וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

15,000 ישראלים נפגעים מדי שנה מאירוע מוחי

אריאל נוי

27.12.2010 / 16:08

סקר של האיגוד הנוירולוגי הישראלי מצא כי רוב הנפגעים סובלים מנכות וזקוקים לסיעוד. בין הלוקים בשבץ מוחי גם לא מעט צעירים. מומחים: "אם הם ידעו מהו שבץ ומה התסמינים נציל חיים"

האיגוד הנוירולוגי הישראלי פרסם היום (שני) סקר ראשון מסוגו בארץ, המעלה ממצאים מדאיגים לגבי שכיחות שבץ מוחי בישראל. על פי הסקר, לוקים מדי שנה בישראל כ- 15,000 גברים ונשים באירוע מוח. רובם סובלים לאחר מכן מנכות וזקוקים לעזרה בתפקוד הבסיסי. מהסקר עולה עוד כי בין הנפגעים גם צעירים בשנות ה-20 וה-30 לחייהם.

יו"ר האיגוד הנוירולוגי הישראלי ומנהל היחידה לשבץ מוח באיכילוב, פרופ' נתן בורנשטיין, התריע כי מרבית הנפגעים משבץ מגיעים לבית החולים כעבור יותר מארבע וחצי שעות, וכך מחמיצים את "חלון ההזדמנויות" לקבלת טיפול מציל חיים."שבץ מוח הוא גורם התמותה השלישי בעולם", הסביר בורנשטיין, "הגעה בזמן מאפשרת טיפול מציל חיים ומונע נכות, באמצעות תרופה ממיסת קרישים הקרויה T-PA".

יתרה מזאת, לדברי בורנשטיין, שיעור לא מבוטל מהלוקים בדימום מוח, מתפנים לבתי החולים בכוחות עצמם במקום באמבולנס ובכך מגדילים את הסכנה לתמותה או פגיעה קשה. הסימן השכיח ביותר להתרחשות אירוע מוח הוא הופעה פתאומית של חולשה או שיתוק בצד אחד. גורם הסיכון השכיח ביותר לאירועים מוחיים בישראל הוא לחץ דם גבוה, המופיע ב- 80% מהמקרים.

"לנושא השבץ יש בעיה של תדמית וכלל אין אליו מודעות בישראל", אמרה לוואלה! חדשות מנכ"לית ארגון נפגעי אירוע מוחי, פנינה רוזנצוויג, "חושבים שהנפגעים הם רק אנשים מבוגרים אך מדובר בכל חתכי האוכלוסייה. חשוב שאנשים יבינו זאת. אם הם ידעו מה הוא שבץ ומה התסמינים שלו, מדובר בהצלת חיים". מהסקר עולה כי כ- 8% מנפגעי שבץ הם מתחת לגיל 50 וכ-25% מהנפגעים הם מתחת לגיל 60. אחוז הנשים והגברים הנפגעים הוא שווה, אך בקרב הנשים, אחוזי התמותה גבוהים יותר, וכך גם שעורי הנכות במידה שהן שורדות את האירוע.

מזכיר האיגוד הנוירולוגי ומנהל המרכז למניעה וטיפול בשבץ המוח במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, ד"ר דוד טנה, חשף נתונים מעודדים לגבי הטיפול במחלה. לדבריו, משנת 2004 חל קיצור של קרוב לשעה מרגע ההגעה לבית החולים ועד לביצוע סריקת CT מוח. כמו כן, חלה עלייה ניכרת בשימוש בסריקה בקרב החולים. לדבריו, שדרוג נוסף של הנגישות לסריקות תאפשר למנוע את הרעת מצבם של אלפי חולים בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully