וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רב: "לפי ההלכה אין לתבוע על רשלנות רפואית"

מוטי לוי

23.12.2010 / 6:00

הרב שלמה דיכובסקי טען כי על פי ההלכה "רופא שטעה פטור מלשלם על טעותו" אם הטעות לא נעשתה במזיד. לצד זאת בהלכה מצוין כי רופא שנהג ברשלנות חייב על מעשהו "בידי שמים"

הרב שלמה דיכובסקי, דיין בכיר ומי שמכהן כיום באופן זמני בתפקיד מזכיר בתי הדין הרבניים, טען אמש (רביעי) בכנס השנתי לחידושים בגניקולוגיה והלכה של מכון פוע"ה (פוריות ורפואה על פי ההלכה) כי על פי ההלכה "רופא שטעה פטור מלשלם על טעותו", זאת, כמובן, אם הטעות לא נעשתה במזיד.

בהרצאתו עסק דיכובסקי בשאלה האם ניתן לתבוע רופא בגין רשלנות רפואית כאשר נולד ילד בעל מום. דיכובסקי הסביר כי על פי ההלכה לרופא אסור לרפא אלא אם כן מתקיימים שני תנאים. התנאי הראשון הוא שהרופא בקיא "שאין למעלה ממנו" במלאכתו, והתנאי השני הוא שהרופא קיבל רשות מבית דין מוסמך לעסוק ברפואה. בהתקיים שני התנאים מותר לרופא לעסוק ברפואה כאשר משמעות המילה "מותר" היא שאם ביצע הרופא טעות בעבודתו, שלא במזיד, הוא פטור מלשלם עליה לנפגע. לצד אמירה זאת מציינת ההלכה שהרופא אמנם חייב על מעשהו "בידי שמים", אך זוהי אמירה שיש לה משמעויות רוחניות בלבד.

דיכובסקי פירש כי בימים אלה רופא שעוסק בתחום שאינו דורש מומחיות מיוחדת עונה לקריטריון ההלכתי הראשון, והרישיון הרפואי שמקבל הרופא ממשרד הבריאות עונה לקריטריון ההלכתי השני. לכן במקרה של רשלנות רפואית אין מקום על פי ההלכה לתביעות נזיקין נגד הרופא.

בעניין תביעות על רשלנות רפואית במקרה של לידת תינוק עם מום, הסביר דיכובסקי כי מדובר בנושא "הרבה יותר בעייתי". זאת משום שעילת התביעה במקרה כזה היא שעל הרופא היה לדעת על הפגם ולהורות לאישה לבצע הפלה, מעשה שאסור גם כך על פי ההלכה ברוב המקרים.

בשיחה עם וואלה! חדשות לאחר הרצאתו טען דיכובסקי כי מעבר לעניין ההלכתי ריבוי התביעות נגד רופאים בשנים האחרונות מזיק למערכת הרפואית. "הרפואה הפכה להיות יקרה מאוד, כי הרופאים מבטחים את עצמם בביטוחים יקרים כנגד תביעות אפשריות". כמו כן, טען כי רופאים מרבים להפנות את מטופליהם לביצוע בדיקות רפואיות מרובות אשר בחלקן מיותרות ואף מזיקות למופל וזאת בכדי לבטח את עצמם במקרה של טיפול כושל.

עו"ד טל נבו, ממשרד נבו מולסון, המתמחה בתביעות רשלנות רפואית, דחה את דברי הרב. "רופא שהתרשל בתפקידו יכול לגרום נזקים גופניים או נפשיים קשים ביותר, ואף יכול לגרום למותו של המטופל", אמר לוואלה! חדשות. "ללא סנקציה של תשלום פיצויים, הרי שאין הרתעה מפני איכות טיפול לא סבירה ואין יכולת אפקטיבית למנוע חוסר זהירות ורשלנות, לעודד זהירות רבה בטיפול ובניתוח ולהקל ולו במעט על נזקיו של הנפגע. כמשרד המייצג מאות נפגעי רשלנות רפואית, אנו עדים מדי יום לנזקים הקטסטרופליים שיכולה התנהגות בלתי סבירה של רופאים לגרום, באופן המותיר מטופלים ובני משפחותיהם בפני שוקת שבורה, כלכלית, נפשית ופיזית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully