וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף לניסויי קוסמטיקה בבעלי חיים?

עידן סייר

26.12.2010 / 11:13

החוק האוסר על ייבוא וייצור מוצרי קוסמטיקה שמרכיביהם היו כרוכים בניסויים בבעלי חיים אושר בכנסת עם מספר סייגים. האם הם משמעותיים או לא?

הצעת החוק המונעת ייבוא ושיווק של מוצרי קוסמטיקה שנוסו על בעלי חיים, אושרה בכנסת ביום שלישי בשבוע שעבר. החל מינואר 2014 (עם אפשרות לדחייה בשנתיים), ישראל תהייה נקייה ממוצרי קוסמטיקה הכרוכים באכזריות כלפי בעלי חיים.

את קידום הצעת החוק יזמו חברי הכנסת איתן כבל (עבודה), דב חנין (חד"ש), ניצן הורוביץ (מר"צ), יואל חסון ורונית תירוש (קדימה). מדובר למעשה ביוזמה משנת 2007 של ח"כ גדעון סער (ליכוד), שבמקור נועדה לאסור ייבוא ושיווק של מוצרי קוסמטיקה וניקוי שנוסו על בעלי חיים, יחד עם חוק נוסף שעבר כבר אז, האוסר על ביצוע הניסויים עצמם בישראל.

החוק, כאמור, אושר עם מספר סייגים. האם הם משמעותיים או לא? תלוי במנכ"ל משרד הבריאות, שעליו יהיה לאשר או לאסור שיווק של מוצרי קוסמטיקה שנוסו על בעלי חיים.

אילוסטרציה. ShutterStock
עכברי מעבדה/ShutterStock

הסייג הראשון: החוק יחול רק על תכשירים שניתן לבחון בדרכים מוכרות אחרות, ובכול זאת נוסו על בעלי חיים. השני: אם קיים חשש שהמוצר עלול לגרום נזק בריאותי למשתמש, וייקבע כי יש לנסות אותו על בעלי חיים. השלישי: אם אחד ממרכיביו של המוצר נוסה בעבר על בעלי חיים, ולא ניתן להחליף אותו במרכיב מוסרי.
שלושת הסייגים הללו יכולים, למעשה, להוביל לאישור כל מוצר שהוא, וגם לאסור כל מוצר שהוא, שנוסה על בעלי חיים – הכול תלוי במנכ"ל משרד הבריאות. מכיוון שבפועל, לניסויים בבעלי חיים יש תמיד חלופות מוסריות, וגם במקרה של סכנה בריאותית ניסויים בבעלי חיים הם יעילים רק באחוז נמוך יחסית מהמקרים, אף מוצר לא יוכל למעשה לעבור את הסייגים – השאלה היחידה היא, אם כן, האם החלטות משרד הבריאות במקרה זה אכן יהיו חפות מאינטרסים.

עם זאת, מדובר בחוק מתקדם ביחס לחברה שלנו עבור בעלי החיים. ח"כ דב חנין אמר כי "הכנסת מיישרת היום קו עם הסטנדרטים המתקדמים בעולם, לפיהם אסור לנסות תכשירים קוסמטיים על בעלי חיים. ניסויים בבעלי חיים גורמים להם סבל ובוודאי שקוסמטיקה איננה יכולה להצדיק סבל שכזה". לאחר ההצבעה על החוק, אמר ח"כ איתן כבל כי "אף שפתון או שמפו לא שווה פגיעה בבעלי חיים".

עבור בעלי החיים, שאף חוק כמעט לא מגן עליהם, החוק נותן הגנה לפחות בתחום בקוסמטיקה. מטרה נוספת של החוק היא ליישר קו עם האיחוד האירופי, שם נאסרו ניסויים בבעלי חיים בקוסמטיקה עוד משנת 2004. בשנה שעברה נאסרה באיחוד האירופי גם מכירה של חומרי גלם המשמשים לייצור קוסמטיקה, בהם נעשו ניסויים בבעלי חיים.

פרט "ארנב מעבדה" מכרזת מחאה של ארגון PETA בעת הפגנה נגד ניסויים בבעלי חיים בלוס אנג'לס, מאי 2002. Frederick M. Brow, GettyImages
פרט מכרזת מחאה המציגה "ארנב מעבדה" וצולמה בהפגנת PETA נגד ניסויים בבעלי חיים בלוס אנג'לס, מאי 2002/GettyImages, Frederick M. Brow

באותו זמן, נמשך המאבק נגד אישור הרפורמה בתעשיית הביצים של משרד החקלאות, שבמקום ליישר קו עם האיחוד האירופי – מחזירה את ישראל כמה צעדים אחורה. בעוד שבשנת 2012 ייאסרו כליל באירופה כלובי הסוללה (פרקטיקה הכוללת כליאת תרנגולות בכלובים צפופים, בהם אין להן מקום לזוז כל חייהן) – בישראל מתוכננת בניית לולים חדשים עם כלובי סוללה, מהלך שינציח את הפרקטיקה האכזרית בישראל. סופו של המאבק אמנם לא ברור כרגע, אך גם כאן נדרש בהחלט יישור קו עם האיחוד האירופי.

ניסויים בבעלי חיים במעבדות כוללים ניתוחים ללא הרדמה, גרימת מחלות קשות, הרעבה, חשמול, גרימת כוויות, הלעטה ברעלים, הטלת מומים (כמו שיתוק, פציעה ועיוורון), נתיחות ללא הרדמה, ועוד. בנוסף לעוול המוסרי שבניסויים בבעלי-חיים, מדענים רבים בעולם מטילים ספק בחשיבותם ביחס לשיטות חלופיות מתקדמות. ההבדל הביולוגי העצום בין מינים שונים אינו מאפשר להחיל תוצאות ממין ביולוגי אחד לאחר. כראיה, הם מביאים שורה ארוכה של אסונות שנגרמו בשל הסתמכות על ניסויים בבעלי-חיים ככלי אמין לחיזוי התגובה הגופנית של בני-אדם.

אך למרות העוול המוסרי והכשל המדעי, ממשיכים ניסויים בבעלי-חיים להתקיים בארץ ובעולם. גורמים כלכליים ממשיכים לקדם את ענייניהם על גבם של בעלי-חיים, תוך ניצול תמימותו של הציבור, המאמין שלולא ניסויים בבעלי-חיים, היו הרפואה ומדעים אחרים נידונים לקיפאון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully