וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קודם דרום אמריקה, אחר כך סקנדינביה

דן מרגלית

26.12.2010 / 7:37

ועדת שבעה השרים אמורה לדון השבוע במהלכים הנחוצים להתנהלות המדינית של ישראל לנוכח שינוי אסטרטגי מהותי במהלכים הפלסטיניים. דיון ייחודי זה יגלוש בקרוב גם לקבינט הביטחוני ולמליאת הממשלה. המצג המונח לפני השבעה מבוסס על ניתוח מהלכיהם של אבו מאזן וסלאם פיאד.

הפלסטינים משעינים את התנהלותם על שלוש רגליים: הם חדלו מהטרור מטעמי כדאיות; ובונים מדינה "מלמטה למעלה" בסגנון בן?גוריוני המעיד על יכולת משילות גבוהה; והם עברו לבינאום הסכסוך במקום להמתין למשא ומתן בחסות אמריקנית, שנואשו ממנה.

חולשה מול חמאס

מקור הקו המדיני החדש בחולשתם לנוכח לחצי חמאס, המונעים בעד אבו מאזן מלהגיע להסכם קבע. תחת זאת הוא פועל לגרוף הכרזות מטעם ממשלות שונות המכירות ב"פלשתין בגבולות 67'". שלשום הצטרפה לכך אקוודור, עתה מופעל לחץ פלסטיני על המדינות הסקנדינביות לעשות כן והמגמה צוברת תאוצה.

הדגש הוא על גבולות 67', שכן גבולות אלה מייתרים את ההצעה לחילופי שטחים. ניסוח זה מסכן לא רק את יצהר ואת אריאל, אלא אפילו את מעמדה של ישראל ברובע היהודי בירושלים העתיקה. בהצטבר ההצעות יבקשו הפלסטינים הכרעה במועצת הביטחון, שכל ההתנחלויות אינן חוקיות. אפילו תטיל ארה"ב וטו על הצעת החלטה כזאת - ילכו הפלסטינים לבית הדין הבינלאומי בהאג, ולאחר מכן כל קבלן הבונה במעלה אדומים יהיה צפוי לתביעה במדינות שונות. סיכום המצג שיובא בפני הממשלה הוא שהפלסטינים אינם קובעים עתה רק שתהיה להם מדינה, אלא שגבולה יכלול בתחומה את גושי ההתיישבות והשכונות היהודיות בירושלים.

לפני בנימין נתניהו, המרבה בימים האחרונים להתייעץ עם אישים שונים, ניצבים שני מתווים לבחירה: לפי האחד, שמבטאיו הם בני בגין ומשה (בוגי) יעלון, ממילא אין נכונות פלשתינית להגיע להסכם סופי עם ישראל - כפי שהוכח במגעי אבו מאזן עם אהוד אולמרט ב?2009 - ולכן חבל לחשוף הצעות ישראליות ותרניות תמורת לא?כלום, וראוי להחזיק מעמד עד יעבור זעם בינלאומי; ולפי האחר, שמבטאיו הם אהוד ברק ודן מרידור, יש להציג בבית הלבן תוכנית פעולה מפורטת, לרבות גבולות וחילופי שטחים ועמדה ברורה בנושא הפליטים מ?1948 כדי לאפשר לוושינגטון למנוע את היוזמה הפלסטינית לבינאום הסכסוך. אם רמאללה תכשיל - היא תישא בעיני העולם באחריות.

חלק ניכר משרי הליכוד וכל עמיתיהם מש"ס וישראל ביתנו תומכים במתווה הראשון. ייתכן, לא ברור ולא באורח מוחלט, שנתניהו פוזל דווקא לעבר המתווה השני, הקרוב להשקפתם השקטה של גדעון סער ומיכאל איתן בליכוד.

להערכתי המתווה השני חיוני, אך גם לדעה ההפוכה יש תומכים רבים. כך או כך, ההכרעה קרובה, וחרף השקט האופף את הזירה הבינלאומית בין הכסה לעשור של האומות הנוצריות, בין המולד לכריסמס, מתחת לפני השטח מתקיימת פעילות קדחתנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully