וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק האברכים בכל זאת, התקדמות לטובה

ד"ר חיים שיין

20.12.2010 / 7:34

סוגיית השירות הצבאי של אברכים חרדים בצבא ההגנה לישראל מלווה את השיח הציבורי במדינה מאז ראשית שנות ה?70. באותן שנים הוגשו לבג"ץ העתירות הראשונות בנושא. בית המשפט העליון השתדל בפסיקותיו לאורך שנים להלך בין הטיפות ולא להכניס עצמו לגוב מחלוקת ציבורית, ערכית ופוליטית מהמעלה הראשונה.

התנהלות ההנהגה החרדית לאורך השנים בסוגיית השירות הצבאי יצרה אנטגוניזם כלפי החרדים בישראל. למרבה הצער, ברבות השנים התברר כי בחברה הישראלית השסועה, הערך האחרון שנותר משותף הוא השירות בצבא. כשהחרדים נמנעו מכך, קל היה להסית נגדם. מנדטים רבים בבחירות לכנסת ניתנו למפלגות שדגלן היחיד היה שנאת חרדים. גם בימים אלה ממש מתנהלת תחרות בין מפלגות ליחידים על העלאת מפלס השנאה לחרדים לקראת התפתחויות פוליטיות אפשריות.

הדבר היחיד שהוריד במעט את מפלס השנאה בדבר אי התגייסותם של חרדים רבים לצה"ל מקורו בעובדה כי שיעור המתגייסים במגזר החילוני הולך ופוחת אף הוא. על פי הערכות זהירות, שיעור אי המתגייסים בקרב החילונים כבר גבוה כיום משיעור החרדים שאינם מתגייסים.

לימוד התורה מבטיח את קיומו הרוחני של העם היהודי. אין עתיד לעם ישראל ללא מורשת לימוד התורה וללא עידוד לומדי תורה שבאמת ממיתים עצמם באוהלה. עם זאת, חשוב להפנים כי הקמת מדינת ישראל יצרה מציאות שבה אזרחי ישראל נאלצים ללא הרף לעמוד על נפשם, ובנסיבות חיינו בארץ הזאת כולם מחויבים לתרום להגנת המדינה. או, בלשון ההלכה, אפילו חתן אמור לצאת מחדרו למלחמת מצווה. ומלחמות הקיום של מדינתנו כולן מלחמות מצווה.

כאדם דתי ששירת שנים רבות כקצין קרבי בסדיר ובמילואים, ומתוך הכרת עולמם של לומדי התורה, אני משוכנע כי לרבים מהם השירות הצבאי המקובל אכן אינו מתאים. עם זאת, גם בעולם החרדי יש מגוון רחב של עמדות. צעירים חרדים משרתים בשירות קרבי בצה"ל ועושים חיל; אחרים משרתים על פי רצונם ביחידות מודיעין וחיל אוויר ומכשירים עצמם להיכנס למעגל העבודה לאחר שחרורם; ויש אחרים שלא משרתים, ואותם יש לשלב בשירות לאומי לטובת הקהילה בהתאם לאפשרויות ולצרכים הנדרשים בחברה הישראלית.

ניסיון הממשלה להגיע להסדר חשוב

ההנהגה החרדית חייבת להפנים כי המאבק כיום נסב על התודעה במרחב הציבורי. לא מספיק להיות צודק, מאמין, ישר והגון ואפילו ירא שמיים. חשוב להפנים כי המאבק הוא על התודעה. על האופן שבו כלל הציבור שופט את דרכך והתנהלותך. אשר על כן בטוחני כי במציאת הסדר הגון, ההנהגה החרדית תעודד את צאן מרעיתה להשתלב בתוך מערכות השירות הלאומי. ארגון זק"א הוא דוגמה למופת של תרומה חרדית, שתרמה רבות לשינוי בעמדתם של ישראלים לטובת הציבור החרדי. אזרח אינו יכול לצפות לקבל רק זכויות בלי לשאת גם בחובות.

השירות הלאומי מהווה מסגרת חיונית לתרומה למען הקהילה. ברור כי תנאי השירות, משך השירות והתגמול חייבים להתבצע בהסכמה. מאירועי החודשים האחרונים למדו רבים כי בכוח משיגים מדון, ובהידברות - הבנה ורצון טוב.

מציאות החיים בימים אלה, בין היתר בעקבות המשבר הכלכלי העולמי, יצרה זהות אינטרסים בין הציבור החרדי בישראל, הנאלץ להתמודד עם קשיי מחיה, לבין רבים בישראל, הרוצים לראות ציבור זה משתלב בשוק העבודה והשירות למען הקהילה.

הניסיון של הממשלה להגיע להסדר בנושא החרדים, ולפיו, כפי שמציעה הצעת החוק החדשה, במקום שירות בצבא יחויבו החרדים בשירות לאומי - הוא חשוב. בכל מקרה, אסור שרצון טוב יירד לטמיון על רקע של משחקי כוח פוליטיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully