וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נזקי הסופה לחקלאים: 45 מיליון דולרים

רמי שני

20.12.2010 / 19:34

מנתוני הקרן לנזקי טבע בחקלאות עולה כי הנזקים מהסופה שהשתוללה בשבוע שעבר נאמדים ב-45 מיליון שקלים, וזאת מבלי לכלול את כל הפגיעות ואת עלות השיקום שיידרש למבנים ולתשתיות שקרסו

הנזקים הישירים לחקלאים מהסערה שחלה בשבוע שעבר נאמדים ב45 מיליון שקלים, כך עולה מנתוני הקרן לנזקי טבע בחקלאות לאחר איסוף מרבית הנתונים שהועברו על ידי המגדלים. הנזקים נגרמו כמעט לכל סוגי הגידולים, וכמו כן גם לבעלי חיים. באחד הקיבוצים בדרום קרס גג של לול וגרם למותן של עשרת אלפים תרנגולות. שטחי הגידול, בתי הרשת והחממות, נראים במקרים רבים כאילו יד ענקית עברה עליהם והחריבה חלקים גדולים.

"צמחי העגבניות פשוט קרסו, אחרי שהרוחות העיפו את כיסויי הניילון מהחממה שלי", סיפר אורי קאשי ממושב בני דרום שליד אשדוד. "ירד כאן גשם חזק מאוד. יותר ממאה מילימטרים בתוך 24 שעות והרבה ברד. השטח לא עומד בזה מבחינת הספיגה של המים, אבל הנזק הוא בעיקר בגלל הפגיעות של הברד. כמות גדולה מאוד של עגבניות ניזוקו בשל כך".

שמאי הקרן לנזקי טבע, שלמה חמאוי, שבחן את הנזקים, לא היסס לקבוע את התוצאה של הפגיעה: "את העגבניות שנפגעו אי אפשר יהיה לשווק אפילו לשוק המקומי או לתעשייה", הוא הסביר. "נפגעו גם צמחים רבים שיהיה צורך לעקור". קאשי סיפר גם על בעיה נוספת. "יהיה צורך לחדש את תקרת הניילון של המבנה והוא לא מבוטח בכלל", אמר בדאגה.

לא רחוק משם, במושב באר טוביה, קיווה עמרי בן יהושע לאסוף יבול גדול של תאנים בשלות, ממטע בגודל של 40 דונמים. מדובר בתאנים מזן הגדל בברזיל. כל התוצרת של המטע הייתה מיועדת ליצוא. סופות החול והברד הכבד קברו את התקוות האלה: "אנחנו בעיצומו של הקטיף כדי לשלוח את התוצרת לחוץ לארץ לקראת חג המולד" סיפר. "הספקנו לקטוף רק מעט מהן, עד שהסופה החריבה את כל מה שנשאר על העצים, וזו הייתה כמות גדולה מאוד". בן יהושע העריך את היקף התוצרת ב 55 עד 60 טונות. מבחינתו זהו יבול שיא. זן התאנים הברזילאיות מצטיין בבשר פרי עשיר בטעמים ולכן הוא מאוד מבוקש: "כל העונה הזאת הלכה לנו", סיכם בעצב בן יהושע.

"פגיעה שעוד לא נראתה בארץ"

ניסן בהרד, השמאי שסייר באותו במטע הוא מוותיקי השמאים בישראל והוא ראה בעיניו נזקים רבים. הוא הודה שנזק כזה עוד לא יצא לו לראות: "הפירות נפגעו מהרוח ומהחול וגם מהברד. הנזק הוא קשה באופן מיוחד. אפשר לראות את הסימנים כמעט על כל הפירות שיש על העצים".

מנהל מחוז הדרום של הקרן לנזקי טבע בחקלאות, אורון בית אור, ציין שאין כמעט חקלאי שלא נפגע בסופה. "קיבלנו הודעות על נזקים מכל האזור" סיפר, "מהשפלה הדרומית ועד מושב פרן שבערבה. יש נזקים בכל הגידולים וכל החקלאים באזור הודיעו על פגיעות בשטחים שלהם".

שמאי הקרן אוספים בימים אלו את הנתונים ובוחנים את התלונות השונות של המגדלים. מנכ"ל הקרן, דודי גינזבורג, בוחן אף הוא מקרוב את היקפי הפגיעה: "אנחנו מעריכים את הנזק הישיר בעשרות מיליוני שקלים, וזה עוד לפני שסיימנו להעריך ולאמוד את כל הפגיעות" הסביר.

הערכת הקרן נשענת בעיקר על מדד הפסדי השיווק כנזק ישיר, אולם גם שם יודעים כי יהיה צורך להשקיע כסף רב בשיקום הנזקים למבנים ולתשתיות שקרסו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully