וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שנים של מאבק: הגדר בבילעין קרובה לסיום

יהושע בריינר

27.12.2010 / 13:25

לאחר הפגנות אלימות מדי שבוע, במשרד הביטחון קרובים להשלים את בניית תוואי גדר ההפרדה החדש ליד בילעין. עם זאת, בצה"ל מעריכים: "למרות שהתוואי שונה, ההפגנות יימשכו"

כשלוש שנים וחצי לאחר החלטת בג"ץ, בצה"ל ובמשרד הביטחון משלימים בימים אלה שינוי בתוואי גדר ההפרדה סמוך לכפר בילעין. על פי הערכת גורמים בפיקוד מרכז בניית הגדר החדשה, שהובילה להפגנות סוערות מדי שבוע, תסתיים במרץ 2011 - כך נודע לוואלה! חדשות.

התוואי החדש מחזיר לתושבי בילעין מאות דונמים של קרקע חקלאית ומקרב את הגדר עד למרחק של מאות מטרים ספורים מבתי היישוב מודיעין עילית, זאת בעקבות החלטת בג"ץ מספטמבר 2007 שקבע כי בתוואי הגדר הנוכחי סיפחה לעצמה ישראל שטחים בצורה לא חוקית. תוואי הגדר החדש, שעלותו מוערכת במאות מיליוני שקלים, נבנה כחומה, זאת בניגוד לתוואי הנוכחי הבנוי מגדרות תיל ואמצעים מיוחדים. אורך תוואי הגדר החדשה מוערך בכ-3 ק"מ. עם סיום בנייתו יחלו במערכת הביטחון לפרק את התוואי הנוכחי.

מערכת הביטחון ספגה ביקורת רבה על אי מימוש החלטת בג"ץ שקיבל את עתירת תושבי בילעין לשנות את איזור הגדר. בין היתר הספיקו שופטי בית המשפט העליון להוציא כנגד המדינה שתי החלטות על ביזיון בית המשפט. אולם גם כעת, לאחר שסיום הבנייה מתקרב, מעריכים בפיקוד מרכז כי ההפגנות במקום יימשכו. "בילעין הפכה לסמל המאבק", אומר גורם צבאי בכיר בגזרה, "ולכן אנו צופים שלמרות שינוי התוואי וההשקעה הכספית הכבדה שביצענו לאור החלטת בג"ץ, התושבים, בעידוד ובהנהגת פעילי שמאל זרים וישראלים, ימשיכו בהפגנות כאן מדי שבוע. הם ידאגו להמשיך ולמצוא סיבות לבוא ולהפגין".

"אאמין כשאראה בעיניים"

עם זאת בצה"ל מציינים כי ההפגנות השבועיות במקום ירדו בממדיהן, ברמת האלימות המופגנת וכן בהשתתפות הבכירים הפלסטינים. במקביל, אומרים בפיקוד מרכז, הוחמרו הנהלים לגבי שימוש באמצעים לפיזור הפגנות במקום.

לצורך מימוש החלטת בג"ץ יועתקו עצי זית של פלסטינים וכן אמצעים טכנולוגיים של צה"ל הנמצאים כיום בין התוואי הנוכחי והפסול לבין התוואי החדש. ההחלטה להציב במקום חומה ולא גדר רגילה, צפויה, כך מעריכים בצה"ל, לעורר גל ביקורת נוסף. "אין ספק שחומה כאן במקום גדר רגילה יוצרת קונוטציה שלילית", מודה הגורם, "עם זאת, עלינו להיות מציאותיים. חומה מייצרת הגנה טובה יותר וזוהי מטרתה של הגדר, מה גם שהיא עמידה יותר, בעיקר בפני נזקי הפגנות צפויות".

מי שמייצג את תושבי בילעין במאבקם, עורך הדין מיכאל ספרד, לא ממהר לחגוג. "אני אאמין כשאראה בעיניים שלי שקביעת בג"ץ מתממשת", הוא אומר. "בנושא הזה מערכת הביטחון עשתה כמעט כל טריק אפשרי בכדי להתחמק מקיום ההחלטה. גם אם המדינה תעמוד בלוח הזמנים שמסרו השבוע קציני צה"ל, קרי סיום הבנייה במרץ 2011, עדיין יהיה זה מביש שלמדינה לוקח קרוב לארבע שנים ושני הליכי ביזיון בית המשפט לקיים פסק דין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully