וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השבוע: חפץ, שלום, סאטירה, גזענות ונימוסים

דרור אידר

29.12.2010 / 7:49

ניר חפץ עזב את לשכת ראש הממשלה ומיד עטו הערפדים הידועים בקריאה "לשכת נתניהו מתפוררת". זה הגיוני. משום שכל פעילות הממשלה על אגפיה השונים, פעילות גופי המודיעין והביטחון, ניהול הכלכלה ואפילו המו"מ עם הפלשתינים – כולם תלויים בניר חפץ, ועם עזיבתו התמוטטה הממשלה.

מה אתם יודעים, דרכי ציון אבלות. כל שנותר לנו הוא לחכות ולהתכנס בבתינו, לחשוש מאימת הדין ולצפות לקטסטרופה התורנית שתנחת עלינו בשל עזיבתו של חפץ. אין אצלנו ולו? גרם אחד של פרופורציה. היו עוד פקידים בכירים שעזבו. באו אחרים תחתם. על מה המהומה? על לא מאומה. לא עיתונות יש כאן אלא קריקטורה פוליטית במסווה של סיקור עיתונאי.

2. תוכנית הפתיחה של "ארץ נהדרת" בערוץ 2 מיחזרה את קלישאות השמאל הישראלי והזכירה לחברי השבט מי אויביו האמיתיים (רמז: לא איראן, לא הג'יהאד העולמי ואף לא חמאס). השאלה היא כמה כסף נשפך על סאטירה דה לה שמאטע שהנועזות היחידה שלה היא עוד הצגה תפלה של מתנחלת מתחרמנת. והנה מול האימפריה הטלוויזיונית הפתטית הזאת ניצב מתחרה רעב, ממזרי, חכם וחד כתער - אתר הסאטירה לאטמה (חפשו ברשת את פזמון חג המולד המצוין "פעמוני הג'יהאד", Jihad Bells), אשר באפס תקציב מייצר אלטרנטיבה מבריקה.

אין תזוזה בדעת הקהל

3. כמה פעמים שמענו לאחרונה את המילים "גזענות", "פגיעה בדמוקרטיה", "חושך", "רוח רעה מנשבת בארץ", "מדינת עולם שלישי", "אין מנהיגות" ועוד ביטויים מאותה משפחה?

ובכל זאת, למרבה הפלצות, לא נרשמה תזוזה בדעת הקהל. לרוב תגובת הנאורים עוינת את הציבור ואפילו מקדמת רעיונות הזויים כמו "הדמוקרטיה אינה שלטון הרוב". אבל הציבור חכם מחבורת הספינולוגים הזאת; הוא מזהה שהשיח על אודות הגזענות משמש בעיקר לסתימת פיות ורעיונות, מעין "שיחדש" (ניו?ספיק) אורווליאני, שפה שבאמצעותה מבקשים דובריה להשליט משטר שפה ותודעה. אי אפשר לצבוע את כל השיח הציבורי בצבעים גזעניים. "זאב, זאב", אמרנו?

4. הזדמנתי לכנסת ביום שני ושמעתי את הח"כ הירוק (האדום הוחבא) דב חנין אומר בנאומו: "לא הפליטים הם אויבי תושבי שכונות הדרום, ולא תושבי שכונות הדרום הם האויבים של הפליטים; לאלה ולאלה יש אויב משותף" - הממשלה. אתם מבינים? כך מחדירים לתוך השיח החברתי מטעני נפץ רעיוניים במסווה של דאגה לחלשים.

פני הדור

5. נוכח ההתנפלות על דברי שר החוץ ליברמן אשאל בשם ידידי, איש לוגנו שבשווייץ, אברהם פוקס, אם ייתכן שליברמן אומר בגלוי מה שאחרים אומרים רק לוויקיליקס.

ועוד אמר: יו"ר הרשות הפלשתינית צוטט באומרו "לא נסכים לישראלים בשטחי המדינה הפלשתינית". לכאורה, דבריו דומים לדברי הרבנים, רק הפוך. ובכל זאת, לא שמענו ביקורת דומה. אה, קיים הבדל גדול: בעוד הרבנים דיברו מעומק האפילה, אבו מאזן דיבר מגרונה של הנאורות.

6. ואם בנאורות עסקינן, הנה הפילוסוף יוסף אגסי השתלח בגסות ברב אבינר. הוא כינה אותו "בור מדאורייתא ועם הארץ מדרבנן", "איש טיפש" שלא מבין בפוליטיקה ו"מטיף לשנאה", ועוד דברי בלע פטרוניים מאדם שפירש את הביטוי התלמודי "פני הדור כפני הכלב" כמכוונים לציבור, או במילותיו: "אנחנו במצב רע מאוד כי פנינו פני כלב".

האמת היא ש"פני הדור" הם גם מוריו, למשל פילוסוף אחד שמקלל רב ומלבין פניו בפומבי רק כי חשב אחרת ממנו. האירוניה היא שאגסי האשים את הרב כמי ש"מטיף לשנאה". זה יפה.

7. שמעתי שלשום את מופע האימים של עמותת אור ירוק, שתקפה את שר התחבורה והציעה להציל חיים באמצעות יותר שוטרים. מדינת משטרה היא החזון? הנהג הישראלי הרואה שוטר אינו מרגיש בטוח יותר אלא נלחץ ומו?עד לטעויות. ישראל כץ צריך להמשיך להעלות את המהירות בכבישים המהירים ולהתאימה למקובל בעולם; בד בבד, במקום יותר שוטרים יש להשקיע בחינוך לתרבות מוטורית, לנהיגה נכונה ולהנאה ממנה.

מה אתם רוצים משר התחבורה, הוא אשם בתאונות הדרכים? שמע ישראל...

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully