופו של דבר לא אלינו, אלא לשלטון, לראש הממשלה. ואנחנו צריכים לעשות חשבון נפש. היו שמונה נושאים מאוד חשובים מבחינת הציבור החרדי, שקיבלנו מממשלת קדימה למרות שהיינו באופוזיציה: חוק ישיבות קטנות, שלטון מקומי שחייב לתקצב את החינוך החרדי, ועוד שורה ארוכה של נושאים. מי שמחליט זה גדולי התורה והם ישקלו את כל השיקולים, אבל כשנציג זאת בפניהם, אציג גם את הפן הזה של חוסר היכולת של הליכוד לשלוט, השינויים שנעשים אצלם בגלל כותרות בעיתונים. הקדנציה הזאת מבחינתנו, במערכת היחסים עם הליכוד, זאת מערכת מאוד מאוד קשה, חסרת תקדים בחומרתה, ושרים בכירים בליכוד יוצאים נגדנו, שבזכותנו הם שרים".

השבוע פורסם מכתב נשות הרבנים הקורא לנשות ישראל לא להתרועע עם גויים, אחרי מכתב הרבנים שקרא לא להשכיר או למכור להם דירות. קולם של החרדים לא נשמע יותר מדי בנושא.

"כל גדולי התורה הסתייגו לחלוטין ממכתב הרבנים, וזה גם התפרסם, והיו רבנים חרדים שנשמעים לגדולי התורה שחתמו על המכתב וחזרו בהם בעקבות כך, ואתה לא שומע בתקשורת החילונית מילה על זה. מעדיפים לצייר את החרדים אותו דבר, כשנוח להם. אבל מה שמעניין בכל הסיפור הזה שאתה לא שומע מילה וחצי מילה מאנשי רוח חילוניים על זה שאומרים 'לא נאפשר לחרדים להגיע לערים מסוימות'. שיש מקומות שפשוט לא נותנים לחרדים לגור בהם. אני נתקל בזה כל הזמן ".

ומה דעתך על מכתב הרבניות?

"אני לא מכיר את המכתב", הוא אומר, ומשום כך מסרב להתייחס למכתב עצמו. גפני מתייחס רק לנקודה שרבניות קראו לבנות ישראל לא להתחתן עם ערבים. "בנושא הזה אני תומך בשתי ידיים. ודאי שכל אחד צריך להתחתן עם בני עמו. אני נגד התבוללות. לא להתחתן עם גויים זה אחד הדברים המרכזיים ביהדות. אני 22 שנה בכנסת. לא שמעת ממני מילה אחת של גזענות, ואומרים את זה גם הערבים בעצמם, אבל כל אחד צריך לחיות בקרב בני עמו. אומה אחת צריכה לכבד את האומה השניה במיוחד אם אתה שולט במדינה והמיעוט לא יהודי, צריך לכבד אותו ולתת לו את כל הזכויות, אבל בת ישראל שתתחתן עם גוי? אנחנו נגד נישואי תערובת בכל הכוח. אני חושב שגם הערבים כך. זה אסור. לצערי ולצער כולנו אני מכיר סיפורים שבנות התחתנו עם ערבים".

אילו יכולת לחוקק כל חוק, באיזה חוק היית בוחר?

"יש לי מבחר גדול: או בנושא של איכות הסביבה, שאני מאוד בעניין, או בנושא החברתי שקרוב לליבי. חוקקתי במהלך השנים הרבה מאוד חוקים, חלק גדול מהם זה הנושאים הללו. נושא איכות הסביבה הוא נושא חשוב על פי ההשלכה. במשך שנים ארוכות הייתי מקבל כל שנה את פרס הגלובוס הירוק, את האותות השנתיים שנתנו ארגונים ירוקים. קידמתי את חוק חופי הים התיכון, את חוק אוויר נקי, חוק הקרינה הבלתי מייננת ועוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully